Urania: Zašto pročelje krasi sfinga i sve ostale tajne omiljenog kina
Datum objave: 18. ožujka, 2019.
Šetnja preuređenim Sakuntala parkom uvijek nas dovede pred pročelje
reprezentativne secesijske zgrade kina Uranije. Ova je zgrada sagrađena na
mjestu na kojemu se prije nalazila remiza osječkog konjskog tramvaja, koji je
osnovan 1884. Dvostruki je plac kupila bogata obitelj Gillming, s namjerom
gradnje dviju reprezentativnih katnica koje bi, kako su napisali u Molbi za
kupnju gradilišta, "dostojne bile, da njimi započne niz liepih zgrada izgrađenih
na lievoj strani najljepše osječke ulice.‘‘
Kuću u Europskoj aveniji sagradili su 1906. kao vjenčani dar svojoj kćeri
Mathildi koja se udala za Kraljevskog javnog bilježnika i odvjetnika dr.
Vjekoslava Hengla, a drugo je gradilište ostalo neizgrađeno pa ga je Grad krajem
1911. prodao dioničkom društvu Urania d.d. "u svrhu da u Osijeku sagradi vrlo
ukusnu, moderno uredjenu, prema svim sigurnosnim propisima udešenu zgradu, u
kojoj će davati razne Urania-kino i ine poučne i zabavne predstave".
Osječke tvrtke
Kopanje zemlje za temelje zgrade započelo
je 1. ožujka, a 15. ožujka postavljen je kamen-temeljac sa spomen-spisom u
kojemu, među ostalim, stoji: "Gradnjom ovoga Urania i kino kazališta dana je
mogućnost da se vruća želja u Osijeku stanujućih aktivnih članova Lože K ljubavi
bližnjega u Orijentu Zagreb, da si sagrade svoj hram‘‘. Gradnja kina trajala je
nešto više od pola godine, tako da je prva projekcija održana 19. rujna 1912., a
mjesec i pol nakon otvorenja, projekti kina bili su izloženi u Beču na I.
internacionalnoj kinoizložbi, o čemu svjedoče prigodna Diploma i medalja koje se
čuvaju u Muzeju Slavonije. Veći je dio zgrade služio za javne projekcije
filmova, a manji dio, prizemnica okrenuta prema rijeci Dravi, za tajnovite
ritualne radove osječkih slobodnih zidara koji su ovdje imali sjedište Lože
Budnost.Ovu je reprezentativnu secesijsku javnu zgradu dvostruke namjene
projektirao osječki arhitekt Viktor Axmann, koji je 1922. svoje ime i prezime
promijenio u Vladoje Aksmanović. Kako je i sam bio slobodni zidar, Axmann je
funkcionalno organizirao prostor Lože Budnost, ali je i u opremanju kina vodio
računa o najnovijim tehničkim dostignućima. Ujedno je u gradnji kina angažirao
niz osječkih tvrtki, tako da je stolarske radnje izvela tvornica Rudolf Kaiser,
bravarske Franjo Farkaš, limarske Miroslav Eblinger, ličilačke i soboslikarske
Izidor Schrettner, staklarske S. T. Heim, a centralno grijanje izvela je osječka
plinara. Parketi su nabavljeni u zagrebačkoj tvornici parketa, fajansa za
opločenje kod Armina Schreinera, mozaici kod Ivana Marinkovića u Zagrebu, stolci
su kupljeni od samoborske tvrtke Falzzari, a električni namještaj u karlovačkoj
tvrtki Payer i drug.
Arhitekt Axmann
Arhitekt Axmann slobodnozidarsku
simboliku nije skrio od javnosti nego ju je, naprotiv, javno obznanio. Na
izvornom koloriranom nacrtu svjetiljki, koji se čuva u Državnom arhivu u
Osijeku, jasno su vidljivi kutnik, trokut i šestar, koji simboliziraju Tri
Velike slobodnozidarske svjetlosti, a koji su nekoć visili na svjetiljkama koje
i danas, oštećene, stoje na plakatnom zidu i uglu povrh prizemnog dijela zgrade.
Vrhunac slobode Axmann si je dao oblikovavši stilizirani reljef sfinge u samom
vrhu pročelja kina, u kojemu se nalazi i datacija zgrade. Naime, sfinga, to
fantastično biće s ljudskom glavom i lavljim tijelom, simbolizira mudrost,
tajnovitost i snagu, a ujedno su i čuvarice hrama te simboli moći i budnosti.
Nedvojbeno je da stilizirana sfinga s vrha pročelja kina Urania ima višeznačnu
ulogu kao čuvarica tajne, simbolično čuva tajnovitost rada slobodnih zidara, kao
čuvarica hrama čuva Hram osječke Lože, koja se ujedno zvala Budnost.Koliko je
napredna i dalekosežna bila ideja Braće prije više od 100 godina vidimo i danas
jer osječka Urania i dalje obavlja svoju primarnu javnu djelatnost za koju je
sagrađena 1912. i koja za svoj kvalitetan rad i danas dobiva prestižne
međunarodne nagrade.