Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Promjene na karti - lako, pitajte me kako!
Datum objave: 31. listopada, 2018.

Otkad je svijeta i vijeka, ljudi mijenjaju imena i prezimena. Prezimena češće, naravno nakon skoka u bračne vode ili isplovljavanja iz njih. Ono što tim istim ljudima donosi popriličnu glavobolju je promjena imena na već kupljenim zrakoplovnim kartama jer avionska industrija zbog sigurnosti ima prilično stroga pravila koja se putnicima uglavnom ne sviđaju.

Pravila su jasna, ime i prezime moraju biti isti kao na putovnici ili osobnoj iskaznici (pritom treba paziti na ovo: š = s, č,ć = c, đ = d, dž = dj). Također, ponekad se jednostavno zabunimo.
Promjene su skupe
U općoj strci i ubrzanom načinu života izostavimo nekoliko slova ili ne označimo svoj spol, titulu ili zamijenimo ime i prezime jer avionske karte možda kupujemo u jeftinoj švedskoj internetskoj agenciji, a dogodi se i da napišemo pogrešan datum rođenja. Naime, sve promjene uglavnom se masno naplaćuju, a iznosi variraju od kompanije do kompanije i često ovise o vremenu kada se ta promjena na karti događa. Tako npr. neke američke kompanije imaju 24 sata besplatne promjene ako se odmah nakon kupnje uoče očite pogreške poput skraćenog imena ili možda nekog vašeg „lažnog imena“ koje koristite za pristup društvenim mrežama (npr. Miki Maus ili Nives Celsiusss), a Google ih „nekontrolirano povuče“ u polja predviđena za ime i prezime. Ima i slučajeva kada se nakon kupnje karte kao putnikovo ime pojavi i nešto nevjerojatno - „your name“, a prezime „your surname“. Hahaha, zvuči smiješno, ali nevjerojatno koliko je takvih bisera! Uvijek preporučujem da se pri prvom kupovanju karata internetom pozove netko iskusniji kako bi novopečenog putnika podučio budućem hobiju ili zanatu! Što onda zapravo učiniti nakon što uočite očitu pogrešku na svojoj aviokarti? Žurno nazovite putničku agenciju, OTA (online travel agenciju) ili zrakoplovnu kompaniju kod koje ste kupili kartu i naglasite da se radi o slučajnosti i spletu nevjerojatnih okolnosti te ljubazno zamolite da je besplatno promijene. U većini slučajeva tu će doći do izražaja i vaša vještina pregovaranja te je velika vjerojatnost da ćete uspjeti. Ako ipak ne, postoji tarifa za promjenu imena koja iznosi od desetak eura pa sve do 150 eura ili više za promjenu. Neću vam baš to poželjeti jer bi u tom slučaju to bilo skuplje i od same karte, ako je kupujete kod npr. niskotarifnih kompanija! Ne zaboravite da ste vi pogriješili, pa se postavite skrušeno i priznajte pogrešku te pokušajte „iskamčiti“ što bezbolnije rješenje. Dogodi se da putnik izostavi samo jedno slovo ili možda pri kupnji napiše Miro (a zove se Miroslav). To pokatkad i može proći na registraciji putnika, ali je uvijek upitno. Neke su moje kolegice putovale Turkish Airlinesom s oznakom Mr. umjesto Mrs., ali sve je prošlo bez velikih problema. Ono što želim reći je da puno toga ovisi i o ljudskom faktoru u samoj zračnoj luci, negdje „problem“ neće ni uočiti, a negdje će jedva dočekati da vas “ožene”. Postoji mogućnost da pogrešku uočite prije polaska na aerodrom. Krenite što ranije i potražite „supervisora“ na šalteru, koji će onda odlučiti što dalje, budite ljubazni i puni poštovanja, nasmiješite se zdušno i s puno ljubavi, posebice ako je vaš grijeh (pardon, tarifa koju biste trebali platiti) - skuplji od stotinjak eura! Postoji još jedan način kako biste možda mogli izbjeći plaćanje nekih sitnijih pogrešaka oko imena, ali ga baš i ne preporučujem. Ipak ću ga opisati, ako ste hrabriji i ako putujete s većeg aerodroma.
Naplata naknade
Čekirajte se internetom zbog što manje interakcije s djelatnicima, prtljagu također predajte na baggage drop šalteru, a ukrcajnu propusnicu morate uz putovnicu pokazati pri ukrcavanju. Kako se to obično događa prilično brzo, uvijek postoji mogućnost da službenik ne uoči neku malu pogrešku te vas lako propusti u zrakoplov. Napominjem da to nije za one tankih živaca, ali kako čitam na internetskim forumima, često upali! Nedavno sam na internetu pročitao da neka gospođa prodaje dvije zrakoplovne karte iz Zagreba za Pariz te petodnevni smještaj u poznatom hotelu s četiri zvjezdice. Da, i to je moguće. Svatko može prodati ili pokloniti svoju aviokartu, ali se pri takvoj promjeni „čovjeka“ naplaćuje naknada. Tako npr. za tu kartu promjena putnika kod kompanije koju ne želim reklamirati - stoji sedamdeset eura. Kod npr. Wizzaira ime putnika se putem interneta može promijeniti do tri sata prije polaska po cijeni od 45 eura za svaku dionicu puta. Promjena je kod te kompanije besplatna ako je potrebno ispraviti pogrešno napisano ime ili „tipfeler“ ili ako je potrebno promijeniti rod (titulu) imena s rezervacije.I na kraju će biti - tresla se brda, rodio se miš. Ništa strašno i teško, samo se trudite da ne pogriješite pri kupnji. A uštedjet ćete i na Aspirinu.