Kolumne
Potrošač u pravu Piše: Dunja Maletić
Mali savjeti za pametnu blagdansku kupnju
Datum objave: 21. prosinca, 2021.
Pjesma iz šezdesetih koja prigodno svira na svim radijskim postajama sažela je ovo božićno vrijeme u posve jednostavan stih: “It’s the most wonderful time of the year!”. I doista jest. Većina će se složiti da je prosinac uistinu čarobnjak koji uspijeva cijeloj protekloj godini podariti onaj završni sjaj, posipavši ju česticama radosti i želje za ušuškavanjem u toplinu doma, ali tek nakon gradskog adventiranja u društvu dragih ljudi i s čašom kuhanog vina među promrzlim prstima. Razdoblje je to kad svim čulima kopaš po škrinjici u svojoj glavi u koju si pažljivo pospremio najljepše božićne uspomene iz djetinjstva, dok u sadašnjosti svjedočiš nekom osobitom šušuru koji se, uz miris klinčića, cimeta i opojnog božićnog drvca, osjeti u zraku; kad se ljudi nekako trude više i smiju se češće. A k tome se vesele i nadolazećim sezonskim sniženjima koja počinju netom nakon Božića, 27. prosinca.

Manjina bi, pak, frknula nosom i ustvrdila da su adventski sajmovi čista glupost i trošenje novca poreznih obveznika, posluženo je kuhano vino trećerazredno, kobasice su masne, a jedino što u zraku osjete je studen od koje nastoje pobjeći glavom bez obzira (kao i od sezonskih sniženja), pa jedva čekaju da se sva ta gužva i gungula privedu kraju. Ne vesele ih blagdanske poslastice, kupnja poklona predstavlja im tlaku, primanje još veću, a božićne dekoracije samo su “maminovac” za poklonike sveopćeg konzumerizma.

Kojoj god skupini pripadali, ovoga vas prosinca uloga kupca ipak neće posve zaobići. Upravo tu gužvu i gungulu trgovci mudro koriste kako bi od kupaca, na ovaj ili onaj način, izvukli što više novca. Novinari me redovito pitaju kako se građani mogu zaštititi i s kakvim se sve primjerima susrećem kad savjetujem potrošače, dok slušam stvarne, životne priče koje su ih na tržištu snašle. Svima je zajedničko jedno: neznanje. Ljudi ne poznaju zakone, nitko ih formalno ne poučava o njima, ne znaju što su im obveze, a što prava. Posljedica? Kad se zbroji vrijednost roba i usluga obuhvaćenih svim potrošačkim pritužbama koje samo ja zaprimim, ne biste vjerovali koliko novca odlazi u vjetar. Neznanje.

Premda se Hrvatska, gledajući potrošnju po stanovniku, smjestila na neslavno predzadnje mjesto u Europskoj uniji, to ne znači da se potrošačka prava krše manje; baš naprotiv, po razini zaštite potrošača također smo na samome dnu ljestvice. Stoga sam se uoči Božića potrudila sastaviti listu savjeta, onako za prvu ruku, o tome kako da vam ne prisjedne blagdanska kupnja:

DOKAZ KUPNJE - čuvajte račune koji će vam trebati u slučaju reklamacije, a ako ste platili karticom, izvod iz banke također se smatra dokazom kupnje, čak i ako ste račun bacili.

KUPNJA UNAPRIJED - mnogi trgovci tijekom godine nude odlične popuste, pa nije naodmet, primjerice, možda baš ljeti ugrabiti priliku i unaprijed kupiti neke božićne poklone po značajno nižim cijenama, a pritom izbjegavate strku u zadnji čas.

PRAKTIČNA KUPNJA - katkad je praktičnije odlučiti se za darovnu karticu, nego napamet kupiti neodgovarajući poklon koji će se morati zamjenjivati i možebitno svima izazvati neugodnosti.

LOKALNI PROIZVOĐAČI I OBRTNICI - podržite ih kako biste na trpezi imali domaće proizvode, ili kako bi neka predivna rukotvorina postala originalan dar s dušom za vaše najbliže.

PO “ŠPECERAJ” IZ NASLONJAČA - želite li izbjeći blagdanske gužve na blagajnama i nošenje teških vrećica, razmislite o narudžbi dijela namirnica putem interneta.

PROIZVOD BEZ NEDOSTATKA - trgovci nisu dužni odobriti zamjenu ili povrat novca za proizvode bez nedostatka koje vraćate jer ste se predomislili pa ne kupujte nabrzinu i bez isprobavanja.

PROIZVOD BEZ NEDOSTATKA KUPLJEN PUTEM INTERNETA - možete ga vratiti u roku od 14 dana, čak i ako nema nedostatak, svakako uz pisani raskid ugovora (trošak vraćanja proizvoda uglavnom snosi kupac, osim ako ga je trgovac propustio o tome obavijestiti).

PROIZVOD S NEDOSTATKOM - možete ga reklamirati u roku od dvije godine od dana kupnje, a čak i nakon toga, ako ima jamstvo koje traje duže od dvije godine.

KUPNJA OD FIZIČKE OSOBE - prodavatelj koji je fizička osoba s oglasnika ili društvenih mreža nije trgovac, a vi kao kupac niste zaštićeni Zakonom o zaštiti potrošača.

KUPNJA OD TRGOVCA SA SJEDIŠTEM IZVAN EU-a

- neka vas ne iznenadi da se tada ne primjenjuje europska pravna regulativa zaštite potrošača, teži se rješavaju reklamacije te je moguća dodatna naplata poreza i carine.

SEZONSKA SNIŽENJA - obratite pozornost na to da neki trgovci lažiraju stare cijene pod krinkom sniženja i ne vjerujte kad vam tvrde da se proizvodi kupljeni na sniženju ne mogu reklamirati zbog nedostatka (mogu, također u roku od dvije godine).

TELEOPERATERI - prije nego što brzopleto potpišete samo da biste dobili mobitel po naoko povoljnijoj cijeni, dvaput razmislite odgovaraju li vašim potrebama i mogućnostima ugovorni uvjeti tarife koja je “neponovljiva blagdanska prilika”.

KAKO I KOME REKLAMIRATI - uvijek trgovini gdje je proizvod kupljen; ne uspije li usmeno, tada svakako uputite pisani prigovor na koji trgovac mora odgovoriti u roku od petnaest dana; ne odgovori li ili odgovori negativno, možete ga prijaviti tržišnoj inspekciji.

Želim vam mirne blagdanske dane (bez odjeka malograđanskih petardi koje kradu mir našim ljubimcima) te da nam se “the most wonderful time of the year” protegne na svih dvanaest mjeseci nadolazeće godine!