Datum objave: 21. studenog, 2018.
Vlakovi su opet u modi. Diljem svijeta puštaju se tako u promet superbrzi
vlakovi koji na određenim relacijama voze brže nego zrakoplovi. I cijene su u
nekim državama svemirske (npr. Japan), ali putujući tim davnim prijevoznim
sredstvom – ipak nešto i vidimo. Avionsko okruglo okno daje pogled na oblake, i
to je uglavnom to. Vlakovima se putuje kako bi se doživjelo putovanje, a
avionima – da bi se što prije stiglo!
Puno putnika voli izravne avioveze
bez presjedanja (od straha ili tko zna čega), a pritom ne pomišljajući da bi
putovanje s presjedanjem možda platili upola jeftinije. Ako se ne žurim, volim
putovanja s presjedanjem jer tako iskoristim dan, kušam delikatese u nekom
poslovnom salonu i dodatno zaradim stotine nagradnih milja koje nisu za bacanje
jer trebaju za neko buduće besplatno putovanje. Nizozemska aviokompanija KLM ili
njemačka Lufthansa čak prodaju aviokarte s drugim dijelom putovanja -
željeznicom. KLM nudi nastavak putovanja i autobusom, a sve bez dodatne naknade.
Npr. ako putujete preko Amsterdama do Maastrichta/Eindhovena, uz istu kartu
možete autobusom, a vlakom ako nastavljate dalje u neki nizozemski grad ili do
Belgije i Francuske, i opet – besplatno.
Zidni kalendar
Zamislite, otvaraju se superbrze
linije u Uzbekistanu, Maroku, a naše željeznice voze sve sporije. Srce će mi
zadrhati kada se uskoro pojavi novi vozni red Hrvatskih željeznica. Toplo se
nadam da neće imati manje stranica nego onaj prošli. Ako tako nastave, za
nekoliko će godina vozni red biti poput zidnog kalendara. Ta svima je znano da
naši vlakovi voze brzinama iz doba znamenitog pjesnika Dobriše Cesarića. Samo
što to više nisu čisti kaubojci, već nešto moderniji kaubojci. Vagoni
elitnog razreda HŽ-a su jednaki kao prije 25 godina, osim možda na međunarodnim
linijama.Tamo su svježe obojeni! I kada se vratimo glavnoj prednosti tog jurenja
na tračnicama – cijeni, dobar su način da se jeftino prespava noć. Iako npr. od
Moskve do Sankt-Peterburga vozi brzi Siemensov Sapsan koji tu udaljenost prelazi
za tri sata, većina Rusa odlučuje se za obični noćni vlak koji se do grada na
Nevi vuče šest, sedam sati. Za stotinu ih kuna očekuje topla postelja u spavaćim
kolima dok bi sjedeći Sapsan platili nekoliko puta skuplje. Kad noćni vlak
stigne u Piter (tako Rusi tepaju Sankt-Peterburgu), na raspolaganju im je cijeli
novi dragi dan. I kad obave poslove, navečer se opet vraćaju bez boravka u
skupim hotelima. Na Novom Zelandu popularna su putovanja ekskurzijskim vlakovima
uz paprene cijene. Oni prometuju nekoliko puta tjedno i uglavnom se rasprodaju
nekoliko mjeseci unaprijed. Tamo je, zapravo, sve skupo. Ako vam se probudio duh
za lijepim putovanjem željeznicom, nije loša ideja brzi vlak Pariz – Berlin –
Varšava – Minsk – Moskva. Cijena je oko 2000 kuna s uključenim vizama za
Bjelorusiju i Rusku Federaciju. O Transsibirskoj željeznici sam već pisao, a
lijepe uspomene možete doživjeti putujući francuskim TGV-om ili indijskim
vlakovima. A što kažete na putovanje do Skopja? Jeftino i povijesno, ako ste
pustolovnog duha.
Drugi razred
Nedavno sam putovao prvim razredom
marokanskog brzog vlaka iz Casablance do Marakeša. Ne, nisam išao provjeriti što
piše u Marakeškom sporazumu – nego turistički. Kao i u drugim državama Afrike
koje imaju željeznicu - ako želite društvo, putujte drugim razredom. I jest ćete
piletinu sa svima, a u tome ima radosti. Stranci kupuju karte prvog razreda jer
su malo skuplje, a sjedišta puno udobnija. U kupeu sam imao zanimljivo društvo
iz Japana. Do pet minuta prije konačne stanice sam mislio da se radi o momku i
djevojci, a onda je ispalo da su bila dva momka. Iako sam davno živio u Pekingu,
još uvijek imam problem s prepoznavanjem spola naroda Dalekog istoka!
Ako
ste putnik koji voli nova prijateljstva, vlaku dajem prednost. Nemoguće je
nekoga novoga ne upoznati, podijeliti iće i piće…Naravno, ne govorim o europskim
vlakovima kojima se voze "plastični" ljudi. Razumijete me, neki su ljudi sami
sebi dovoljni, pa je bolje da ne putuju jer tako čine uslugu i sebi i drugima.
Ma sigurno imate i vi neke takve u životu. Dakle, na put samo ako ste širokih
obzorja!
Stoga, spojite se na internet i u potragu za vlakovima. Zviždukom
opet zove vlak: Jesi li spreman? Jesi li jak? … Zar ne čuješ? Ja zovem glasno.
Požuri se! Još nije kasno – napisao je vječni Cesarić.