Kolumne
Pod reflektorom Piše: Milivoj Pašiček
Automafija operira digitalno i vrti milijarde
Datum objave: 3. travnja, 2021.

Oteto - prokleto, kaže stara hrvatska poslovica. Ali, ona se sigurno ne može primijeniti na lopove koji pripadaju razgranatoj mreži svjetske automafije. Ništa njima nije prokleto, već im svaki novi ukradeni automobil donosi novi profit. Automafija u svijetu jača i sjajno je organizirana u mnogim državama, međunarodno umrežena, pa posao i dalje cvjeta unatoč raznim mjerama u zemljama diljem svijeta kako bi se ta vrsta kriminala smanjila.

U Europi danas svakih 20 sekundi netko ostane bez automobila. U prosjeku se u Europskoj uniji godišnje ukrade 697.000 automobila. U Hrvatskoj je 2019. godine otuđeno ukupno 731 vozilo, a u prošloj, 2020. ta brojka iznosila je 523, što je smanjenje za 28,5 posto. Najčešće se krade marka vozila Volkswagen s udjelom u ukupnoj brojci otuđenih putničkih automobila u 2020. godini koji iznosi čak 29,9 posto. A na samo jednom ukradenom primjerku lopovi mogu zaraditi i prosječnu godišnju hrvatsku plaću. Inače, podatci govore kako se svake godine u svijetu ukrade automobila u vrijednosti od čak tri milijarde dolara. Zanimljivo kako je jedna analiza Eurostata pokazala da kada se pogleda broj ukradenih automobile na 100.000 stanovnika, na neslavnom prvom mjestu je začuđujuće - Luksemburg s 328 krađa. Na crnoj je listi potom Grčka s 269 krađa, Italija s 257, Švedska 256… S obzirom na broj stanovnika, najmanje je krađa automobila bilo u Danskoj - samo četiri. Vrlo dobro stoji i Hrvatska s 20 krađa.
KRADU I DJECA
U prošloj, 2020. pandemijskoj godini broj krađa automobila je u odnosu prema 2019. godini osjetno porastao u SAD-u nakon što je dvije godine bio u padu. Analiza američkog Nacionalnog ureda za kaznena djela osiguranja pokazuje da je u 2020. bilo 873.080 krađa automobila ili gotovo 2400 svakoga dana. To je porast od 9,2 posto u odnosu prema 2019. kada su bile 799.644 krađe i porast za više od 73.000 krađa - ili u prosjeku oko 200 više na dan. Automobili se kradu na svim mjestima, uvijek je poseban lov na one skupe na kojima se više zarađuje, a lopovi operiraju i po salonima u kojima su izloženi izglancani ljubimci na četiri kotača svih mogućih prestižnih maraka. A da članovi automafije nisu uvijek opaka lica kakva gledamo u filmovima svjedoči mafijaška operacija s područja Sjeverne Karoline, koja je bila toliko učinkovita da je u mjesec i pol upala u 18 salona automobila iz kojih je ukradeno i odvezeno 46 ljepotana vrijednih 1,1 milijun dolara. No kada im je policija ušla u trag, stigao je pravi šok. Bila je to prava "dječja" skupina kradljivaca u kojoj je najstariji imao 19, a najmlađi član tek devet godina. A koliko je krađa automobila velik i unosan posao pokazuju i brojni primjeri gdje se automafijašima isplati čak i transport ukradenih vozila preko oceana, često i za poznate kupce. Tako je policija pronašla 30 automobila u kontejnerima u Italiji, a otkrila je kako je još 10 automobila čekalo na put preko Atlantika u Kanadi. Utvrđeno je kako je najveći broj automobila ukraden u Torontu i okolici. A svi su automobili bili namijenjeni kupcima u Libiji i Turskoj, što najbolje pokazuje koliko je dobro organizirana mafijaška međunarodna veza.Vrlo je zanimljivo da automafijaši vole skupe automobile koji su i kasko osigurani. Tako se u izvješću Generalnog udruženja njemačke industrije osiguranja (GDV) navodi kako je 2019. godine prijavljeno da je ukradeno 14.229 automobila s kasko osiguranjem. A na listi najtraženijih među lopovima bili su BMW X6, Land Rover Velar i Mazda CX-6. Šteta je u protuvrijednosti od oko 280 milijuna eura. Valja reći i kako se lopovi tehnološki usavršavaju, pa se operacije krađe izvode ekspresno, i to digitalno. U Francuskoj su istražujući načine kako se kradu automobili došli do spoznaje da se čak 85 posto vozila krade digitalnim putem, uglavnom s pomoću takozvanih relejnih kutija koje primaju signal s daljinskih ključeva automobila i potom omogućavaju lopovima da ih odvezu bez pretjerane muke. Cijeli proces traje manje od jedne minute. U Francuskoj je prošle godine ukradeno 142.000 automobila, a većina završi na istočnim europskim destinacijama ili čak u Africi. Naravno da i automobilska industrija čini sve moguće kako bi što više zaštitila svoje automobile od lopova. Ali ne s istim uspjehom. Tako je u testiranju na sigurnost najvišu ocjenu zaslužio Mercedes B klase, a loše su prošli Ford Mondeo i Toyota Corolla. Osobito je važna wireless tehnologija daljinskih ključeva te mogućnost da oni ne emitiraju signal kad nisu u uporabi.
ROĐENI LOPOVI
Stručnjaci za sigurnost automobila složni su kako je tvornički ugrađena zaštita od krađe dobra, ali nije savršena. Profesionalcima iz automafije takva zaštita ne predstavlja nikakav problem. Zato se savjetuje naknadna ugradnja autoalarma jer se i češće kradu vozila koja to nemaju. Autoalarm najnovije tehnologije povezan GSM i GPS uređajima pruža daleko veću zaštitu i smanjuje vjerojatnost krađe i više od 10 puta. A ostanete li ipak bez auta, sjetite se Miroslava Krleže i one njegove: "Sami lopovi vrve svijetom, kao crvi u crvljivom mesu: sumnja velika i nepovjerenje na sve strane, a i dobro da je tako, jer je čovjek rođen kao lopov!"