Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
U 21. stoljeću vlakovi su i dalje u modi
Datum objave: 27. lipnja, 2018.

Nije tajna da volim vlakove. Kad sam bio mlad i kada mi je svaki novčić bio bitan (ni sada nije posebno drukčije nap.a.), nije bilo besplatnog putovanja željeznicom, pa ni jeftinih avionskih letova. Postojali su popusti za mlade, učenike i studente i to je bilo to. Sad su neka druga vremena i izuzetno sam sretan što se velikim popustima i besplatnim kartama željeznica popularizira kao jedan od najsigurnijih i po okoliš najpovoljnijih prijevoza. Izuzetno sam nesretan, jer više ne pripadam ni u jednu kategoriju za popust, ali tako je, pa sam se pomirio sa sudbinom. Vjerojatno poput mnogih od vas, naših dragih čitateljica i čitatelja. Još bi bolje bilo da se u Hrvatskoj više misli na vlakove i pruge, ali i na putnike, izletnike i turiste.


Popusti za mlade


Pruga Našice - Čaglin jedna je od zaboravljenih, a izuzetno jednostavnih primjera. Da smo u Švicarskoj, Austriji ili Njemačkoj, postala bi to prava izletnička pruga. Utopijski i pacifistički, stare bi vagone kroz prekrasnu šumu vukla stara lokomotiva, a turisti bi guštali u krajoliku i divili se... Ali, ne treba vas podsjećati da mi nismo iz neke od gore spomenutih zemalja, pa ništa o ostvarenju snova! Riječ je o 18 kilometara pruge koja, osim što bi mogla postati turistička, opet bi povezala ljude i gradove Slavonije s Požeštinom. O (ne)kvaliteti prijevoza u Hrvatskoj, 1. i 2. razredu, brzini, kolima za spavanje i restoranima, mogao bih napisati enciklopediju u četiri dijela. I vjerojatno hoću!


Ah, da, popusti. Za Interrail kartu znaju gotovo svi ljubitelji putovanja željeznicom, jer pruža jeftino putovanje mrežom europskih pruga, kao i potpunu slobodu i fleksibilnost putovanja, popuste i na trajekte i autobuse te u muzejima i hotelima. Cijena ta globalne "rail" karte za mlađe od 27 godina obično iznosi od 177 do 434 eura po mjesecu, ovisno koliko dana želite putovati svim vlakovima 2. razreda. Može se kupiti i u Osijeku na međunarodnoj blagajni željezničkog kolodvora, ili naručiti internetom i dostavlja se besplatno na kućnu adresu. U karti mogu uživati i stariji od 28 te 60 godina, ali je cijena nešto veća, naravno, jer pretpostavlja se da stariji rade i imaju više novca. Zaboravljaju da bi cijene za hrvatske umirovljenike trebale biti još niže nego za studente iz praktičnih razloga, jer teško žive i jedva spajaju kraj s krajem. Ono što je ove godine izazvalo veliku pozornost odluka je EU-a da mladima iz država članica ponudi kartu kojom će besplatno proputovati svih 30 europskih država. I neće je dobiti samo nekoliko privilegiranih, nego od 20 do 30 tisuća mladih s kontinuiranim povećanjem idućih godina. Takva karta inače stoji oko 3800 kuna pa je nikako ne propustite!

Upute za kupnju karte


Zanimljivo je da je 1970-ih mjesečna Interrail karta koštala 27 engleskih funti (oko 230 kuna!). Sumnje nema, to će motivirati mnoge mlade putnike na putovanja vlakom, iako mislim da se vlakom i sada može jeftino u neke od nama najbližih zemalja. Kad sam bio mlad, moje prvo samostalno putovanje vlakom bilo je preko Budimpešte do Bratislave. Vagoni mađarskih željeznica bili su mali i čudni, a preko granice sa Slovačkom prevezao nas je mali šinobus s jednim vagonom! To nikad neću zaboraviti!


Ako još uvijek ne znate kako provesti srpanj i kolovoz, eto vam sjajne ideje. Možda vlakom do Skopja, Ljubljane, ili Budimpešte? Doista i nije tako skupo, jer vrijede mnogi popusti za povratna putovanja, primjerice 60 posto na putovanje prema Mađarskoj. Ako ste se odlučiti za to, a da se ne šokirate na osječkom željezničkom kolodvoru, njihova blagajna radi nadnaravnim radnim vremenom od ponedjeljka do petka, od 7.10h pa sve do 14.40h. Vjerojatno imaju i pauzu, kao i sve kraljevske kompanije, ali ona je vjerojatno klizna pa provjerite na telefonima 031 520 490, ili 031 209 204, ali nemojte ih mnogo uznemiravati, iako je zimski san odavno prošao! Mislim da uvijek treba dati i nekoliko praktičnih savjeta prije odlaska na blagajne HŽ-a. Prije polaska dobro proučite vozni red kako biste došli s točnim detaljima putovanja i znali više od osobe na šalteru. Ranije se raspitajte i za cijenu, ako treba pošaljite e-mail, ili nazovite blagajnu u Zagrebu kako ne bi bilo nikakvih iznenađena kad dođete kupiti kartu. Nota bene: primaju i sve kartice pa gotovinu možete ostaviti za druge stvari.


Tko bi rekao da će željeznica u 21. stoljeću i dalje biti tako popularna? U doba svemirskih letjelica, nevidljivih zrakoplova i helikoptera, lijepo je čuti da je dobri stari vlak i dalje IN.