Jelena Havelka: Dopadljivi copy-paste interijeri zamka su u koju ne upadam
Datum objave: 20. lipnja, 2020.
Iskustva je stjecala u brojnim svjetskim metropolama, a u još više njih
ostvarila svoja inovativna i originalna djela. Voli glazbu, ples, putovanja,
rado je viđen gost u svakom društvu. Jelena Havelka, dama zarazna osmijeha,
vulkanske energije, obećala je dizajnirati mi stan jednom kad dobijem na lotu,
ostaje nam vidjeti hoće li obećanje ostvariti…
KAO U IGRAONICI
Šalu na stranu, stvarna je situacija da sve više Hrvata poseže za uslugama
dizajnera kada je riječ o uređenju njihovih životnih i poslovnih prostora. Kada
su se i zbog čega, prema vašem mišljenju, stvari počele
mijenjati?
- Interijeri su prije bili uglavnom domena arhitekata, kojima je to bio dio
arhitektonskog projekta. U takvom odnosu interijeri nisu prioritet, ne mogu ni
biti, jer se odnose na kompleksan posao koji zahtijeva zasebnu pozornost. Na
ovim prostorima nije ni bilo stručne izobrazbe dizajnera do pojave prvih
generacija Studija dizajna, prije 30 godina, a dandanas ne postoji fakultet koji
stvara kadar dizajnera interijera. Uglavnom se to svodi na razne programe ili
kolegije interijera. Moj je osobni put išao tako da sam diplomirala Produkt
dizajn na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu, a potom sam magistrirala
Dizajn interijera na University of Westminster u Londonu. Vjerujem da su kolege
koji se bave uređenjem interijera imali sličan put, bilo da su stručnu izobrazbu
stekli na Arhitektonskom fakultetu, Studiju dizajna, bilo negdje drugdje. Mislim
da su veliku ulogu u osviještenosti odigrali specijalizirani časopisi za
interijere koji su se posljednjih nekoliko desetljeća počeli javljati na našem
tržištu. Nadalje, počele su se otvarati trgovine s dizajnerskim namještajem te
uslugama za opremanje interijera. I na kraju, vjerojatno najveći impakt imao je
internet uz socijalne mreže, koji je pružio lako dostupne informacije o novim
trendovima i modernim dostignućima u sferi dizajna interijera. Pojavljivalo se
sve više mogućnosti, u kojima se čovjek lako izgubi, i postalo je očito da se
ulaganjem u stručno znanje štedi u cjelokupnoj
investiciji.
Posljednjih je godina nastao pravi mali boom vaših
projekata kada je riječ o poslovnim prostorima. Svaka je nova izvedba
potvrđivala status prestiža i vas osobno i dizajniranog prostora. Recite nam
više o tim projektima?
- Dio projekata interijera na kojima sam
radila u nekoliko posljednjih godina, koji su ujedno bili i nagrađivani na
internacionalnim natječajima, bili su za kompanije iz sfere IT industrije. Radi
se o vrlo atraktivnim projektima, zanimljivim perspektivama poslovanja i velikoj
slobodi kreativnog izražavanja, što je bio ključ uspješnosti. Ta mlada i
dinamična struka nameće nove postulate u načinu rješavanja izazova, što u meni
budi znatiželju i otvara apetit. U svakom prostoru, pogotovo poslovnom
okruženju, iznimno je važna dobra organizacija prostora i navigacija ljudi.
Također je važno stvaranje zona različitih karaktera koje zaposlenicima
omogućuju promjenu aktivnosti. Navike i uvažena komocija IT populacije zahtijeva
da razmišljate korak naprijed i predvidite način konzumiranja prostora koji će
im biti interesantan. Time se u ovom aspektu pridonosi njihovu zadovoljstvu i
posljedično zadržavanju kod poslodavca. Prvi takav projekt bio je za Inchoo.
Uživala sam, kao da su me stavili u igraonicu. Shvatila sam da me taj tip
interijera jako veseli, što smatram bitnim u svakom kreativnom poslu. Nakon toga
slijedio je interijer izuzetno jakog identiteta za Njuškalo, potom potpuna
suprotnost pomalo svemirskog Trikodera. Svaki od njih ima svoju dušu i
preslikava vlastiti karakter. Trudim se da ne upadnem u zamku stvaranja
dopadljivih copy-paste interijera te industrije, nego da čujem njihov otkucaj
srca i u skladu s tim izgradim cijelu priču.
