Datum objave: 15. svibnja, 2023.
U nekadašnjoj Patkinoj, a današnjoj Ulici dr. Josipa Bösendorfera, nalazi se
šarmantna barokna kuća Schuppert. Kuća je sagrađena krajem 17. ili početkom 18.
stoljeća, što znamo jer je već 1712. godine bila u vlasništvu udovice Schuppert.
Nakon gospođe Schuppert vlasnik kuće postao je Ilija Ćerkić, koji je kuću prodao
Baltazaru Hammerleu, a nakon Hammerleove smrti vlasnik je postao Georg Peter
Prey. Nakon Preyeve smrti kuću je ženidbom njegovom udovicom stekao Josip
Weygang. Nakon Josipa Weyganga kuću je naslijedio Heinrich Prey, a 1762.,
također ženidbom, vlasnikom kuće postao je Josip Rauch. Nakon njega vlasnici
kuće bili su Nikola Keller, Jakov Mechler, Josip Zimmermann i Terezija Leinor.
Sredinom 19. stoljeća vlasnik kuće bio je kraljevski sudbeni vijećnik Josip
Unfogel rođen u Osijeku 1837. godine. Na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće kuća je
postala vlasništvo Josipova i Marijina sina, Antona Unfogela, prokurista Prve
hrvatske štedionice, koji ju je posjedovao i uoči Prvog svjetskog rata.
Ova prizemna kuća s četiri prozora u prizemlju, visokim zabatom u
kojemu se nalazi stambeni prostor s dva prozora te širokim ulazom, imala je šest
soba, tri kuhinje i osam nusprostorija organiziranih unutar dva jednosobna i
jednog četverosobnog stana, a 1911. u kući su stanovale tri osobe. Sredinom 19.
stoljeća kuća je bila poznata i kao gostionica, a nosila je naziv "Gasthaus zum
Türkenkopf".

U njoj je jedno vrijeme, oko 1862., stanovao poznati austrijski pisac i
glumac Ludwig Anzengruber koji je svoje književne radove objavljivao, i glumačke
uloge tumačio, pod pseudonim L. Gruber. Zahvaljujući pismu koje je 25. listopada
1862. godine uputio svom prijatelju Franzu Lipkeu u Beč, potpisao na sljedeći
način: "Dein treuer Freund/L. Gruber (nicht "Anzen")/Schauspieler in Essegg
Entengasse Nr. 2 I. Stock", saznajemo da je živio u potkrovlju ove kuće u
Patkinoj ulici. Anzengruber je kao devetnaestogodišnjak nakon preboljenog tifusa
odlučio postati glumac, te je sljedećih deset godina, od 1859. do 1869.,
djelovao kao glumac sporednih uloga u putujućim kazališnim družinama diljem
Austro-Ugarske Monarhije, pa tako i u Osijeku. U Zbirci plakata Muzeja Slavonije
čuva se veliki broj plakata kazališnih predstava koje su se izvodile na raznim
osječkim kazališnim pozornicama od sredine 19. stoljeća do danas, a na jednom od
njih nalazimo i Gruberovo prezime. Zahvaljujući tom plakatu iz muzejske zbirke
znamo da je Anzengruber, kao L. Gruber, 5. ožujka 1863. u tvrđavskom kazalištu
glumio sobara Jeana u predstavi "Feuer in der Mädchenschulle" (Požar u
djevojačkoj školi).
U Osijeku je proveo nekoliko godina, a 1866. ponovo
se vraća u Beč, gdje nastavlja karijeru kao pisac drama i kratkih priča koje u
početku nisu naišle na veliku naklonost čitatelja. U Beču je 1870. također pod
pseudonimom L. Gruber objavio antiklerikalnu dramu "Der Pfarrer von Kirchfeld"
(Svećenik iz Kirchfelda), koja je 5. studenoga 1870. praizvedena u Teather an
der Wien, gdje je doživjela veliki uspjeh. Pohvalna kritika direktora bečkog
Burgthetera Heinricha Laubea dala mu je novi uzlet. Ubrzo se, 1873., oženio
Adelindom Lipka, sestrom svoga prijatelja iz djetinjstva Franza Lipke, s kojom
je u turbulentnom braku dobio troje djece. Rastali su se 1889. godine. Ludwig
Anzengruber bio je urednik nekoliko bečkih novina, a u rujnu 1888. postao je
dramaturg kazališta Volkstather u nastajanju. Njegovim djelom "Der Fleck auf der
Ehr" (Mrlja na časti) 14. rujna 1889. otvoren je bečki Volkstheater. Nepuna tri
mjeseca nakon premijere i svečanog otvorenja Volksteathera, te dvanaest dana
nakon pedesetog rođendana, 10. prosinca 1889., Ludwig Anzengruber umro je u
rodnom Beču od antraksa.
Anzengruber neopravdano zaboravljen
Slavni austrijski književnik i nesuđeni glumac Ludwig Anzengruber, Wien, 29.
XI. 1839. – 10. XII.1889, Wien, u mladosti se, 1860-ih, kao glumac okušao i na
pozornici starog osječkog kazališta u baroknoj zgradi Generalata, u čijoj je
neposrednoj blizini i stanovao. Njegova se književna djela i danas, više od 130
godina nakon autorove smrti, čitaju, traže i ponovo objavljuju. Mi smo ga,
Osječani, kao i mnoge još važnije svoje prethodnike, neopravdano potpuno
zaboravili.