Citroën BX proslavio 40. rođendan
Objavljeno 4. listopada, 2022.
Citroën obilježava 40. obljetnicu modela BX predstavljenog 23. rujna 1982. godine. BX je bio obiteljski automobil 1980-ih, upečatljivog dizajna, s više od 2,3 milijuna proizvedenih primjeraka u 12 godina postojanja. Iako više ne silazi s tvorničkih traka, BX ima posebno mjesto u srcu vlasnika i kolekcionara automobila.
Projekt Citroën BX započeo je 1978., pod kodnim nazivom "XB", a specifikacije su finalizirane u studenome 1979. Glavni je cilj za budući model BX bio osigurati da on bude prepoznat kao suvremeno, nekonvencionalno vozilo s posebnim naglaskom na inovacijama. Model BX planiran je kao vozilo s poprečno postavljenim motorom, ograničene mase kako bi se zajamčila snažna ubrzanja i niska potrošnja goriva. BX je bio opremljen hidropneumatskim ovjesom koji je jamčio udobnost i savršeno prianjanje uz cestu. Razvijen je u tehničkom centru u Vélizyju. Inovativnom uporabom kompozitnih materijala za dijelove kao što su odbojnik, poklopac prtljažnika i motora te bočni paneli, ostvarena je masa od samo 885 kilograma. Riječ je o prvom vozilu Grupe PSA, pa su motori za BX preuzeti iz kolekcije pogonskih sklopova u vlasništvu te grupe. Model BX bio je iznenađujuće dinamičan zahvaljujući snažnim motorima (62 KS i 72 KS iz 1360 cm 3 te 90 KS iz 1580 cm 3).
Dizajn se razlikovao od tadašnjih automobila, ali ubrzo je postao prepoznatljiv za model BX. Kokpit je također bio upečatljiv, a armaturna ploča nadahnuta onom iz modela CX uključivala je opremu kao što je satelitsko upravljanje s obje strane upravljača i osvijetljen brzinomjer. Proizvodio se u pogonu Renner La Janais u francuskoj regiji Brittany te u pogonu Vigo u Španjolskoj, a prodano je 2.337.016 primjeraka prije prestanka proizvodnje u lipnju 1994. Model BX bio je jedan od najprodavanijih automobila marke Citroën te nema sumnje da je pridonio renesansi te marke 1980-ih.
Model BX proveo je 12 godina na tržištu te je za to vrijeme doživio brojne promjene na karoseriji. Gami je 1985. dodan elegantni obiteljski karavan: nazvan je Evasion i bio je 17 cm dulji od limuzine. Godinu ranije pojavila se i poslovna inačica. Veliki redizajn izvršen je 1987., kad je model BX dobio nježnije linije karoserije i posve novu armaturnu ploču.
U mehaničkom smislu model BX nastavio je koristiti samo najnapredniju tehnologiju: motori sa 160 KS, opremljeni elektroničkim ubrizgavanjem s katalizatorom i lambda sondom, dizelski motor, automatski mjenjač, stalni pogon na sve kotače i ABS kočni sustav. Čak je proizvedeno i ograničeno izdanje od 200 primjeraka cestovne inačice automobila za natjecanja grupe B BX 4 TC (2141 cm 3, 200 KS, 220 km/h).
M.Bugarić
KOMPOZITI
Model BX uvijek je koristio najnapredniju tehnologiju, pa je bio prvi auto za masovnu proizvodnju u kojem je za poklopac motora iskorišten kompozitni materijal od komprimiranog poliestera i stakloplastike. Za vrata prtljažnika korišten je kompozit od stakloplastike s ubrizganim poliesterom, s višeslojnim stražnjim prozorom i svjetlima s paraboličnim reflektorima.