Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Kako iskoristiti “pravilo probušene gume”
Datum objave: 4. listopada, 2019.

Svačega se nagledaju zračne luke. I suza radosnica i plača od boli i tuge pa sve do čežnje i dubokih uzdaha za propuštenim letom. A propušteni se let svakome može dogoditi, pa i pravim profesionalcima. Što je zračna luka veća, veća je i mogućnost da se zrakoplov u visine vine bez vas i vaše prtljage.

Meni se to posljednji put dogodilo tijekom prošlogodišnjeg Svjetskog prvenstva u nogometu, kada sam "poljubio vrata" Aeroflotova aviona za Soči. Srdačna i za takve prilike glumački istrenirana predstavnica kompanije pred nosom mi je zatvorila vrata objasnivši mi da se obratim na šalter informacija i kupim novi let.
Za “ne daj Bože”
Naravno, kompanije vole takve putnike koji stižu u posljednji tren jer na taj način ostvaruju dodatnu i ne baš malu zaradu. A razlozi kašnjenja su razni, a u mojem slučaju je bio problem s putovanjem od moskovske željezničke stanice Kievskaya do Šeremetjeva, zračne luka koja se sada zove po velikom ruskom piscu Aleksandru Sergejeviču Puškinu. Oni aerodrome nazivaju po piscima i umjetnicima, a mi po političarima! I, naravno, kako bih se našao na sljedećem letu, platio sam neku razliku u cijeni i u Soči stigao nekoliko sati kasnije s lakšim novčanikom.Razne vas okolnosti mogu spriječiti da na aerodrom dođete minimalno dva sata prije zakazanog leta, a na mnoge od njih nipošto ne možete utjecati. Ako se radi o poremećajima u javnom prijevozu, neočekivanim gužvama na cesti zbog prometne nezgode ili ostalim katastrofama, jedino se možete nadati da će sve biti u redu i da vas neće ostaviti! Međutim, jedno je nadati se, a već i sami znate što je nada i da je u njoj spas. Još je veći teret na srcu kada se sjetite da, ako propustite taj prvi nesretni let, propadaju svi ostali segmenti na karti, pa i povratak jer većina ljudi s ograničenim budžetom kupuje najjeftinije karte kod kojih nisu dopuštene nikakve besplatne promjene, nego svaka intervencija zahtijeva dodatnu gotovinu, zapravo, dosta "keša". Zamislite sad situaciju da se iz Tajlanda vraćate u Hrvatsku i zakasnite na let. Ni jednu kartu za taj isti dan ne možete kupiti za manje od 700 eura. Prvi savjet je da prije odlaska na daleki put uvijek na nekoj kartici ili sa strane imate bar tisuću dolara za "ne daj Bože". Lako je ako zakasnite na let iz Osijeka u Zagreb, jer zrakoplov ne smije poletjeti zbog magle na "Franji Tuđmanu". Prevest će vas tada udobnim autobusom do Zagreba i problem je riješen, ali ako se slična situacija dogodi negdje daleko u inozemstvu, knedla u grlu i strah – mogla bi biti vaša realnost. I što kada zakasnite na let zbog raznih razloga? Za početak bih duboko uzdahnuo i popio neko žestoko piće. Za one koji su alergični na alkohol i temperamentnije ćudi, preporučujem bombone na bazi mente i čaj od valerijane. Obično pomažu brzo i već ste spremni za novi korak i novo iskustvo jer sada tek započinje borba!Kako biste smanjili štetu i nekako si pomogli, odmah trebate pronaći šalter svoje zrakoplovne kompanije i tamo objasniti sve okolnosti i argumente kako biste ih uvjerili da je na kašnjenje utjecala viša sila. Ako imate glumačkog talenta, pokažite ga. Nekolicina zrakoplovnih kompanija (Delta, United…) odlično poznaje "pravilo probušene gume" (flat tyre rule), iako vas to možda asocira na nešto drugo ili možda - treće.
Kontrola osjećaja
Radi se o neslužbenom običaju boljih kompanija (ne odnosi se na one niskobudžetne!) da pomognu putnicima koji zakasne na let zbog raznih nepredviđenih okolnosti. Kako su sjedišta na međunarodnom letu skupa, mala je vjerojatnost da će pomoći, ali valja pokušati. U slučaju da vaša aviokompanija prihvati vaše pojašnjenje, smjestit će vas na sljedeći slobodni let bez ikakve naknade, pa ćete se moći opustiti nakon doživljenog stresa. Kod low cost kompanija vi biste trebali kupiti novu kartu, a onda se poslije žaliti s uvijek neizvjesnim ishodom. U svim slučajevima kontrolirajte osjećaje i budite izuzetno pristojni prema šalterašima i šalterašicama i predstavnicima kompanija, jer mnoge odluke ovise o njihovoj dobroj volji, pa čak i lažni osmijeh nakon bljutavog čaja od valerijane može donijeti nešto dobro. Iz iskustva mogu potvrditi da mnogi od njih problemu pristupaju s puno empatije i žele pomoći, jer je ljubaznost uvijek efikasnija od prijetnji! Neke će kompanije od putnika tražiti plaćanje nekog manjeg iznosa za promjenu rezervacije, pa to treba prihvatiti, jer spašava povratnu kartu, a mnoge ga smjestiti na listu čekanja za sljedeće letove. Čuvajte sve papire, karte i zapišite ime osobe s kojom ste razgovarali, pa ako kasnije želite uputiti prigovor – bit će lakše!Iako znam da nikada nećete zakasniti na zrakoplov, nije loše učiti na tuđim pogreškama. A i u zračnim lukama je uvijek ljepše vidjeti poljupce i cvijeće. I ne samo tamo!