Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
A sada svi u Ameriku, zemlju daleku…
Datum objave: 27. listopada, 2021.

Baš se osjećam sretno! Iako će se konačno od 8. studenoga u Sjedinjene Američke Države moći i preko šengenskih zračnih luka, a pritom bez viza i samo uz ispunjavanje formulara ESTA, neće to biti baš masovni pohod. Povoljnih će turističkih aranžmana biti, ali, ipak, SAD će za mnoge naše državljane biti nedosanjani san jer aviokarte i hotelski smještaj nisu baš jeftini.



Što je ESTA?


Trenutno iz Madrida, Rima ili Pariza do Miamija ili New Yorka najjeftinije karte stoje nešto više od dvjestotinjak eura. Jeftino, reći ću, ali sedmodnevni boravak u prosječnom američkom hotelu teško da može ispasti manje od petsto dolara sa svim plaćenim porezima (koji se ohoho dodaju na račun). Sretno se osjećam jer ću konačno preko SAD-a moći "tranzitirati" prema drugim državama jer dosad u vrijeme pandemije to nije bilo dopušteno ako nisam letio iz Beograda ili Dubrovnika. Američku vizu imam odavno, ali tek će od sljedećeg mjeseca koliko-toliko normalizirati promet s EU-om, pa će Putničke svaštarije uskoro imati i putopis s one strane Velike bare.

Što je zapravo ESTA? Danas o tome pišu svi mediji, a dobar dio tih iskusnih pisaca u životu nije prešao državnu granicu RH?! ESTA je kratica za The Electronic System for Travel Authorization (elektronički sustav za autorizaciju putovanja). Riječ je o automatiziranom sustavu koji određuje je li posjetitelj kvalificiran za putovanje u SAD, a u skladu s Programom za ukidanje vize (The Visa Waiver Program). Slični programi postoje u Kanadi (eTA), a uskoro će zaživjeti i u EU-u pod nazivom ETIAS. Prijave za ESTA-u trebaju se učiniti najmanje 72 sata prije putovanja, a svakako pri planiranju putovanja i prije kupnje aviokarte. Odobrena ESTA veže se uz broj valjane putovnice, vrijedi dvije godine, a ako dobijete novu putovnicu ili promijenite ime, spol ili državljanstvo, morate je ponovno zatražiti i platiti novih 14 USD. A prijava nije teška, treba se ulogirati na službenu ESTA stranicu i kreirati novi formular, pripremiti broj putovnice i kreditnu karticu s koje ćete platiti 14 američkih dolara. Ispunit ćete nekoliko pitanja, uglavnom o zaposlenju i prihodima, a sustav će generirati vašu prijavu i to je to.

Ako ste možda prije tražili vizu i nisu vam je odobrili, ipak se preporučuje da dođete na razgovor u Veleposlanstvo SAD-a u Zagreb, a ako poput mene imate valjanu dugoročnu vizu, ESTA vam nije potrebna jer će vrijediti sve do onog datuma koji na njoj piše. Ako i promijenite putovnicu, djelatnice MUP-a vam tu stranicu putovnice s američkom vizom neće "probušiti" jer je možete koristiti i s novom putovnicom i za to vrijeme nije potrebno plaćati dodatan novac za ESTA-u. Za vizu ste odavno platili 160 USD i prošli intervju pa je logično da je iskoristite do kraja. Slušam sinoć u nekom od Dnevnika da je poraslo zanimanje za putovanja u SAD, i to je lijepa vijest, a samo podsjećam da je za putovanje u tu zemlju potrebna potvrda o potpunom cijepljenju i negativni PCR test (ah, nikako da ih bacimo u ropotarnicu povijesti). Sva sreća pa nema karantene, pa je to ipak podnošljivije nego prije kada su sva putovanja bila doslovce – zabranjena!

Izravna linija


Dok naši državljani mislima putuju po Sjevernoj Americi, dobre stare Hrvatske željeznice opet me šokiraju! Planirao sam sljedećeg mjeseca pružiti korak do Splita i zaključio da na relaciji Zagreb - Split - Zagreb prometuje jedan nagibni vlak dnevno. Pomislio sam da je to nekakva prvotravanjska šala, ali travanj je odavno prošao. Sada stvarno proizlazi da je Slavonija privilegiranija od Dalmacije s više dnevnih vlakova iz Zagreba našeg cijenjenog državnog poduzeća. Prije dva tjedna osupnula me je vijest da će Osijek nakon trideset godina biti povezan sa Splitom izravnom linijom vlaka! Pripremljen je projekt kojim će u ljetnoj sezoni povezati ta dva grada koji će dodatno potaknuti mlade da više putuju željeznicom. I to je lijepa vijest, ali se nadam da taj vlak neće ići preko Bosne i Hercegovine ili možda Pečuha i da će se vratiti prije što nego krene!? Također se nadam da će se vozni red HŽ-a na relaciji Zagreb - Split osvježiti, pa da svi mi koji financiramo iste te željeznice možemo imati više od jednog vlaka dnevno, a kada prođe turistička sezona.

A tko zna, možda su im vagoni na "farbanju" ili ugrađuju Wi-Fi i utikače za struju u sve kupee. Eto vidite koliko danas imam razloga za sreću! Kako ono ide pjesma: Dolje u luci barka me čeka. Neka pričeka jer Amerika je zemlja daleka…