Novosti
STAVOVI GENERACIJE Z I MILENIJACA

Žive “od plaće do plaće”, ali dat će otkaz zbog osobnih uvjerenja
Objavljeno 23. svibnja, 2024.
Mladi vjeruju kako će im GenAI omogućiti da oslobode vrijeme i poboljšaju način rada
Financijska nesigurnost ostaje glavna briga milenijaca i generacije Z. Pokazalo je to najnovije globalno istraživanje Deloittea, koje obuhvaća 23.000 ispitanika iz 44 zemlje. Istraživanje ispituje promjenjive okolnosti radnog okruženja i društvena iskustva tih generacija diljem svijeta naglašavajući njihove glavne brige i nade za budućnost. Generaciju Z čine osobe rođene između 1995. i 2010., a milenijci su oni rođeni između ranih 1980-ih i 2000-ih.

Financijska nesigurnost ostaje glavna briga obiju tih generacija. Istraživanje pokazuje da otprilike 56 posto generacije Z i 55 posto milenijaca živi "od plaće do plaće". Dodatno, tri od deset ispitanika navode da se ne osjećaju financijski sigurno. Unatoč tim izazovima, postoji oprezan optimizam. Manje od trećine milenijaca i pripadnika generacije Z vjeruje da će se ekonomska situacija u njihovim zemljama poboljšati u idućoj godini, što je najviši postotak od 2020. godine, prije početka pandemije COVID-19. Gotovo polovina generacije Z (48 %) i 40 posto milenijaca očekuje poboljšanje svoje osobne financijske situacije u idućoj godini.

Pripadnicima obiju generacija svrha je ključna za zadovoljstvo na radnom mjestu. Prema istraživanju, gotovo devet od deset ispitanika naglašava važnost svrhe za njihovo zadovoljstvo poslom. Ove generacije sve češće odbijaju zadatke i poslodavce koji nisu usklađeni s njihovim osobnim vrijednostima. Naime, polovina generacije Z (50 %) i nešto više od 40 posto milenijaca (43 %) odbilo je zadatke zbog etičkih ili vjerskih uvjerenja, a 44 posto generacije Z i 40 posto milenijaca zbog istih je razloga odbilo poslodavce. Razlozi za odbijanje zadataka ili poslodavaca uključuju negativan utjecaj na okoliš, doprinos nejednakosti neinkluzivnim praksama te nedostatak podrške za mentalno zdravlje zaposlenika i ravnotežu između posla i privatnog života. Te odluke odražavaju duboku predanost obiju generacija svojim osobnim i društvenim vrijednostima, čak i kad se suočavaju s izazovima na tržištu rada. Ekološka svijest snažno je izražena. Otprilike 62 posto generacije Z i 59 posto milenijaca izjavilo je da je zabrinuto zbog klimatskih promjena. Oko 54 posto generacije Z i 48 posto milenijaca kaže kako oni i njihovi kolege čine pritisak na svoje poslodavce da poduzmu mjere u vezi s klimatskim promjenama. Dvoje od deset ispitanika iz obje generacije već je promijenilo posao ili industriju zbog zabrinutosti za okoliš, a četvrtina planira to učiniti u budućnosti.

Pripadnici ovih generacija spremni su platiti više za ekološki održive proizvode ili usluge. Mnogi poduzimaju osobne akcije, ili ih planiraju u budućnosti, poput izbjegavanja brze mode, smanjenja putovanja zrakoplovom, prelaska na vegetarijansku ili vegansku prehranu ili kupnje električnih vozila. Vjeruju da će GenAI (generativna umjetna inteligencija) imati znatan utjecaj na njihove karijere i način rada. Većina ih smatra da će raširenost GenAI-ja potaknuti potragu za poslovima manje osjetljivima na automatizaciju, kao što su stručni zanati ili fizički rad. Neizvjesnost je najčešća emocija koju ove generacije osjećaju prema GenAI-ju, posebno među ženama. Ispitivanje otkriva da su generacije koje se redovito koriste GenAI-jem na poslu sklonije osjećati povjerenje i uzbuđenje u vezi s tom tehnologijom nego nesigurnost. Također vjeruju da će im GenAI omogućiti da oslobode vrijeme, poboljšaju način rada i postignu bolju ravnotežu između posla i privatnog života. Međutim, česti korisnici GenAI-ja također vjeruju da će automatizacija eliminirati poslove i otežati mladima ulazak na tržište rada. Kao odgovor na te zabrinutosti obje generacije usmjerene su na prekvalifikaciju i obuku. Ipak, samo oko polovine generacije Z (51 %) i 45 posto milenijaca kaže da ih njihovi poslodavci dovoljno osposobljavaju za mogućnosti, prednosti i vrijednosti GenAI-ja, što upućuje na potrebu za većim ulaganjem u edukaciju i prilagodbu radne snage novim tehnologijama. Ravnoteža između posla i privatnog života i dalje im je glavni prioritet pri odabiru poslodavca. Ipak, mnogi ispitanici ne postižu željenu ravnotežu. Otprilike trećina ispitanika koji se redovito osjećaju anksiozno ili pod stresom kaže da njihov posao i ravnoteža između posla i privatnog života uvelike pridonose njihovoj razini stresa. Tome su glavni uzroci dugi radni sati i nedostatak kontrole nad načinom i mjestom rada.

Generacije Z i milenijaca imaju visoka očekivanja od svojih poslodavaca, tražeći organizacije koje su vođene svrhom, podržavaju mentalno zdravlje i nude mogućnosti za učenje i napredak. "Poslodavci koji rade na tome imat će zadovoljniju, produktivniju, angažiraniju i agilniju radnu snagu, koja je bolje pripremljena za prilagođavanje svijetu koji se brzo mijenja", rekao je Gordan Kožulj, direktor u Deloitteovu odjelu poslovnog savjetovanja.

Debora Šimić
Možda ste propustili...

ČETIRI VOZILA U SUDARU, MEĐU NJIMA I ŽUPAN DEKANIĆ

Policija: Župan bio pod utjecajem alkohola

VELIK KORAK NAPRIJED U OTKRIVANJU OPASNE BOLESTI

Test krvi može predvidjeti Parkinsona

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana