Zdravlje
KRONIČNI BOLOVI

Obilje omega-6 masnih kiselina povezano s upalama
Objavljeno 28. lipnja, 2021.
Dijabetes i kardiovaskularne bolesti povezani su s prehrambenim navikama

Masnoće su korisne za zdravlje, ali u prevelikoj mjeri mogu biti štetne. Većina ljudi jede previše omega-6 masnih kiselina, a nedovoljno omega-3.



Kako bismo mogli provoditi uravnoteženu prehranu po sadržaju masti, kako onih zasićenih tako i nezasićenih, potrebno je ne samo razlikovati jesu li namirnice biljnog ili životinjskog podrijetla, već i prepoznati u sastavu jednih i drugih namirnica koje vrste masnih kiselina prevladavaju. Masti predstavljaju gorivo koje služi našem organizmu za dobivanje energije u najkoncentriranijem obliku: daju nam svojim izgaranjem 9 kcal po gramu, nasuprot 4 kcal koje dobijemo izgaranjem šećera i bjelančevina. Isto su tako potrebne za normalnu sintezu spolnih i steroidnih hormona. Međutim, danas se zna da višak masti u prehrani kroz duže razdoblje pogoduje nastanku raznih bolesti od gojaznosti do arterioskleroze i ostalih krvožilnih i srčanih poteškoća. Zapadnjačku prehranu povezuje se s mnogim bolestima, a sada se na popis može dodati i kroničan bol, pokazali su rezultati novog istraživanja. Novo istraživanje proučavalo je potencijalni utjecaj omega-6 masti na neuropatsku bol kod ljudi s dijabetesom i drugim stanjima. Znanstvenici su proučavali ulogu omega-6 masnih kiselina kod bolnih stanja i utvrdili da izgleda da te masne kiseline izazivaju bol i upalu. Obilje omega-6 masnih kiselina u tipičnoj zapadnjačkoj prehrani značajan je rizični čimbenik i za upalnu i za neuropatsku bol.

Poznato je da su dijabetes, autoimuni poremećaji i kardiovaskularne bolesti povezani s prehrambenim navikama, podsjećaju znanstvenici. Ali prekomjerna konzumacija omega-6 masnoća, koje se pretežito nalaze u procesuiranoj hrani, nije proučavana kad je riječ o samim tim kiselinama i njihovoj ulozi u bolovima.

Premda su omega-6 i omega-3 masne kiseline esencijalne za zdravlje, novo istraživanje sugerira da bi prevaga omega-6 kiselina mogla imati štetne posljedice. Petogodišnje istraživanje objavljeno je u lipanjskom izdanju časopisa Nature Metabolism. Omega-6 kiseline uglavnom se nalaze u hrani s biljnim uljima i korisne su do određene mjere. Ali zapadnjačka prehrana povezana s pretilošću karakterizirana je puno većom količinom tih kiselina u hrani, od kukuruznog čipsa do kolutića od luka, nego zdravim omega-3 kiselinama, koje se nalazi u ribi i izvorima kao što su lanene sjemenke i orasi. Općenito, nezdrava hrana bogata omega-6 kiselinama uključuje procesuirane grickalice, fast-food, kolače i masno i sušeno meso. Promjena takvih loših prehrambenih navika i povećanje unosa omega-3 kiselina "jako smanjuje ta bolna stanja", utvrdili su znanstvenici. Dokazano je i da su razine omega-6 lipida u koži kod pacijenata s neuropatskim bolovima povezanim s dijabetesom tipa 2 jako povezane s prijavljenim razinama bolova i potrebom uzimanja analgetika.

Jasminka Knežević
Omega-6 kiseline uglavnom se nalaze u hrani s biljnim uljima i korisne su do određene mjere

Možda ste propustili...

KAMPANJA POSVEĆENA DISFAGIJI

Svakome treba zagrljaj

SAVJET ZDRAVLJE PROBAVNOG SUSTAVA

Crijevna flora može se poremetiti na putovanju

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

RANO OTKRIVANJE SPAŠAVA ŽIVOT

Probno testiranje krvi na 50 tipova raka

2

SAVJET AKO NE VOLITE VJEŽBE I SPORT

Kalorije možete potrošiti i uz kućanske poslove

3

KAMPANJA POSVEĆENA DISFAGIJI

Svakome treba zagrljaj