Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Sve veća konkurencija i gužva na nebu!
Datum objave: 19. rujna, 2018.

Vjerovali ili ne, na nebu je sve veća konkurencija. Aviokompanije baš se doslovce bore za svakog putnika, a svakog me jutra dočeka pretrpani internetski mejl sandučić. Svega tu ima, jer dobro znate – kad date pristanak na reklame i kontaktiranje, onda nema kraja reklamama, ponudama i putovanjima života. Međutim, iako će sada mnogi očekivati da bacim drvlje i kamenje na KLM, British Airways, ili Wizz Air – neću!


Ne živim u pećini, želim biti informiran, znam da me poštar mrzi zbog kilograma marketinških pošiljki i raznih novina koje mi više puta tjedno donosi, ali znam da je marketing „mama“. Upravo zbog tih mejlova doznajemo najpovoljnije akcijske prodaje zrakoplovnih karata na tržištu, ali i druge novine, poput jeftinijeg iznajmljivanja automobila (primjerice, trenutačno se u Italiji automobil može iznajmiti za 75 kuna po danu), ili jeftinih hotela u Maroku (već za pedesetak kuna dnevno). Kako bih znao za te ponude da ih kompanije nisu poslale u moj sandučić? Propustio bih odlične i jeftine prilike za nova putovanja, a jednom se živi.

Jeftine karte

Neke se kompanije više reklamiraju, a neke manje. Naša Croatia Airlines reklamira se obično za blagdane ili sezonski četiri puta godišnje, a Lufthansa prednjači kreativnim ponudama za primjerice Oktoberfest, kada njihovo osoblje mijenja boju svojih uniformi. Naši su kreativni samo kada osvojimo drugo mjesto na SP-u u nogometu. Wizz Air također ima česte akcije, baš kao i EasyJet i Ryanair, a trenutačno prednjači ona iz Budimpešte do Skopja ili Prištine i nazad - za 150 kuna. I sami znate da nisu sve aviokarte u zrakoplovu po tako povoljnim cijena (a sjećamo se i cijena od nekoliko kuna za povratni let) – već samo desetak ili dvadesetak, ovisno o ponudi i potražnji. Kad lukavci shvate da će let biti poluprazan ili prazan, jeftinim cijenama napune zrakoplov koji ionako mora letjeti, pa bolje išta nego ništa. Mnogo sam se puta u životu vozio u polupraznom zrakoplovu. Prošlog tjedna primjerice od Amsterdama do Moskve. U Aeroflotovom Airbusu koji može ugostiti 300 putnika sjedilo je njih samo 20! Aeroflot je ruska državna kompanija, a Rusi ne vole prodavati karte jeftino, pa makar letjeli i bez putnika. A neka ih, bar će stjuardese za vrijeme leta moći igrati poker!?
Kad sam već kod Wizz Aira koji godišnje preveze 28 milijuna putnika, nikad u Putničkim svaštarijama nisam pojasnio njihov popularni Wizz Discount Club i zbog toga osjećam grižnju savjesti. Osječani i Slavonci često putuju upravo tom kompanijom, jer imaju izravnu vezu s Baselom. Ako ste ikada kupovali Wizz aviokartu na njihovoj internetskoj stranici i uočili običnu ili člansku cijenu, uz običnu vam za dodatnih 29.99 ojra ponude standardno članstvo koje vrijedi za vas i vašeg suputnika (samo jednog!), ili 59.99 ojra grupno članstvo za popust do pet osoba (kada kupujete karte za obitelj i prijatelje s kojima putujete). Riječ je o godišnjoj klupskoj cijeni koja u sebi krije razne pogodnosti. Ako planirate i nekoliko letova Wizz Aira godišnje, nevažno otkud i dokud, svakako se isplati i toplo preporučujem. A o kojim se pogodnostima priča za tih dvjestotinjak kuna godišnje? Kada jednom platite članarinu, za svaku kartu skuplju od 19.99 eura dobijete deset eura popusta, pet eura popusta uknjižite ako kupujete dodatnu prtljagu, a u sandučić vam stižu tajne ponude i akcije koje drugi ne vide ili koje na vrijede za druge. Tako često imaju odličan popust od 30 posto na sve karte koji traje samo 24 sata i gotovo.
Pogodnosti

Dugogodišnji sam član njihovog WDC kluba i redovito iskorištavam sve njihove pogodnosti, iako niskobudžetne kompanije koristim samo ako nema nikakve zdravorazumske alternative. A kako živimo na turbulentnom prostoru u kojem baš i nema prevelikih povoljnih avioponuda, Wizz Air mi se od svih sličnih kompanija čini najpošteniji po pitanju prtljage i s njima imam najbolja iskustva. Jednu od pogodnosti koju također nude je deset posto popusta prilikom rezerviranja smještaja na internetskoj platformi www.booking.com. Taj popust izravno vraćaju na putnikov Wizz Air račun koji se može otvoriti na www.wizzair.com u obliku kredita. Poveznicu tamo pronađite, rezervirajte hotel koji košta tisuću kuna, a nakon putovanja sto kuna vrati se na Wizz Air račun, što odmah možete iskoristiti za kupnju aviokarte. Simpatična ideja koja odlično funkcionira!
Uglavnom, hrvatsko tržište nije ni približno pokriveno dobrim avionskim ponudama, jer ponude koje stižu na mejl uglavnom vrijede iz najvećih europskih zračnih luka. Zagrebački aerodrom jedan je od najskupljih u regiji i sramota je da putnici iz Zagreba katkad lete iz Ljubljane, Trsta, Budimpešte i Beograda za pedesetak posto jeftinijim letovima, iako ih voze iste te kompanije koje lete s harmoničnog Franje Tuđmana.