Magazin
VENECIJANSKI BIJENALE: SPEKTAKULARNI HRVATSKI PAVILJON

Isto kao i uvijek
Objavljeno 20. svibnja, 2023.
Lonjsko polje: Inspiracija simbiozom prirode i kulture

U nagrađivanom Centru za posjetitelje Crna roda Parka prirode Lonjsko polje krajem travnja premijerno je predstavljen projekt Same as it Ever Was: hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu 2023. - 18. međunarodnoj izložbi arhitekture. Povjerenici ovogodišnjeg nastupa su arhitekti Mia Roth i Tonči Čerina, a multidisciplinarni autorski tim koji je koncipirao i realizirao projekt čine arhitekti Mia Roth, Tonči Čerina i Luka Fatović te dizajneri Vedran Kasap, Ozana Ursić, Niko Mihaljević i Ivica Mitrović.



Lokacija Lonjskog polja poslužila je kao mjesto za predstavljanje nastupa zbog toga što je koncepcijsko ishodište projekta i programa hrvatskog paviljona upravo močvarno područje Lonjskog polja, gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode, koja je u stalnoj mijeni, i zajednica, koje mu se prilagođavaju. Oblikovnom kontekstu hrvatskog paviljona poslužio je bestijarij novih vidikovaca, čiju arhitekturu potpisuju povjerenici tima Mia Roth i Tonči Čerina. Za projekt Centra za posjetitelje Crna roda i vidikovaca Lonjskog polja, koji smo predstavili, Mia Roth i Tonči Čerina sa suradnicima su, među brojnim ostalim priznanjima, dobili Nagradu "Bernardo Bernardi" Udruženja hrvatskih arhitekata za najuspješnije ostvarenje u području oblikovanja i(li) unutrašnjeg uređenja 2021. godine i Veliku nagradu hrvatskog dizajnerskog društva na Bijenalnoj izložbi 21/22.

MOČVARA KAO INSPIRACIJA


Službeno svečano otvorenje hrvatskog paviljona na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu održano je jučer, 19. svibnja 2023. u 11 sati. Ovogodišnji hrvatski nastup izbornika Mije Roth i Tončija Čerine za ishodište projekta preuzelo je jedinstven ekološki sustav močvarnog područja Lonjskog polja, kojem pripada i zaštićeno naselje Krapje, jedino naselje u Hrvatskoj sa statusom Selo graditeljske baštine, sa sačuvanim tipičnim drvenim posavskim kućama, koje, okruženo prirodom, ali i ljudskom rukom kultiviranim krajolikom u skladu s prirodnim okolišem, čini skladnu ruralnu cjelinu.

Istaknuvši kako je Bijenale u Veneciji najstarija izložbena smotra, tradicionalna manifestacija i mjesto susreta arhitekata, kustosa i publike, teoretičara i kritičara iz cijeloga svijeta, ministrica kulture i medija dr. sc. Nina Obuljen Koržinek izrazila je uvjerenje da će ovaj nastup pridonijeti vidljivosti i internacionalizaciji ne samo hrvatskih arhitekata, urbanista, dizajnera i svih onih koji oblikuju naš okoliš nego i vidljivosti Lonjskog polja u turističkoj dimenziji te dodatno pridonijeti razumijevanju povezanosti prirode i kulture. "Kada se spomene tema ovogodišnjeg Bijenala, Laboratorij budućnosti, vjerojatno svi očekuju neke high-tech sadržaje, tehnološka istraživanja, a mi šaljemo poruku koja je zapravo uznemirujuće istinita, a to je da ćemo budućnost imati samo ako se vratimo svojim ishodištima, ako počnemo planirati svoj budući razvoj na način da prestanemo uništavati prirodu i bezumno trošiti resurse te se vratimo u okvire onoga što će omogućiti život našoj djeci i budućim generacijama", zaključila je ministrica.

Hrvatski paviljon za Venecijanski bijenale arhitekture oda je ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog. Ishodište projekta je močvarno područje Lonjskog polja, gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode, koja je u stalnoj mijeni, i zajednica, koje mu se prilagođavaju. Taj je kontekst pozadina diskurzivnog programa hrvatskog paviljona, kao kontinuirani laboratorij u stvarnom vremenu, usmjeren na istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja.

Hrvatski paviljon u Arsenalu bit će prostorna instalacija koja pripada bestijariju vidikovaca u močvarnom području Lonjskog polja. Instalacija uključuje fizičke i virtualne segmente izravno vezane uz fenomene polja, odnosno njihovu interpretaciju, koja postaje sredstvo za razumijevanje povezanosti prirode i kulture. Parafraziranjem poznatog, izgrađena infrastruktura komunicira elementarnim prepoznavanjem onoga što je prisutno u subliminalnom, u kolektivnom sjećanju.

Diskurzivni format hrvatskog paviljona uključuje niz lokacija (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milano i Lonjsko polje) na kojima će se, u popratnim aktivnostima i u suradnji s obrazovnim institucijama, tijekom Venecijanskog bijenala održavati radionice. Rezultati ovog programa, uz pripadajuće tekstove pozvanih gostiju, koji će opširnije istražiti navedene teme, bit će objavljeni na web-stranici paviljona te u knjizi čija je promocija, kao retroaktivan zapis rasprava, radionica i promišljanja, planirana na samom zatvaranju Bijenala. Radionice testiraju buduće teme i aktivnosti u obrazovanju arhitekata, dizajnera i stručnjaka srodnih disciplina. Odgovarajući na temu The Laboratory of the Future, koju je postavila kustosica ovogodišnjeg Bijenala Lesley Lokko, diskurzivni i obrazovni program predstavlja kontinuirani interdisciplinarni proces usmjeren prema promjeni pristupa djelovanju u prostoru, fokusirajući se na alternativne budućnosti.

POZNATI I NAGRAĐIVANI


Mia Roth i Tonči Čerina surađuju od 1999. godine i za svoj su rad osvojili brojne domaće i međunarodne nagrade. Isprepleću praksu s pedagogijom i istraživanjem, posebno se fokusirajući na prostorne izraze javnog interesa. Luka Fatović član je ureda Roth&Čerina od 2019. godine i suradnik na nizu nagrađivanih projekata. Vedran Kasap i Ozana Ursić od 2012. godine rade zajedno kao Clinica Studio, vodeći ured za prostorno oblikovanje, muzejske izložbe i dizajn interakcija. Niko Mihaljević vizualni je umjetnik, grafički dizajner i predavač. Mia, Tonči, Vedran, Ozana i Niko dio su tima koji je projektirao infrastrukturu za posjetitelje Lonjskog polja. Ivica Mitrović od 2001. godine istražuje i bavi se obrazovanjem u području kritičkog i spekulativnog dizajna. Tim isprepeiće svoje interese i preokupacije u hrvatskom paviljonu spajajući instalaciju sa širokim diskurzivnim formatom o mogućim budućnostima. (vizkultura.hr/DJ)
Možda ste propustili...

JEDNA ISTARSKA PRIČA: POGLED S UČKE, U VISINE I NIZINE...

Pitoma divljina

DRUŠTVENI NEGATIVIZAM (I)

I kad je nešto dobro, proglasi se lošim

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

DRUŠTVENI NEGATIVIZAM (I)

I kad je nešto dobro,
proglasi se lošim

2

TJEDNI OSVRT

Nestašica krumpira - bizarnost ili znak za uzbunu!?

3

LJETO S KNJIGAMA: SVIJET PRIPADA ONIMA KOJI ČITAJU...

Čitati je lako i kad je vrijeme teško