Ekonomija
PRILAGODBA KLIMATSKIM I OKOLIŠNIM CILJEVIMA

Inovacije u proizvodnji ključne u osiguranju dostatnosti hrane
Objavljeno 18. svibnja, 2024.
Bilježi se povećanje proizvodnje, ali i sjajnih prehrambenih brendova
Inovacije u proizvodnji hrane više nisu samo ekonomski imperativ povećanja produktivnosti i konkurentnosti nego će postati ključan alat za rješavanje izazova koje krize, klimatske promjene ali i novi potrošački trendovi stavljaju pred poljoprivredu i prehrambenu industriju. Ono što ohrabruje je činjenica da prehrambena industrija u odnosu prema drugim prerađivačkim industrijama zapošljava najviše radnika, ima najveći promet i udio u BDV-u.

Istaknuo je to Dragan Kovačević, potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam, na nedavnoj konferenciji o sigurnosti i kvaliteti hrane održanoj u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK), pod pokroviteljstvom Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva zdravstva i Državnog inspektorata.

Dodana vrijednost


Kovačević dodaje da se bilježi višegodišnje povećanje proizvodnje, ali i sjajnih prehrambenih brendova koji ravnopravno konkuriraju na najzahtjevnijim tržištima Europske unije (EU).

- Zato je važno povezivati primarnu proizvodnju i preradu, odnosno proizvodnju visokofinaliziranih proizvoda s većom dodanom vrijednosti. U tom smjeru treba fokusirati i politiku potpora i politiku raspolaganja državnim poljoprivrednim zemljištem i ne dopustiti da se novim natječajima razbijaju proizvodno-tehnološke cjeline velikih proizvođača koji su već zatvorili ciklus te uz primarnu proizvodnju imaju i preradu - istaknuo je Kovačević.

Prošla godina bila je vrlo izazovna zbog pojave afričke svinjske kuge, podsjetio je Mladen Pavić, državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede.

“Iako afrička svinjska kuga nije izravna prijetnja sigurnosti hrane, nego je riječ o mogućoj prijetnji dostatnoj opskrbi hranom, s obzirom na ugroženost zdravlja životinja, smatram da je tu ključan pristup Jednog zdravlja u okviru kojeg Ministarstvo poljoprivrede osigurava financijska sredstva u područjima od najveće koristi za građane te primarne proizvođače i prehrambenu industriju u RH tako da se mogući negativni učinci izbijanja zaraznih bolesti životinja i zoonoza potpuno spriječe ili svedu na najmanju moguću mjeru", kazao je Pavić. Ministarstvo s tim ciljem, dodao je, provodi godišnje monitoring programe kao što su program kontrole salmoneloze, kontrola hrane životinjskog podrijetla koja se stavlja na tržište te kontrola kakvoće mora i školjkaša na proizvodnim područjima.

Zelena transformacija


Prehrambenoj industriji poseban su izazov novi propisi u području ambalaže i ambalažnog otpada, odnosno nova EU Uredba o ambalaži, u smislu osiguravanja zdravstvene ispravnosti hrane i kvalitete hrane. Najproblematičniji elementi Uredbe odnose se na minimalni reciklirani sadržaj u plastičnoj ambalaži te na ponovnu upotrebu i ponovno punjenje ambalaže.

Novost struci su i izmjene "doručak direktive", koja regulira standarde u proizvodnji i označavanju meda, džemova, voćnih sokova i kondenziranog mlijeka. Posljedica je to najave Europske komisije da će razmotriti predlaganje proširenja obveznog navođenja podrijetla na određene proizvode, kako bi se potrošačima olakšao odabir održive hrane na temelju pouzdanih informacija.

