Debitirao je na opernoj pozornici još kao student 1998. godine, u HNK-u u
Zagrebu, i to kao Kralj Egipta u Verdijevoj Aidi te kao Veliki Baalov svećenik u
Verdijevu Nabuccu. Diplomirao je solopjevanje 1999., na Muzičkoj akademiji u
Zagrebu kao najbolji diplomand pjevačkog odjela, nakon čega su se redale uloge
centralnog basovskog repertoara, njih čak 50 do sada, diljem Hrvatske i izvan
nje, uz također vrlo aktivnu i uspješnu koncertnu djelatnost. U povodu Ljubavnog
napitka Gaetana Donizettija, prve ovosezonske operne premijere osječkog
Hrvatskog narodnog kazališta, razgovarali smo s Berislavom Puškarićem,
višestruko nagrađivanim prvakom Opere HNK-a u Osijeku.
Emocije u pjevanju
Svoj ste glas
usavršavali i na majstorskim radionicama i seminarima. Možete li nam približiti
neka od imena kod koji ste se usavršavali i reći više o prednostima tih
radionica? - Biserka Cvejić, Dunja Vejzović, Walter Berry,
Stojan Stojanov te mnogi drugi, mnogo su mi značili u mom umjetničkom
razvijanju. Svatko od ovih velikih ljudi mi je pomogao, svatko na svoj način.
Neizmjerno sam im zahvalan. Na masterclassima naglasak je na individualnom radu
s mentorom, postiže se maksimalna posvećenost osobi, što je nama pjevačima jako
važno. Pri tome je jako važno osluškivati i samog sebe kao pjevača, dakle ne
slijediti slijepo sve upute "redovnog" profesora, jer je pristup često
"uniformiran", za sve isti. To nije dobro, jer je svaka osoba jedinstvena,
različita, ima svoj jedinstveni habitus, boju glasa, a i fizionomija je
pjevačkog aparata različita kod svakog od nas. Zato i jest zahtjevno i iznad
svega vrlo odgovorno od mentora prepoznati kako podučavati osobu pjevanju. Nekom
više paše "apstraktni" pristup, a nekom "seciranje" fizioloških procesa tijekom
pjevanja. Kombinacija svega je najbolja, a sve to skupa nije proces od nekoliko
mjeseci. Pjevanje se teše godinama. Nerijetko imamo slučajeve kada mlad
pjevač/ica zabljesne, traje nekoliko godina i ugasi se. Jer nije znao/la što
točno tehnički radi. Dođu problemi, kad se "na istinkt" i "mladost" više ne može
pjevati - i što onda? Zato je ovladavanje tehnikom od krucijalnog značenja.
Pjevanje je maraton, a ne utrka na 100 metara. Treba trajati kroz više
desetljeća.
Koliko
je frustrirajuća činjenica da vaša profesionalna karijera ovisi o nečemu
osjetljivom i suptilnom kao što su glas i sluh? - Mi kao
pjevači (a i generalno umjetnici izvedbenih umjetnosti), imamo odgovornost i
zadatak neprestano se brinuti o svojoj kondiciji, glasovnoj, tehničkoj,
mentalnoj, godine su rada i ulaganja u pitanju. Međutim, nije glas toliko krhak
kao što se na prvu može učiniti. Važno je tehnički ispravno pjevati da bi glas
zadržao svježinu. To je ono što možemo sami učiniti. A ostalo je ipak u Božjim
rukama.
Uz stalni angažman u matičnoj kući, HNK-u u Osijeku,
surađujete i s mnogim uglednim orkestrima i dirigentima. O kakvim se suradnjama
radi? Gdje vas glas najčešće vodi?
- Pjevao sam mnogo s
inozemnim ansamblima i dirigentima i u Italiji, Francuskoj, Engleskoj,
Mađarskoj, Sloveniji i Bosni i Hercegovini… U svijetu opere je često dovoljno da
vas netko negdje čuje i potom angažira. Kroz sve sam ove godine i redovit gost u
HNK-ima u Hrvatskoj.
Ipak, unatoč međunarodnim uspjesima,
ostajete vjerni matičnom kazalištu? - Nisam tip osobe koju bi
privlačio život u hotelima, u stalnim putovanjima, pakiranjima, takav sam. U
Osijeku nalazim svoj potreban kreativni mir, svoju bazu. Osijek mi je dao jako
mnogo i ja volim davati Osijeku najbolje od sebe. To je uzajamna ljubav i
prepoznavanje.
