Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Zrno po zrno pogača, a kamen - palača!
Datum objave: 22. kolovoza, 2019.

Svi volimo besplatne stvari! Tako je to otkad je svijeta i vijeka, bilo da je to pljesniva ali fina kockica sira za degustaciju u samoposluzi, kapljica likera koji se tek probija na tržište, doza novog parfema u ampulici ili možda nešto drugo! Mi vječni putnici od života i u životu uvijek tražimo nešto više, pa nerijetko to i dobijemo.


Kako sam prije nekoliko mjeseci pisao o Star Alliance zrakoplovnoj grupaciji u kojoj su velika imena poput Uniteda, Lufthanse, Turkish Airlinesa i naše perjanice CA, danas ću se pozabaviti Sky Teamom, drugom grupacijom po veličini, ali ne i manje važnom jer ju čini dvadesetak aviokompanija poput KLM-a, Air Francea, Delte, Aeroflota, Taroma… Svaka od njih ima svoj ili zajednički nagradni program, ali iste privilegije na svim letovima grupacije. Kako je gore spomenuta Croatia Airlines članica Star Alliancea, a drugu veliku kompaniju nemamo, u Hrvatskoj Sky Team i nije tako popularan, baš kao ni treći igrač na globalnom tržištu – One World (o kojemu ću nekom drugom prilikom).

Nagradne milje

Princip prikupljanja nagradnih milja u Sky Teamu, odnosno XP bodova u Flying Blue programu KLM-a, Air Francea… – izuzetno je jednostavan. Koliko ćete ih dobiti, ovisi o tome koliko puno letite, kojom booking klasom (Y, M, L, R…), ekonomskom ili poslovnom te koji status u nagradnom programu imate. Što više milja prikupite, više ćete besplatnih karata moći dobiti pritom plaćajući samo aerodromske pristojbe! Flying Blue izuzetno cijeni svoje česte letače i daje im pregršt povlastica. Postoje četiri statusne kartice: Explorer (daje četiri milje na svaki potrošeni euro – kartica od koje svi kreću), Silver (šest milja po euru, omogućuje jedan kofer više i prioritetnu registraciju putnika, prioritetno ukrcavanje i rukovanje prtljagom), Gold (daje povlastice prethodne kartice plus sedam milja po potrošenom euru, pristup poslovnim salonima Sky Teama uz besplatan ulazak još jedne osobe s kojom putujete ili koja leti bilo kojom kompanijom iz njihove grupacije) i Platinum (sve nabrojeno plus osam milja po euru, 24/7 telefonska podrška i SkyPriority). Kao korisnik platinaste Flying Blue kartice diljem zemaljske kugle osjetio sam sve blagodati lojalnosti. Naravno da gotovo uvijek putujem onim aviokompanijama u kojima imam privilegije, ali mi se pokatkad i omakne pa kupim kartu Wizzaira ili drugih kompanija u čijim sjedištima samo patim jer su obično nadnaravno skučena i neudobna, a o hrani bolje da i ne pričam! Međutim, kako bi putnik zadržao status dugi niz godina, godišnje mora dobiti određeni broj XP bodova koji se nakon potvrđivanja statusa brišu i računaju iznova. Konkretno, na mojem primjeru, svake godine trebam "zaraditi" 300 XP bodova za platinasti status. Za jedan međunarodni let srednje udaljenosti (npr. Zagreb – Pariz) dobiva se pet bodova, a za domaći let - samo dva. Kad letite interkontinentalno, za povratni se let zna uprihoditi i dvadesetak bodova.

Isplata štete

Flying Blue program prilično je inventivan pa odnedavno nudi bodove i milje u simbiozi s Accor hotelima što je bio odličan potez. Osim spomenutih povlastica, u mojem se slučaju dogodi i besplatni upgrade u poslovni razred, a uvijek imam i prednost u slučaju prebukiranih letova. Kada mi ne dostave prtljagu ili je slučajno oštete, redovito isplate štetu koja je nastala i plate troškove nužne odjeće, obuće i potrepština i, ono što je najvažnije – civilizirano i bez odugovlačenja i natezanja kao što ima kod nekih!
Da bi putnik uživao u svim povlasticama, uvijek mora nešto i uložiti. Da kupujem aviokarte i letim raznim kompanijama koje ne povezuje grupacija, to bi bila moja velika pogreška! Zato sam se koncentrirao na Star Alliance i Sky Team. Ako često letite našom Croatijom, preporučujem Miles and Smiles program Turkish Airlinesa jer u njemu zarađujete bodove i kad letite Croatijom i Lufthansom i lako dolazite do Gold statusa koji omogućuje puno toga besplatnoga, a i lako ga produljujete na novo razdoblje!
Važan je početak koji započinje prvim korakom. Nagradne milje ne bacajte u zrak već ih pažljivo i polako prikupljajte i trošite na putovanja ili u duty free shopu. Znate onu narodnu: Zrno po zrno pogača, kamen po kamen – palača!