Na čemu trenutno radite?
I, što je važnije, gdje radite?
- Posljenje dvije godine živim u
Madridu, gdje sam u procesu otvaranja novog tržišta i novih projekata. Paralelno
radim na projektima u Hrvatskoj. Ne mogu reći da je lako, ali zato su tu moderne
tehnologije. Inače, nikad nisam voljela puno govoriti o stvarima koje su u
najavi, preferiram to zadržati za sebe do trenutka realizacije.
Pomno
birate suradnike, postoji li dovoljno kreativaca, stručnjaka i majstora koji
mogu izvesti vaše zamisli? Jeste li se ikada našli u problemu zbog nedostatka
tog kadra?
- Nažalost, to je uvijek bio problem, koji je sada još i veći. Stručne
suradnike koji su se potvrdili čuvam kao suho zlato, ali mislim da je to svuda
tako, u bilo kojoj branši. Rekla bih da je manji problem s kreativnom snagom
nego s izvođačima koji njihove ideje mogu provesti u djelo. Na tržištu se
konstantno pojavljuju novi materijali koji zahtijevaju nova znanja i tehnike
primjene, koje izvođači moraju pratiti. Nažalost, cijela ekonomska i politička
situacija utječe na samu kvalitetu ljudi i usluge. Naravno, našla sam se u
situaciji da smo imali problema zbog nedostatka pravih majstora, tj.
nestručnosti angažiranih. Ta činjenica povlači za sobom puno više problema nego
što se se to može učiniti jer izvođenje interijera ima domino-efekt. Ne samo što
se pomiče vremenska i financijska granica nego se i dovodi u pitanje izvođenje
određenih stavki, zbog čega cijeli projekt može biti kompromitiran.
S
KNJIGOM NA PUTOVANJE
Koju stručnu literaturu preporučujete konzultirati vašim mladim kolegama,
koje dizajnerske biblije valja imati uvijek kraj sebe?
- Kada bih se
morala odlučiti za jednu, zacijelo bi to bila knjiga Johna Pilea A History of
Interior Design, koja daje dobar presjek interijera od samih početaka prebivanja
u zatvorenim prostorima do današnjih dana, uzimajući u obzir socijalni i
politički kontekst. Međutim, teško je to svesti samo na nekoliko knjiga, sve je
to, rekla bih, summa summarum stručne literature, stoga jednostavno preporučujem
konstantno čitanje unutar domene interesa. Dizajn je sam po sebi
interdisciplinarna struka i u skladu s tim nužno je proučavati literaturu
različitih struka kako bi se stvorila šira perspektiva svega što čini dizajn.
Literatura vezana uz interijere često se svodi na "slikovnice", koje svi vole,
jer jedna slika govori tisuću riječi. Osobnim sam iskustvom shvatila zašto je
tome tako; prije sam uvijek detaljno opisivala svoje projekte nastojeći
prikazati koji su sve bili izazovi i na koji su način riješeni, kako bih
čitatelju prikazala ono "nevidljivo". Na kraju ljude to ne zanima, uglavnom se
zadrže na upijanju vizualnog aspekta, koji nekom jest ili nije dopadljiv. Pravi
kriterij, težinu i ljepotu rješavanja funkcionalnih pitanja zna klijent, koji
svojim zadovoljstvom potvrđuje uspješan put od početne do krajnje
točke.
Svjetski ste putnik, koje pisce izdvajate, uz koje se naslove
opuštate i kada najčešće čitate?
- Najdraže su mi knjige iz područja
duhovnosti, to me najviše opušta, potiče na razmišljanje, navodi da budem
najbolja verzija sebe. Nedavno sam pročitala knjigu dr. Joe Dispenze Becoming
Supernatural, koja me oduševila. Trenutno čitam knjigu Napoleona Hilla Think and
Grow rich. Volim knjige koje me nečemu nauče i čitam ih u originalu ako su na
engleskom ili španjolskom. Nedavno sam završila i online tečaj za ubrzano
čitanje kako bih ostvarila plan čitanja jedne knjige tjedno. Priznajem da mi to
još ne polazi za rukom, ali na dobrom sam putu, jer ima dosta toga na popisu što
čeka da bude pročitano. Iako stalno pokušavam čitati prije spavanja, uglavnom se
to svodi na čitanje u poslijepodnevnim satima. Obožavam putovati i ne krećem na
putovanje bez knjiga, koje su uvijek obvezni dio mog travel accessorizea.