Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Aviokompanije su škrte, ali ipak daju!
Datum objave: 4. travnja, 2018.

Moj prošlotjedni povratak iz Sofije u Moskvu završio je gubitkom prtljage. Nizozemska kompanija KLM (koja se prilično osuvremenila) već me preko aplikacije Whats Up obavijestila da jedan „čekirani“ kovčeg zbog kašnjenja prvog leta nije ukrcan u zrakoplov i da se pri dolasku u zračnu luku Šeremetjevo javim njihovu predstavništvu. Nisam paničario, takve se stvari događaju tisućama ljudi dnevno i može se reći da su postale uobičajene. Kada uočite da vam prtljaga nije stigla i shvatite da toga dana nećete poklanjati poklone koje ste kupili za svoje ljude, opušteno i sa smiješkom na licu uputite se prema uredu „Lost and found“ koji je obično smješten u istoj dvorani gdje se prtljaga i preuzima. Potrebno je ispuniti mnoštvo obrazaca i stoput se potpisati, ali ne gubite nadu jer se birokracija mora zadovoljiti.

Boja torbe

Pitat će vas za boju torbe, veličinu, možda i što se u njoj nalazi, a sve kako bi je lakše pronašli. Imao sam sreću da je informatizirani KLM ubrzo pronašao moju prtljagu i već me porukom obavijestio da je na putu u Moskvu te da će uskoro biti na mojoj kućnoj adresi. Prilikom prijave kašnjenja / nestanka prtljage svakako će vas pitati i za vašu adresu na trenutnom odredištu (hotel, rodbina, prijatelji) kako bi je dostavna služba mogla što prije dostaviti, a nije loše napisati i broj telefona. I kada ste papirologiju ispunili, pitat ćete se – a što sada? U prtljazi vam je bila obuća, odjeća, rublje, pribor za osobnu higijenu... Ništa od toga sada nemate i postavlja se pitanje kako se organizirati i preživjeti dok ona ne stigne. Izuzetno jednostavno! Ono što je zajedničko kod svih aviokompanija je da imate pravo na povrat novca za kupnju stvari za osobnu higijenu, nužne odjeće i obuće... Neki avioprijevoznici poput Emiratesa u Dubaiju odmah vam daju higijenske potrepštine, majicu za spavanje i slično, ali i obećaju fiksnu svotu od 50 američkih dolara po danu kašnjenja ako im ne predočite račune o obući i odjeći. Dakle, i da ništa ne kupite, vaših je 50 dolara po danu kašnjenja! Međutim, s KLM-om je nešto drugo. Zahtijevaju račune o kupnji stvari koje su vam odmah potrebne, pa se opušteno uputite u neku od trgovina i kupite ono osnovno: majicu, hlače, donje rublje, čarape, cipele ili tenisice, šampon, kremu, lijekove itd.... Pritom pazite da to što kupujete baš ne bude preskupo (pa nećete kupovati Armani ili CK). Ravnajte se prema 100 – 200 eura po jednom ili dva dana kašnjenja i obvezno sačuvajte račune koje ćete poslati avioprijevozniku uz zahtjev za refundaciju. Svakako da vam neće odobriti astronomski trošak od 500 eura za nekoliko dana, ali sve ono razumno što ste kupili – uglavnom hoće. U to razumno svakako ne ulazi hrana, piće, prijevoz i ostale nelogične stvari kada je prtljaga u pitanju.

Već su me drugi dan zvali iz zračne luke Šeremtjevo kako bismo se dogovorili oko isporuke. Kovčeg mi je došao malo oštećen. Odmah sam fotografirao udubljenje i ogrebotine te uz račune kupljene odjeće i obuće poslao i svježe fotografije kako bi mi odobrili povrat novca i platili odštetu. Već drugoga dana stigao je pozitivan odgovor u kojem me obavještavaju da će mi na račun unutar 30 dana isplatiti ukupno 300 eura za jedan dan kašnjenja prtljage i oštećenje. Bio sam zadovoljan jer je moja tragedija imala sretan svršetak.

Zaključavajte lokotom

Ipak, pokatkad se dogodi da potraga za prtljagom traje danima, da bude ukradena ili da se nikada ne pronađe. Prema Varšavskoj konvenciji iz 1929. godine, svi putnici koji putuju zrakoplovom imaju pravo na odštetu u prosjeku od 520 do 950 GBP po kovčegu ako dokažu i računima potkrijepe sve ono što je unutra bilo. Ako to ne uspiju, isplatit će im se stotinjak kuna po kilogramu. Kako se ne bi dogodila loša iskustva, nemojte zaboraviti na ove sitnice: kada možete, letite izravno i adresom i telefonom osnažene torbe zaključavajte malim lokotom, a u njih ne stavljajte novac i skupi nakit. Svakako razmislite i o putnom osiguranju. Aviokompanije jesu škrte, ali ipak daju. Samo s njima treba strpljivo, kulturno i nježno!