Kolumne
Grgur Vremeplovac Piše: Grgur Ivanković
Na prvi pogled jednostavna, a zapravo luksuzna
Datum objave: 13. ožujka, 2023.

U razdoblju između dva svjetska rata na prostoru između Gornjeg grada i Tvrđe nastao je cijeli niz ulica s pravilnim blokovima kuća koji su nastali kao posljedica predratnog, secesijskog planiranja razvoja grada. Regulatornom osnovom kojom je, još u doba secesije, planirano kvalitetno urbanističko povezivanje svih osječkih gradskih četvrti, Gornjeg grada, Tvrđe i Donjeg grada, te regulacija neizgrađenih površina među njima, kao i povezivanje Novoga grada, te nastanak Industrijske četvrti. U tom novom urbanističkom razvoju i izgradnji nastala je i današnja Ulica kralja Zvonimira, koju krasi niz pretežno dvokatnih najamnih stambenih kuća te Sokolski dom, koji je okosnica te ulice.



U neposrednoj blizini, druga kuća zapadnije od Sokolskog doma, nastala je dvokatnica osječkog veleposjednika Ferde Speisera. Ferdo Speiser prije izgradnje ove svoje kuće stanovao je u današnjoj Europskoj aveniji te na svojoj pustari Orlovnjak u osječkoj okolici. Projektiranje svoje kuće u novom rezidencijalnom dijelu Osijeka povjerio je mladom osječkom arhitektu Ljudevitu Pelzeru. Ova jednostavna dvokatnica glavnim, sjevernim, pročeljem gleda na zaštićeni Park kralja Petra Krešimira IV., a dvorišno, južno, pročelje okrenuto je prema igralištima Sokolane. Središnji je dio pročelja arhitekt Pelzer naglasio središnje pozicioniranim erkerom koji se proteže kroz dvije etaže, a završava elegantnom atikom oblikovanom u duhu art-decoa čiju krunu čini stilski dosljedno oblikovana željezna konstrukcija jarbola za zastavu. Ulazna su vrata u kuću gotovo neugledna u odnosu prema veličini kuće. Za razliku od vanjštine, u unutrašnjosti je arhitekt Pelzer obitelji Speiser omogućio, vjerojatno na njihov zahtjev, izniman luksuz, osobito za osječke prilike, dvoetažni stan. U prizemlju je smješten ured veleposjednika Ferde Speisera u koji se moglo ući izravno iz veže u visokom prizemlju. Iz ureda se moglo ući u stan vlasnika kuće koji je predsobljem bio povezan s intimnim dijelom kuće. Naime, u prizemlju su osim kancelarije veleposjeda prema ulici bile smještene po dvije velike spavaće sobe, a prema dvorištu je bio veliki hall iz kojega se moglo ući u veliku obiteljsku kupaonicu i nusprostorije te služinsku sobu. Preko terase se, a i sa stubišta prema vrtu, moglo pristupiti i sobi koja je bila namijenjena za stanovanje vozača. Iz halla je vodilo dvokrako drveno stubište u reprezentativni dio stana vlasnika smješten na prvom katu. Stubama se na katu izravno ulazilo u golemu blagovaonicu okrenutu jugu i dvorištu. Iz blagovaonice je prema dvorištu bio izlaz na osunčanu terasu i blok prostorija koji se sastojao od kuhinje, djevojačke sobe, smočnice i dva toaleta, te hodnika koji je funkcionalno povezivao ove prostorije. Iz blagovaonice su dvoja dvokrilna vrata vodila prema salonu i Herrenzimmeru iz kojega se dalje moglo u sobu za goste i veliku kupaonicu koju su mogli koristiti i gosti. Središnja i najveća prostorija ovog uličnog trakta bila je Herrenzimmer koji je ujedno bio naglašen i erkerom, te je sa znatno manjim salonom bio povezan šesterokrilnim drvenim ostakljenim vratnicama koje su se, preklapanjem, mogle rastvoriti, čime su salon i Herrenzimmer postajali pogodni za velika obiteljska i društvena okupljanja. Na drugom katu nalazio je još jedan iznimno komforan stan koji se mogao iznajmljivati.

Kuća je projektirana 1940. godine, tako da su vlasnici u njoj proveli tek nekoliko ratnih godina, nakon čega im je u komunističkom sustavu, kao državnim neprijateljima, oduzeta sva imovina.
ERGELA KONJA NA PUSTARI ORLOVNJAK

Ferdo Speiser kupio je pustaru Orlovnjak 1913. godine od osječkog veleposjednika Carla Leopolda Pfeiffera, koji ju je 1883. kupio od baruna Adamovića Čepinskih. Na toj je pustari Pfeiffer, odmah nakon kupnje posjeda, osnovao ergelu konja, koju je 1917. unaprijedio Ferdo Speser. Uoči Drugog svjetskog rata Speiserova ergela Orlovnjak imala je 19 pastuha i 48 kobila i postizala je iznimno velike rezultate na domaćim i inozemnim izložbama, što je donosilo i brojne nagrade i priznanja.