Zelena transformacija sektora odnosno proces prilagodbe na ekološki prihvatljive poslovne prakse i proizvode zahtjevan, na čemu se već intenzivno radi, bit će u fokusu u nadolazećim godinama. U strategiji Podravka Grupe do 2030. godine održivost je jedna od šest korporativnih vrijednosti. Ključne komponente održivog poslovnog modela Podravke su investicije i ljudski resursi, a do 2025. godine namjeravaju uložiti oko 100 milijuna eura u kapitalne investicije koje će pridonijeti ostvarenju strateških ciljeva.

“Održivi poslovni model nije moguć bez jake korporativne kulture koja se potiče edukacijama zaposlenika kako bi se integrirali principi održivosti u razmišljanje i poslovne odluke, a što je dugoročni proces na koji je stavljen veliki naglasak. U strateškim ciljevima naglasak je stavljen na energetsku učinkovitost, smanjenje otpada, pozitivno djelovanje na zdravlje potrošača kroz sastav prehrambenih proizvoda, brigu o zaposlenicima i društvenoj zajednici te dobro korporativno upravljanje", kazala je Irena Ivanković, voditeljica tima za održivi razvoj u Podravki.

Zdenka Rupčić
Digitalna transformacija u gospodarstvu
Tijekom dvodnevne konferencije više od 350 stručnjaka uključenih u poslovanje s hranom upoznalo se s najnovijim trendovima u prehrambenoj industriji, novostima koje nameće zakonodavstvo, ali i onima iz područja znanosti. Jedno od predavanja bilo je o neurogastronomiji, novoj grani znanosti, čiji je cilj poboljšati razumijevanje veze između mozga i prehrambenih iskustava, kako bi se stvorila kvalitetnija hrana, unaprijedile prehrambene navike i osiguralo zdravlje. Neurogastronomija je zanimljiva prehrambenoj industriji jer može pomoći u stvaranju jela koja pružaju najveći užitak i zadovoljstvo za potrošače. Umjetna inteligencija danas je ključan pokretač digitalne transformacije u gospodarstvu, a sve važniju ulogu ima i u prehrambenoj industriji.

Nove generacije potrošača traže transparentnost i sljedivost hrane
Matija Žulj, osnivač i direktor hrvatske agrotehnološke tvrtke AGRIVI, potvrđuje kako postoji snažan interes poduzeća iz prehrambene industrije za digitalna rješenja koja im mogu pomoći unaprijediti lance opskrbe hranom te da u Hrvatskoj već imamo odlične primjere primjene implementiranja takvih digitalnih platformi. “Digitalizacija u lancu opskrbe hranom pomaže poduzećima u mnogim aspektima: povećanju produktivnosti proizvodnje, unapređenju količina i kvalitete poljoprivrednih proizvoda, osiguranju sljedivosti i sigurnosti hrane, smanjenja propadanja hrane te povećanju profitabilnosti proizvodnje i za poduzeća i poljoprivrednike u opskrbnom lancu”, kazao je Žulj i istaknuo kako nove generacije potrošača traže transparentnost i sljedivost u proizvodnji hrane.

Novost u struci su i izmjene “doručak direktive”, koja regulira standarde u proizvodnji i označavanju

Možda ste propustili...

UŠTEDA OD 125 MILIJUNA DO 175 MILIJUNA DOLARA GODIŠNJE

FedEx gasi 2000 radnih mjesta u Europi

SMANJENA KUPOVNA MOĆ GRAĐANA - VISOKI TROŠKOVI ENERGIJE

Engleska i Wales gube 80 pubova mjesečno

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

OBUJAM PROIZVODNJE SMANJIO SE LANI ZA 3,9 %

Vremenski ekstremi naškodili su talijanskoj poljoprivredi

2

SNAŽNA POTRAŽNJA ZA TEHNOLOGIJOM UI-JA

Nvidia tržišnom kapitalizacijom pretekla Microsoft

3

REZULTATI PODUZETNIKA OBŽ-A OBEĆAVAJU

Unatoč izazovnim tržišnim uvjetima - rast i stabilnost