Datum objave: 25. srpnja, 2018.
Njemačka se ponosi svojim ICE vlakovima, Francuska TGV-om, Kina Fuxingom, a
Rusija Sapsanom. A čime se mi ponosimo? Dobrim živcima svakako, a što se
željeznice tiče - ničim! Možda šinobusima, kaubojcima, muzejskom flotom sporih i
donekle preuređenih vlakova koji još mogu ostaviti bez daha turiste iz
tehnološki razvijenih zemalja. Vagon-restorane na nekim važnim pravcima odavno
su ukinuli (Osijek - Zagreb), prvi se razred od drugog razlikuje po cijeni karte
i uglavnom u njemu svi sjede mukte, a o spavaćim kolima bolje neću lamentirati.
U inozemstvo ipak šaljemo bolje vagone, a u lokalnom zagrebačkom prigradskom
prometu prometuju suvremeniji vlakovi, kapljice u moru.
Otkud moja
putnička ljubav prema tračnicama? Još u djetinjstvu najviše mi je o vlakovima
pričao sada već pokojni tetak Vinko Bošnjak. Bio je željezničar i sve je o njima
znao. Vjerujem da sam zbog njegovih prekrasnih priča i zavolio vlakove koji su
mi prema prioritetu prijevoza na drugom mjestu, ipak iza zrakoplova, a ispred
autobusa i automobila.
Famozni 4. prosinca
Poznato je da neke države veliko
kašnjenje svoje željeznice raspravljaju u parlamentima (npr. Švicarska), u našem
Saboru raspravljaju o nekim drugim kašnjenjima?! Iako naši vlakovi na temelju
osobnog iskustva - često (ne) voze prema voznom redu, polako dolazi vrijeme kada
će se morati uvesti maksimalni red inače će kompanija usko vezana uz državne
jasle biti u velikom problemu. Dobro zapamtite 4. prosinca 2019. Od toga datuma
više ništa neće biti kao prije, bar što se željeznice u Hrvata tiče. Tako će
npr. putniku kojem vlak kasni više od 60 minuta prijevoznik morati ponuditi
besplatnu hranu i piće, i ne samo to. Krajnji je to rok implementacije EU uredbe
o pravima i obvezama putnika u željezničkom prometu koja je u nas već dvaput
odgađana. Ako željeznica i šefovi kolodvora ne budu poštovali propisana prava
putnika, kaznit će ih se kaznama od 30.000 do 100.000 kuna. Vruć je to kolač
zbog kojeg bi željeznica mogla izgubiti podosta novca baš kao što svakodnevno
gube i avioprijevoznici koji često kasne ili se ne pridržavaju EU regulative
koja je unijela red. A kad se vratimo na naše putovanje u kojem kasnimo više od
60 minuta, možemo zatražiti povrat punog iznosa cijene željezničke karte za
dijelove putovanja koji nisu ostvareni, ali i za dijelove koji su proputovani
ako je zbog kašnjenja postalo besmisleno. Putnik tada može birati hoće li
nastaviti putovanje drugim pravcem, ima pravo i na odštetu, obrok i piće, ali i
na smještaj u hotelu i prijevoz do hotela… i još štošta. Već sada, budući da je
4. prosinca još daleko, HŽ putnički prijevoz d.o.o. propisuje određena prava
putnicima ako je za kašnjenje kriv prijevoznik. Riječ je o tarifi 101 o kojoj se
možete informirati na internetu i koja također propisuje kada će putnicima zbog
kašnjenja biti vraćen novac, kako će putovati i da mogu zahtijevati plaćanje
troškova noćenja u hotelu B-kategorije ili odgovarajućem objektu ako postoji
mogućnost nastavka putovanja sljedeći dan.
Prigovor na zahtjev
Kako bi ostvario svoja
prava, na kolodvoru u kojemu je nastala smetnja putnik je najprije obvezan
zatražiti da mu se prijevozna isprava potvrdi na odgovarajući način. Nakon toga
putnik može u roku od 30 dana poslati prigovor na adresu: HŽ Putnički prijevoz
d.o.o., Strojarska 11, Zagreb, ili na adresu nadležne regionalne jedinice na
koju se navedena reklamacija, primjedba ili prijedlog odnosi;i mailom na
reklamacije@hzpp.hr ili preko knjige žalbi (K-93) u svakom mjestu gdje se
prodaju prijevozne karte. Naravno, to ne preporučujem, ali toplo preporučujem
mail-komunikaciju. Ako ste uredno predali prigovor željezničkom prijevozniku, a
niste zaprimili odgovor, imate pravo podnijeti prigovor HAKOM-u u roku od 45
dana od dana podnošenja prigovora željezničkom prijevozniku. I Povjerenstvu za
reklamacije potrošača pri željezničkom prijevozniku… Uglavnom, to će trajati i
trajati, pa pripremite živce. Takva je trenutna situacija, ali od 4. prosinca
2019. sve će ići kao slaninom podmazano! Prema EU regulativi koja će važiti od
tada, putnici imaju pravo na naknadu i za izgubljenu ili oštećenu prijavljenu
prtljagu. Riječ je o iznosu od 1300 eura po komadu ako možete dokazati
vrijednost sadržaja ili 330 eura ako ne možete dokazati vrijednost računima.
Iskreno, jedva čekam taj prosinac kada će se nad naše željeznice nadviti neko
novo sunce, a putnici će u slučaju problema na putu imati jednu novu
satisfakciju!