Kultura
PREDSTAVLJANJE GRAFIČKE MAPE U NSK U ZAGREBU

Tri vile od grafike – Hommage Marinu Držiću
Objavljeno 3. prosinca, 2017.

ZAGREB

U predvorju će NSK u Zagrebu, u ponedjeljak, 4. prosinca biti predstavljana grafička mapa ”Vile od grafike – Hommage Marinu Držiću 1567. – 2017.”, autorica Nevenke Arbanas, Maje S. Franković i Zdenke Pozaić. O grafičkoj će mapi govoriti Nikša Matić, ravnatelj Doma Marina Držića, koji je ujedno i urednik grafičke mape, mr. sc. Tamara Ilić-Olujić, voditeljica Grafičke zbirke NSK, te Iva Körbler, povjesničarka umjetnosti te autorica predgovora mape. Objavljivanjem mape obilježava se 450. obljetnica smrti Marina Držića.

Grafička mapa sadrži 20 listova papira formata 50 x 35 cm. Na tri lista papira tehnikom dubokoga tiska u boji (akvatinta, bakropis u boji i suha igla) otisnute su grafike Nevenke Arbanas. Na tri lista papira tehnikom dubokoga tiska u boji (akvatinta, bakropis, reservage i suha igla) otisnute su grafike Maje S. Franković, a na tri lista papira tehnikom visokoga tiska u boji (linorez i drvorez u boji) otisnute su grafike Zdenke Pozaić. Na dva lista papira tehnikom ofseta otisnut je predgovor Ive Körbler na hrvatskome i engleskome jeziku, a na šest listova papira tehnikom ofseta otisnuti su životopisi Nevenke Arbanas, Maje S. Franković i Zdenke Pozaić na hrvatskome i engleskome jeziku. Na posebnome listu otisnuta je naslovna stranica, a na dva lista impresum na hrvatskome i engleskome jeziku.

Sve grafičke listove ručno su otisnule Nevenka Arbanas, Maja S. Franković i Zdenka Pozaić u svojim ateljeima te su svi označeni kao autorski otisci.

Povodom 450. obljetnice smrti Marina Držića (1567. – 2017.), najvećeg hrvatskog komediografa i jednog od najvažnijih autora europske renesansne komediografije, ali i jednog od najznačajnijih hrvatskih pisaca uopće, tri su najznačajnije suvremene hrvatske grafičke umjetnice odlučile dati svoj autorski hommage velikom piscu. Nevenka Arbanas, Maja S. Franković i Zdenka Pozaić povezane su ne samo generacijski ili po iznimnom i sveobuhvatnom djelatnom, metijerskom i pedagoškom grafičkom iskustvu i erudiciji, već su u svojem stilskom izričaju bliske tradiciji organičke i kolorističke apstrakcije. (…)

Harmonično jukstaponiranje različitih veličina matrica na sva tri lista, dalo je otiscima Maje S. Franković ujednačenu razinu ekspresije i elegancije, upravo idealnog renesansnog sklada. Zdenka Pozaić jednako inventivno prati ideju obilježavanja značajne Držićeve obljetnice, no njezin je tonski registar ostao iznimno raspjevan, očito probuđen ne samo atmosferom i trajnom aktualnošću Držićevih kazališnih komada, već idejom renesansnog hedonizma i vitalizma. Najistaknutija suvremena hrvatska grafičarka u tehnici linoreza i drvoreza u boji, dakle, tehnikama visokog tiska, Zdenka Pozaić u sva tri otiska nastavlja svoj dominantni stilski kôd blizak lirskoj i kolorističkoj apstrakciji, ali ga – jednako kao Nevenka Arbanas i Maja S. Franković – iznimno dinamično dopunjava elementima renesansnog ornamenta.

Pred nama je grafička mapa visokih inventivnih metijerskih i konceptualnih dometa, u čijem je usklađenom likovnom sazvučju sve tri umjetnice postignuta iznimna kvalitativna emanacija autentičnog renesansnog concetto-a, u djelu otjelotvorene Ideje. (Iz predgovora grafičke mape povjesničarke umjetnosti Ive Körbler) N.Vek.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike