Autoglas
NEKOĆ GOTOVO BEZVRIJEDAN

Ikona DDR-a: Želja mnogih, Trabant je sve skuplji oldtimer
Objavljeno 19. ožujka, 2024.
Prosječna cijena dobro očuvanog Trabanta 601 porasla je na oko 7300 eura. Na cestama u Njemačkoj lani ih je bilo 40 tisuća

Šezdeset godina nakon što je zaživio, maleni komunistički istočnonjemački automobil Trabant 601, koji se proslavio u vrijeme pada Berlinskog zida, traženi je oldtimer, a cijena mu brzo raste. "Prosječna cijena dobro očuvanog Trabanta 601 porasla je na oko 7300 eura", rekao je stručnjak Gerd Heinemann iz njemačke tvrtke BBE Automotive, "i vrijednost mu samo raste."



Nevjerojatan je to obrat za krhki automobil koji je nekoć bio globalni predmet podsmijeha zbog slabašnog dvotaktnog motora i oblaka smrdljivih ispušnih plinova iza sebe. Trabant 601 ikona je postao 1989. godine, kad su se stotine automobila počele kotrljati preko granice između tadašnje Istočne i Zapadne Njemačke.

No mnoge druge ljubitelje automobila teško će oduševiti Trabantove 23 konjske snage, njegovo zračno hlađenje, "vrtoglava" maksimalna brzina od 100 km/h i karoserija od plastike. Privlačnost mu je zato u dva velika okrugla prednja svjetla, koja mu daju simpatičan izgled, kao da je iz crtanih filmova.

Broj im raste


U komunističkoj Istočnoj Njemačkoj nedostajalo je metala, pa su proizvođači Trabanta karoserije izrađivali od tvrde plastike, duroplasta, sličnog bakelitu. Početkom ožujka 1964. tvornica automobila VEB Sachsenring Automobilwerke prvi je put međunarodnoj javnosti predstavila Trabant 601 na proljetnom sajmu u Leipzigu. Bila je to modernija verzija Trabanta, koji je s proizvodne trake prvi put sišao 1957.


Trabbi 601 prodan je u više od 2,8 milijuna primjeraka i proizvodio se sve do 1991. U tipičnoj pastelno plavoj, polarno bijeloj ili zelenoj boji mogao se vidjeti u akciji od Istočnog Berlina do sjevernog otoka Rügena. Podatci njemačkog autokluba pokazuju da broj registriranih Trabanata 601 raste već otprilike deset godina. U 2014. bilo ih je nešto više od 32 tisuće, a lani je premašen broj od 40 tisuća. Četiri su petine na istoku zemlje.

Za to što u Njemačkoj ima sve više Trabanata zaslužan je ponovni uvoz, objašnjava stručnjak Heinemann. Mnogi su automobili vraćeni iz bivših komunističkih zemalja poput Poljske i Mađarske, gdje su bili česti. Danas se najviše sviđa "uradi sam" mehaničarima i onima koji su nostalgični za danima jednostavnije vožnje. Auto se može lako popraviti, pa je dobar set alata dovoljan za sve što se pokvari.


Povijesno vozilo


Trabanti i drugi klasični automobili registrirani su kao povijesna vozila, pa mogu voziti u zonama niske emisije u velikim gradovima, gdje inače vrijede strogi propisi o čistoći zraka. To nije opravdano, "jer pridonose onečišćenju zraka, a time i opasnostima za zdravlje", tvrdi Deutsche Umwelthilfe.

U međuvremenu se mnogo Trabanata redovito vidi na ulicama Berlina, gdje ih tvrtka za najam nedaleko od bivšega graničnog prijelaza Checkpoint Charlie iznajmljuje turistima. Prisjećanje je to na slavne dane ponovnog ujedinjenja Njemačke, u studenome 1989., kada su automobili i njihovi zaprepašteni vlasnici bili srdačno dočekani diljem Zapadne Njemačke. Berlinski zid se rušio usred oblaka oštrog dima koji je izlazio iz ispušnih cijevi tankih poput prsta. H
EKOLOZI PROTIV
Ne dijele svi entuzijazam ljubitelja Trabanata. Njemačka ekološka organizacija Deutsche Umwelthilfe zabrinuta je zbog ispušnih plinova dvotaktnih motora. Auto radi na ekološki neprikladnu mješavinu ulja i benzina te nema katalizator za izgaranje štetnih emisija. Glavni problemi su nepotpuno izgorjeli ugljikovodici i ugljikov monoksid. “Pozivamo na zabranu vožnje starih i novih vozila bez učinkovitog pročišćivanja ispušnih plinova”, stoji u priopćenju organizacije. Ljubitelji Trabanata su, naravno, protiv.

1957.

godine s proizvodnih traka sišao je prvi Trabant

1964.

svijetu je predstavljen Trabant 601

Auto se može lako popraviti, pa je dobar set alata dovoljan za sve što se pokvari

Možda ste propustili...

LBX HRVATSKA PREMIJERA U ZAGREBU

Najmanji Lexus stigao u hrvatske autosalone

LOCIRALI KRAMU, ODVOZILI JE I PRODAVALI

Vozilom za vuču krali automobile