U svojim nastupima izvodite glazbu različitih
stilskih razdoblja, često iz baroka te djela suvremenih skladatelja.
Priželjkujete li si kakvu ulogu?
- Puno uloga koje sam
priželjkivao, zapravo sam već pjevao, ali radujem se uvijek posebno svakoj koja
dolazi, a trenutačno mi je najdraža Dulcamara u Ljubavnom napitku. To je nekako
uvijek tako. Moja je posebna ljubav koncertno pjevanje, a što se tiče barokne
glazbe, mogu reći da je to jedan sasvim poseban svijet koji me svaki put iznova
oduševi. Barokna glazba i način "ranog" i autentičnog izvođenja posebno su
cijenjeni u Italiji, Francuskoj, zemljama Beneluxa, Švicarskoj…, evo, baš u
svibnju 2023. pjevat ću baroknu glazbu u Zürichu, što me baš veseli.
Opera se percipira kao nešto uzvišeno i svečano, za posebne
trenutke i ljude koji "razumiju". Kakvo je vaše mišljenje? -
Opera je kroz stoljeća prepoznata kao medij savršenog spoja glazbe i glume, a za
tu "uzvišenu čaroliju" kazalište je i dalje idealan prostor (akustika, atmosfera
za potpun doživljaj…). Međutim, opera je itekako živa, sve više izlazi iz
predrasude uštogljenosti. Operu danas sve više prate mladi ljudi, opera se
uprizoruje na najrazličitijim prostorima i to mi daje optimizam. Vrlo se
uspješno opera može prikazati na približno autentičnim mjestima koja imaju
adekvatne akustičke uvjete. Može se na opernu predstavu otići i u urednim
trapericama. (smijeh)
Pedesetak je opernih uloga iza vas, koje
su vam bile posebno zahtjevne? Teško mi je izdvojiti neku
posebno, ali uvijek su mi najveći izazov uloge s vrlo izraženim psihološkim
profilima, sa zahtjevnošću glasovnog izražavanja emocionalnih stanja, što se
mora čuti i u glasu. Procida iz Vespri Siciliani, Raimondo iz Lucie di
Lammermoor, Rodolfo iz Sonnambule, Sulejman Veličanstveni, uloge su koje bih
mogao izdvojiti u tom smislu, a svakako i Dulcamara, koji u jednom trenutku
opere doživljava svojevrstan obrat - da nije samo nadriliječnik i prodavatelj
magle, nego i čovjek s izraženom empatijom - a sve to ponajprije treba izraziti
glasom, ne samo glumom. Jako su mi važne emocije koje se moraju proživjeti,
promisliti i u konačnici čuti u pjevanju.
Papir pod prstima
Pred nama je premijera
opere Ljubavni napitak. Zanimljivo je da ste istu ulogu pjevali i prije 18
godina. Možete li nam usporediti promišljanja uloge tada i sada?
- Da, promišljam istu ulogu iz današnje perspektive, kao zrelija osoba,
s iskustvom koje imam, i razlike su velike. Kompleksnije pristupam spomenutom
procesu emocionalno-psihološkog stvaranja uloge, a i svjesniji sam velike
odgovornosti, u izvođačko-glazbenom smislu, prenošenja ideja genijalnog
skladatelja, koje pronalazim u djelu. Tehnički sam spremniji, danas mi je daleko
lakše izići na kraj sa zahtjevnim mjestima u partituri, kojih je Ljubavni
napitak pun.
U istom tonu, cijene li se kod nas operni pjevači
dovoljno, ako usporedite dva vremena koja spominjete? - Mislim
da se cijene dovoljno, forma i način možda su različiti, u skladu s današnjim
ubrzanim tempom i načinom življenja, ali sadržaj je ipak isti, opera je i dalje
živa i prepoznata, kao i operni pjevači.
U kojem ste životnom
razdoblju imali najviše vremena za čitanje. Što čitate danas i koje biste nam
naslove mogli preporučiti?
- Za vrijeme korone pročitao sam
dosta knjiga, inspirativan mi je bio Stanislavski Rad glumca na sebi, a Milan
Kundera i Hermann Hesse trenutačna su mi preokupacija. Psihologija i filozofija
su mi čest izbor te biografske knjige, zatim povijest, koju jako nisam volio kao
školarac, a sad me izuzetno zanima, pa često posegnem i za takvim knjigama. U
današnje vrijeme interneta, mobitela i tableta, društvenih mreža i bombardiranja
svim i svačim, odnosno svakakvim sadržajima - i dalje je najljepši osjećaj imati
papir pod prstima.