Kolumne
Potrošač u pravu Piše: Dunja Maletić
Mojih petnaest potrošačkih navika
Datum objave: 26. rujna, 2023.

Znate kako kažu: U postolara najgore cipele. E, ja sam izuzetak - u ove postolarice cipele uvijek čiste i uglancane! Jest da je moje "postolarstvo" zapravo zaštita potrošača, ali analogija je ista. Nisam od onih pravnika koji drugima daju kvalitetne pravne savjete a na sebe ih ne primjenjuju. Naprotiv, u tom gužvovitom svijetu zaštite potrošača izredalo se pred mojim očima toliko ljudi s toliko nevjerojatnim pravnim zavrzlamama da bih bila bedasta da iz svega toga nisam naučila kako se unaprijed zaštititi doskočivši tome da i mene ne dopadne slična sudba. I nisu to samo naoko beznačajne reklamacije neodgovarajućeg para cipela ili mobitela koji se pokvario; ima tu itekako ozbiljnih problema koji utječu na potrošačev budžet, psihu, pa i cijelu egzistenciju.

Imamo li na umu da si potrošač od trenutka rođenja, kad ti se prvi plač prolomi rađaonicom, pa sve do smrti, kad ispustiš svoj posljednji dah, jasno je da zaštita potrošača pokriva, zapravo, svaki segment čovjekova života. Dok god nešto plaćaš, potrošač si, a jedino što još ne naplaćuju jest puko disanje. Pa uopće ne iznenađuje ta silna količina kršenja potrošačkih prava, neznanja koje vlada među građanima i posljedičnih reklamacija onih koji se ipak odluče zauzeti za sebe.

Često me pitaju što od svega toga primjenjujem na sebi, kako se privatno ponašam kao potrošačica, kakve su mi navike. Preventivno sam odgovorna, a bude li neko moje pravo ipak povrijeđeno, tad reagiram asertivno i krajnje civilizirano, ne dopuštajaući da me se naočigled vuče za nos. Pa sam za današnju kolumnu odlučila nabrojiti svojih 15 mudrih potrošačkih navika.



1. KLONIM SE UGOVORNIH OBVEZA.

Neke je ugovore, dakako, nemoguće izbjeći. Ali one koje mogu, izbjegavam u širokom luku, poput ugovora o kreditu ili pretplatničkih ugovora s teleoperatorima uz obvezno razdoblje trajanja. Ne, ne treba mi taj mobitel po jednu kunu (ja u svojoj glavi još računam u kunama), koji zapravo uopće ne košta jednu kunu, i ne trebaju mi nikakve "povlastice" u zamjenu za to da dvije godine moram biti vezana ugovorom i penalima za njegov prijevremeni raskid. Zato kod svojega teleoperatora imam pretplatu bez ugovorne obveze koju mogu besplatno raskinuti kad god poželim i prijeći k drugom teleoperatoru uvede li neke povoljnije opcije.



2. NE POSJEDUJEM KREDITNU KARTICU.

Jednostavno nisam ljubiteljica ikakvih plaćanja s odgodom.



3. PLAĆAM DEBITNOM KARTICOM.

Tako imam pregled svih svojih transakcija i ujedno ne moram čuvati račune, s obzirom na to da se bankovni izvod s kojeg je vidljiva transakcija također smatra valjanim dokazom kupnje u slučaju reklamacije.



4. NE ODUSTAJEM OD GOTOVINE.

Možda sam staromodna, ali uvijek volim sa sobom imati i gotovinu, osobito na putovanjima. Zlu ne trebalo.



5. ČUVAM RAČUNE.

Nije li moguće platiti debitnom karticom, nego samo gotovinom, tad čuvam račun u jednoj ukrasnoj kutijici pune dvije godine, koliko iznosi minimalni rok za reklamaciju proizvoda s materijalnim nedostatkom.



6. NE ČUVAM AMBALAŽU.

Posjedovanje originalne ambalaže nije uvjet za reklamaciju proizvoda s materijalnim nedostatkom.



7. PROVJERIM MOGUĆNOST POVRATA.

Uvijek prije kupnje provjerim dopušta li trgovac zamjenu ili povrat novca, ako se oko proizvoda (koji je ispravan!) predomislim. Jer trgovac u takvim slučajevima zakonski nije dužan odobriti zamjenu ili povrat novca; to je prepušteno njegovim dobrim poslovnim običajima.



