Novosti
JOŠ JEDAN BLAGDAN PODIŽE POTROŠNJU

Hrvati na proslavu Valentinova troše više od dva milijuna kuna
Objavljeno 14. veljače, 2018.
Dan uoči 14. veljače 2017. potrošeno je 405 mil. kuna, a na Valentinovo 407,3 mil. kuna

Iako većina tvrdi da je Valentinovo samo konzumeristički “štos na koji ne treba nasjedati”, građani ipak pojačano troše za Dan zaljubljenih.

Svjedoče tome podaci Porezne uprave, Hrvatske gospodarske komore, trgovaca i ugostitelja. Crno na bijelo, a prema podacima iz fiskalizacije, doznajemo u Poreznoj upravi, lani su hrvatski građani 13. veljače, dan prije Valentinova potrošili 405,04 milijuna, dok su na sam Dan zaljubljenih, 14. veljače, u blagajnama trgovaca, cvjećara, ugostitelja, drogerija ostavili 2,3 milijuna kuna više – 407.343.000 kuna. Dan uoči lanjskog Valentinova fiskaliziran je, naime, 6.072.141, a na nj 6.272.931 račun – 200.000 računa više. U Poreznoj ističu da podatke iz fiksalizacije svakako treba promatrati i kroz dane u tjednu jer se najveći broj i iznos računa fiskalizira petkom i subotom, a najmanji nedjeljom (lani je Valentinovo “palo” na utorak). U dućanima mješovite robe također potvrđuju pojačanu potrošnju za Valentinovo; kažu, najviše idu slatkiši – čokolade i valentinovsko-prigodničarske bombonijere s porukama za zaljubljene. Dan zaljubljenih ima svoju “prođu” i na tržnicama - prodavačica odjeće i donjeg rublja na đakovačkoj Tržnici Neda Mustapić kaže da je lani dobro trgovala za Valentinovo.

Oporavak

– Većinom su dolazili muškarci kupovati za partnerice donje rublje, kupujući poneki komad i “iz fore”. Uglavnom, ne čeka se za valentinovsku kupnju zadnji dan, nego se kupuje nekoliko dana prije, no ove godine to je izostalo. Nema naroda - govori svoje iskustvo dugogodišnja prodavačica na Tržnici.

U HGK-u potvrđuju kako Dan zaljubljenih generira rast potrošnje.

- Kada govorimo o potrošnji za Valentinovo, u obradu se najčešće uzima razdoblje od tri dana prije samog 14. veljače. Pozitivan rast potrošnje u predvalentinskim danima bilježimo posljednjih nekoliko godina, sukladno i trendovima na svjetskom tržištu, kao i oporavku gospodarstva u posljednje dvije godine. Prema dostupnim podacima, vidljivo je da je potrošnja u Hrvatskoj u dane Valentinova u razdoblju od protekle tri godine porasla za približno 30 posto - ističu u Komori.

Đakovčanka Gordana Ćurić, vlasnica prodavaonice “Garfield”, čiji je sav asortiman – od svjetiljki, svijećnjaka, torbi, figura, okvira, tacni, šalica..., namijenjen ženama, kaže da je za Valentinovo dobro poslovala prijašnjih godina, no sada ne.

- Tada sam radila gotovo kao za Božić. Mislim da se u posljednje vrijeme darivanje za Valentinovo svodi na pokoju ružu, parfem..., tako da ga više osjete cvjećarnice i drogerije - smatra Ćurić.

Gužva u restoranima

No, praćenja HGK govore drukčije i ističu kako je potrošnja za cvijeće u padu, i to za približno deset posto. Predsjednica Ceha ugostitelja pri đakovačkom Udruženju obrtnika Nada Ališić Prskalo kaže da u toj branši taj dan dobro prolaze restorani, dok kafići na pojačanu zaradu za 14. veljače mogu računati samo ako prirede neki valentinovski party.

– Restorani za tu prigodu idu bolje s večerama, pa i ručkovima, dok se kafići moraju pobrinuti za neki program u duhu Valentinova. Moj kafić, Semafor, u Širokom Polju, to neće osjetiti, a i radni je dan, srijeda - kaže Ališić Prskalo.

Savjetnica u Agenciji Mediaval iz Zagreba Ana Subašić ističe da potrošači diljem svijeta troše više za Dan zaljubljenih nego ikad prije, i to radije na iskustva nego na ono materijalno.

– Pokazao je to godišnji Mastercard Love Index, kreiran na temelju analize transakcija kreditnim, debitnim i prepaid karticama od 2015. do 2017. - kaže Subašić. Oni, pak, neskloni Valentinovu, koji sebe nazivaju surovim realistima, praktičarima ili štedljivcima rekli bi – zaljubljenost, ljubav nema cijenu, ne mora se kupovati i dokazivati prigodničarenjem i darovima.

Suzana ŽUPAN
Raste sentimentalna potrošnja

“Sentimentalna potrošnja od 11. do 14. veljače rasla je za 6 posto od 2015., a broj transakcija ususret Valentinovu za 17 posto. Podaci za Hrvatsku pokazuju da je potrošnja od 11. do 14. veljače rasla za 36 posto u odnosu prema 2015., dok je broj transakcija 46 posto veći. S više od 24.000 transakcija 14. veljače u protekle tri godine kod nas se darovi najčešće (33 %) kupuju u zadnji tren, na nakit 19 posto manje nego prije tri godine. Najviše trošimo na hotele (41 % potrošnje u 2017.; 11% transakcija) i restorane (36 % potrošnje; 72 % transakcija). Potrošnja na usluge prijevoza u ovom razdoblju ususret Valentinovu narasla je u tri godine za 104 posto i zauzima 17 posto ukupne potrošnje. Znatno su rasli i broj transakcija online – za 265 posto – te udio beskontaktnih transakcija – za 408 posto od 2015. Vrijednost beskontaktnih transakcija od 2015. porasla je za čak 840 posto, ističe savjetnica u Agenciji Mediaval Ana Subašić. Zanimljivo je da na cvijeće trošimo čak 78 posto više nego prije tri godine.

RESTORANI I ROMANTIČNA PUTOVANJA

Prema praćenjima HGK, hrvatski građani najviše odlučuju svoje partnere odvesti u restorane, pa tako potrošnja u ugostiteljstvu raste i do 70 posto, a zatim se odlučuju i na romantična putovanja, i to najčešće jednodnevna, u neke obližnje destinacije, a pri vrhu je svakako Venecija.

HGK: Rast potrošnje u predvalentinskim danima bilježimo posljednjih nekoliko godina

Najčitanije iz rubrike