Datum objave: 24. ožujka, 2021.
Nedavno su Hrvatske željeznice korigirale cijene željezničkih karata nagore.
Usluga je, kao što znate, i dalje ostala – nadolje. Epska putovanja našim
prugama uskoro bi mogla postati turistička atrakcija poput Transsibirske
željeznice. S druge strane, dok Europska unija razbija glavu s načinima prelaska
granice između država članica i s problemima cijepljenja, mladi diljem Europe
planiraju svoje ljeto.
Poljaci u Aziji
Tako npr. poljska mladež, čitam u nekim
njihovim novinama, najtoplije godišnje doba planira provesti u Aziji, mnogi od
njih na Jadranu, a velika većina putujući vlakom po onim državama Europe u koje
se može. Tako mlade Poljakinje i Poljaci, inače veliki svjetski putnici, vikende
provode u prirodi, automobilima ulaze u rusku Kalinjingradsku oblast i uživaju
kupajući se na Baltiku, usputno tražeći jantar za novu ogrlicu, a mnogi od njih
obilaze Litvu, Latviju i Estoniju. Putovanja autobusom u stari Lavov, nekoć
poljski grad, prava im je poslastica jer je jeftin. Da sumiram, Poljaci vole
cijenom prihvatljiva i lako dostupna mjesta, baš kao i Rusi! A što voli naša
mladež? Kada bi se provela nekakva anketa, mislim da bi rezultati bili
poražavajući. Teška financijska situacija dovela je do toga da se i pizza sa
sokom smatra luksuzom. Iznenadili biste se kada biste doznali koliko se naših
ljudi nikada u životu nije vozilo vlakom, a o putovanjima na more tim
staromodnim prijevozom – da i ne govorim. Vlakom sam proputovao veliki dio
Europe i azijskog dijela Rusije i tvrdim da nema ljepšeg načina putovanja ako
imaš vremena, dobro društvo i nešto novca u džepu i na računu. Dok se
zrakoplovna putovanja uglavnom vežu uz interkontinentalne letove, vlakovi su
savršeni transport za mlade, druženja u kupeu, sviranje gitare i pijuckanje
zabranjenih pića. Pretpostavljam da će se većina država, unatoč poraznim
koronabrojkama, otvoriti za ljetne praznike (Grčka već počinje, a i tamo se može
željeznicom!). Valjda će se uskoro otvoriti i željeznički promet sa Srbijom, pa
će se preko Beograda moći putovati dalje prema Bukureštu, Sofiji, Skopju,
Istanbulu, Solunu… Unatoč tomu što su karte za vlak u unutarnjem prometu skuplje
(pa i kad se zbroje razni popusti), čini mi se da su cijene međunarodnih
putovanja prava bagatela. Tako npr. doznajem na internetskim stranicama
Hrvatskih željeznica da se u švicarski Zuerich može putovati već od 29,90 eura u
jednom smjeru, a putnici koji putuju u vagonu za spavanje ili vagonu s ležajima
u jutarnjim satima bivaju posluženi doručkom uključenim u cijenu karte. Tijekom
putovanja nude se bezalkoholna i alkoholna pića, kava, čaj, čokoladice i
grickalice. Primamljive su i cijene za češki Prag - 52 eura, ili npr. do
talijanske Ville Opicine samo 21 euro.A čujte i počujte ovo! Od Zagreba do
Budimpešte za samo 15 eura, a na svim relacijama iz Hrvatske u Mađarsku
ostvaruje se 30 posto popusta na jednosmjerne i 60 posto popusta na povratne
karte. Ako iz Osijeka namjeravate u Pečuh i Budimpeštu kada se granica otvori,
tu je informaciju dobro znati. Pitoreskni su ti mađarski šinobusi koji uz miris
dizela i ulja na tračnicama doista podsjećaju na neka prošla vremena. Za one
koji putuju u Njemačku, cijena nije navedena, ali sam uvjeren da je pristojna.
Ipak tu destinaciju sada ne preporučujem vlakom jer se od Ljubljana do Villacha
do 10. srpnja 2021. treba voziti autobusom u organizaciji Slovenskih željeznica.
Ako imate puno stvari, baš i nije praktično.
Najveći popust
I šećer na kraju, za devet eura iz Zagreba ili Rijeke do Ljubljane, a do
Maribora za 12 eura. O karti Interrail već sam pisao i prava je poslastica za
ljubitelje željeznice i vlakova. Njezina cijena ovisi o dobnoj skupini koja je
kupuje, pa mladi do 26 godina starosti imaju najveći popust. Omogućuje putovanja
vlakom u 27 zemalja te nudi i popuste za određene ulaznice u muzeje ili za
trajekte. Tako npr. InterRail Globa Pass vrijedi u vlakovima 30 zemalja i
trajektima u Grčkoj i Italiji, a postoji petodnevna karta koja vrijedi za
putovanja od deset dana ili karte za vožnju od manje od 22 dana. Za one koji
žele putovati još više, dostupne su i karte koje vrijede mjesec dana. InterRail
One Country Pass dopušta putovanje odabranih 3, 4, 6 ili 8 dana unutar mjesec
dana, osim za Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu. U Interrail organizaciji
sudjeluju i željeznice Velike Britanije, Francuske, Njemačke, Švedske, Finske pa
je kupnja takve karte pravi pogodak jer su te zemlje poznate po skupljem
željezničkom prometu!
Samo da se otvore te proklete granice i vrate dobra, stara vremena, za kojima
svakodnevno žalimo. Europom je jeftinije, Hrvatskom skuplje. Može li
gluplje?