Kolumne
S vinkovačkog kibicfenstera Piše: Miroslav Flego
Vinkovci ozbiljno računaju na povijesni turizam
Datum objave: 10. studenog, 2017.

Vinkovci su, čini se, ozbiljno zagrizli u priču o turizmu, posebice povijesnom i arheološkom, gdje se u svijetu ubire novac mjeren u milijardama dolara ili eura, svejedno. Naime, gradske su vlasti preko Turističke zajednice angažirale Institut za turizam koji je već izradio i Master plan razvoja turizma u Vinkovcima, za provedbu brendiranja Vinkovaca. U dokumentu će se i analizirati postojeće stanje marketinga u destinaciji, izraditi brend koncept te strategija promocije. Voditeljica projekta, dr.sc. Snježana Boranić Živoder, ističe kako je brendiranje “dugoročan proces, jer brendom dajemo obećanje koje mora biti isporučeno u destinaciji – cjelokupna destinacija mora govoriti priču tog brenda”.

Asocijacije kao putokaz

Istraživanja na što Zagrepčane asocira kada čuju za Vinkovce već su provedena. Prve asocijacije na Vinkovce jesu Vinkovačke jeseni, Slavonija, Slavonci, istok i pjesma “Dođi u Vinkovce”, a među unaprijed zadanim asocijacijama ispitanici su najviše puta izdvojili Vinkovačke jeseni i Slavoniju, NK Cibaliju, gastronomiju i željeznicu. Vinkovačkim turističkim dionicima ovo je smjerokaz na što staviti naglasak pri stvaranju turističke ponude. Znanstveno dokazanu činjenicu da se na području grada Vinkovaca u kontinuitetu živi više od 8300 godina, i prema tome je najstarije naselje u Europi (ima i starijih, ali se življenje prekidalo), valja iskoristiti, jer svaki turist, ljubitelj povijesti, sigurno će zaželjeti posjetiti grad koji se diči tolikom starinom. Iako neka lokalna zakerala osporavaju tezu poštovanog arheologa Aleksandra Durmana o najstarijem gradu, pa mudruju kako su Vinkovci dobili status grada tek početkom prošlog stoljeća, činjenica da se na području današnjih Vinkovaca živi više od 8300 godina neupitna je, a jedino je pitanje koliko je ona poznata struci u svijetu i putnicima ljubiteljima starina.

U Vinkovcima, u drugoj polovini 70-ih prošlog stoljeća, pri kopanju temelja današnjeg hotela Slavonija, već spomenuti Aleksandar Durman, tada mladi arheolog pred kojim je znanstvena karijera, pronalazi posudu sa simbolima koje je dešifrirao i ustvrdio da je riječ o Orionu, najstarijem indoeuropskom kalendaru, a potječe iz Vučedolske kulture, iz koje su nastale europske, pa i izvaneuropske kulture i civilizacije. Urezani simboli na Orionu prikazuju zviježđa na nebu iznad Vinkovaca.

Kao Dubrovnik

Goran Rihelj, vlasnik i urednik turističkog news portala hrturizam.hr, vrsni poznavatelj prilika u kontinentalnom i morskom turizmu, tvrdi kako je moguće da Vinkovce posjeti godišnje i milijun putnika iz Europe i cijelog svijeta. On drži kako bi Vinkovci mogli bito ono što je danas Dubrovnik za hrvatski turizam. Njegova je teza da bi ulaganje u turizam, a ne samo u gospodarstvo, moglo donijeti prosperitet.

- Ako Vinkovce posjete tisuće, ili milijuni turista godišnje, generira se turistička potrošnja, kao i zarada koja se disperzira horizontalno i vertikalno na druge industrije u Vinkovcima, pa tako i na gospodarstvenike koji nemaju direktnu vezu s turizmom. Dakle, ostvarena zarada ostaje u Vinkovcima te će građani zaradu trošiti i na gradnju kuća, namještaj, odjeću, edukaciju, kulturu i sve druge proizvode i usluge u gradu. To je najveća moć i prednost turizma – razmišlja Rihelj.

Da Vinkovci ozbiljno računaju na turizam govori i to što postoji skupina educiranih turističkih vodiča, a i neki gradski planovi podređeni su turizmu. Primjerice, projekt Hrvatskog doma promijenjen je upravo da bi se ukomponirao prostor gdje će u primjerenim klimatskim i sigurnosnim uvjetima biti izloženo antičko srebro, neprocjenjiv nalaz koji je trenutačno na restauraciji i drugi važni artefakti koji svjedoče o više od 8300 godina života na ovim prostorima. Ugođaj turistima uljepšat će slavonska pjesma i folklor, gastronomski specijaliteti, ali najveći brend je ipak slavonski čovjek.