8. REAGIRAM NA NEDOSTATAK.

Ima li proizvod materijalni nedostatak, neću samo odmahnuti rukom ustručavajući se reklamirati ga. Čemu ustručavanje? Ako trgovcu nije neugodno prodati mi manjkav proizvod, ni meni koja sam ga pošteno platila nije neugodno reklamirati ga. To je jedini način da dugoročno stanemo na kraj uvaljivanju škarta kupcima.



9. PIŠEM PRIGOVOR.

Ne prihvati li trgovac moju posve ljubaznu usmenu reklamaciju, tada pišem prigovor na koji očekujem odgovor u zakonskom roku od 15 dana.



10. PRIJAVLJUJEM INSPEKCIJI.

Ne odgovori li trgovac na prigovor u roku od 15 dana ili ako ne prihvati moju reklamaciju, ne preostaje mi ništa drugo nego podnijeti prijavu tržišnoj inspekeciji. Srećom, dosad sam samo jednom bila prisiljena podnijeti prijavu inspekciji, jer s trgovcima obično uspijevam pronaći zajednički jezik, na obostrano zadovoljstvo.



11. PREGLEDAVAM REŽIJSKE RAČUNE.

Premda uredno plaćamo mjesečne račune za režije, ipak svaki detaljno pregledamo jer pružatelj javne usluge dužan je na računu istaknuti iznos neplaćenih dospjelih novčanih tražbina za prethodna razdoblja. Uvijek je dobro provjeriti da ti neko plaćanje nije slučajno promaknulo ili da još nije proknjiženo kod tvrtke, u suprotnom brzo stiže ovrha jer su zastarni rokovi kratki (iznose godinu dana).



12. PROVJERAVAM INTERNETSKE PRODAVAČE.

Kupujem li preko interneta, uvijek provjerim je li prodavatelj trgovac (registrirani poslovni subjekt - firma ili obrt), jer ako nije, tada nemam prava iz Zakona o zaštiti potrošača i ne štiti me tržišna inspekcija.Također provjerim ima li trgovac sjedište unutar EU-a, jer ako nema, ne primjenjuje se europska pravna regulativa u slučaju reklamacije. Naručujem li ipak od trgovca čije je sjedište izvan EU-a, tada plaćam preko servisa koji ipak nude bar neku zaštitu kupcu, poput PayPala.



13. NE NASJEDAM NA REKLAME.

Ja sam ona omrznuta vrsta potrošača na koju reklame nemaju odviše utjecaja. Znam točno što želim i ne odustajem dok ne pronađem baš to. Kad ponuda zvuči predobro da bi bila istinita, u 99 % slučajeva nije istinita. Ne može me se nagovoriti na kupnju. U trgovinu dolazim s potrebnim predznanjem. Vjerujem u kvalitetu (koja nužno ne košta puno), a ne vjerujem u razvikane "čarobne" proizvode koji su ništa drugo doli maminovac.



14. NE NAGOMILAVAM ŠPECERAJ.

Žao mi je da se hrana baca, pa nemam naviku odlaska u velike mjesečne nabave, kad se kupi sila proizvoda kojima ubrzo istekne rok ostanu li neiskorišteni. Radije kupujem na tjednoj bazi, uz obvezni popis namirnica, pri čemu unaprijed planiram naše obiteljske obroke. U pekarnice gotovo i ne zalazim, trudim se da jedemo zdravo i, ruku na srce, najdraži i najukusniji su mi domaći objedi iz moje kuhinje. Kad objedujemo u restoranu, to budu naša omiljena mjesta koja su se dokazala kvalitetom, a kojih u Osijeku i okolici jedva da možeš nabrojiti na prste jedne ruke.



15. ČITAM/SLUŠAM RECENZIJE.

Recenzije proizvoda, restorana, hotela, trgovina pa sve do, primjerice, recenzija majstora. I to ne recenzije onih kojima plaćaju da ih recenziraju (poput "influencera"), nego od neplaćenika, bilo uživo bilo online. Premda recenzije, kao i reklame, mogu biti itekako subjektivne, ipak stekneš neki opći uvid, koji se najčešće pokaže točnim. Mudra navika koja čovjeka osvještava o raznim prijevarama i manipulacijama na tržištu.



Imam još koji tucet mudrih potrošačkih navika, ali tih je 15 temelj, u savršenoj harmoniji s mojim životnim stilom i svjetonazorom. Posluži li vam koja kao putokaz, nitko sretniji od mene.