Ekonomija
RAST PRIHODA TRGOVACA NA MALO MJEŠOVITOM ROBOM

Konzum najjači trgovac, a raste i Schwarz grupa
Objavljeno 26. rujna, 2020.

Konzum plus je i prošle godine bio najjači trgovac na malo mješovitom robom na hrvatskom tržištu, no njegov je udjel blago pao zbog rasta glavnih konkurenata, dviju članica Schwarz grupe - Lidla i Kauflanda, pokazuju rezultati istraživanja tržišta distributivne trgovine na malo koje je objavila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN). AZTN je i lani proveo istraživanje tržišta distributivne trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za kužanstvo, a u njega je bilo uključeno 50-ak trgovaca, među kojima i dva nova - Robin i Dergez - koji imaju prodajna mjesta na području Koprivničko-križevačke županije.
Rezultati istraživanja koje je AZTN objavio pokazuju da su prihodi svih trgovaca iz uzorka lani bili veći za 2,25 milijardi kuna u usporedbi sa 2018., odnosno nominalno su porasli za 6 posto, što je blaži trend rasta nego godinu prije (2018. su prema 2017. rasli za 7 posto). Trgovci su lani povećali broj prodajnih mjesta za 84 (2 posto), a netoprodajnu površinu za 26 tisuća četvornih metara (3 posto). "Kao najjači trgovac na malo mješovitom robom u 2019., Konzum plus bilježi jednoznamenkasti rast prihoda. Tržišni udjel Konzuma plus u 2019. iznosio je 20 - 30 posto i ujedno se bilježi blagi pad tržišnog udjela zbog rasta glavnih konkurenata", navode iz AZTN-a. Pritom napominju da je Konzum plus lani imao 615 prodajnih mjesta, što je 8 manje nego 2018., kao i manju netoprodajnu površinu. No trend rasta nastavljaju članice Schwarz grupe - Lidl je lani "zabilježio najveći rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u dvoznamenkastom iznosu", a rast prihoda bilježi i Kaufland, iako blaži nego Lidl.
Tržišni udjel Lidla lani je iznosio 10 - 20 posto, uz rast tržišnog udjela za jedan postotni bod, a Kauflandov tržišni udjel iznosi 5 - 10 posto i blago je porastao. "Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2019. bilježe zbirni tržišni udio od 20 - 30 posto te je Schwarz grupa prvi put na prvoj poziciji, ispred višegodišnjeg tržišnog lidera Konzuma plus (odnosno Konzuma)", navode iz AZTN-a. Lidl je lani bio na drugom mjestu top 10 najvećih trgovaca na malo mješovitom robom, a Kaufland je prestigao Spar na četvrtom mjestu. Između te dvije članice Shwarz grupe na trećem je mjestu riječki trgovački lanac Plodine, s udjelom od 5 - 10 posto. Slijede Kaufland, Spar i Tommy, sva tri također s tržišnim udjelima 5 - 10 posto. Listu top 10 najvećih trgovaca po ostvarenom prihodu u prošloj godini zaključuju Studenac, K.T.C., NTL te Mlin i pekare, pri čemu je svaki od njih imao tržišne udjele manje od 5 posto. Lani je 13 trgovaca imalo tržišni udjel veći od jedan posto (2018. je taj tržišni udjel imalo 14 trgovaca). Iz AZTN-a navode i prvih 10 trgovaca prema kriteriju nominalnog rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, gdje već spomenuti Lidl slijede - Konzum plus, Studenac, Kaufland, Tommy, Plodine, K.T.C., Spar, NTL i lokalni trgovac Decentia. Lani je 38 trgovaca na malo bilježilo rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u odnosu prema 2018. AZTN zamjećuje i kako istraživanja pokazuju da se u 2019. bilježi daljnje smanjenje razlike između lidera na tržištu, Konzuma plus i Lidla, promatrajući pojedinačno ostvarene tržišne udjele. "Ako se promatra prvih pet trgovaca na malo, istraživanja pokazuju da pokazatelj koncentriranosti iznosi 66 i nepromijenjen je u odnosu prema 2018. Prvih pet poduzetnika drži manje od dvije trećine tržišta, a prvih deset nešto više od četiri petine", pokazalo je istraživanje. Istraživanje je pokazalo i da je u svih 20 županija i Gradu Zagrebu zabilježen rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, a najviše su ostvarili u Zagrebu - 7,2 milijardi kuna. Z. Rupčić/H

Najveći prihod trgovci na malo mješovitom robom ostvarili su u Zagrebu - 7,2 milijardi kuna
Najčitanije iz rubrike