Novosti
PODSJETNIK LJUBITELJIMA POPULARNOG PROMETALA

Kraj upozoravanja, od danas
kazne vozačima e-romobila
Objavljeno 8. kolovoza, 2022.
Željko Marušić tvrdi da će obveza nošenja kacige demotivirati iznajmljivače

Od danas počinje kažnjavanje vozača e-romobila koji se ne pridržavaju zakonskih propisa. Do sada su se "izvlačili" samo s usmenim upozorenjima, a iz policije navode da kreću i u akcije usmjerene baš na tu kategoriju vozača.



- Od ponedjeljka kreću preventivno-represivna postupanja prema vozačima električnih romobila - potvrdila nam je Edita Roterbauer, glasnogovornica Policijske uprave osječko-baranjske. Iz osječke policije ne navode koliko je e-romobilista dosad usmeno upozoreno, jer se takva evidencija nije vodila.

Kolike su kazne


Nije zgorega podsjetiti baš tu kategoriju vozača kakve ju kazne očekuju. Naime, od 30. srpnja na snazi je novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, kojim se prvi put regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikala, segwaya i sličnih vozila, za koje je uveden zajednički naziv - osobno prijevozno sredstvo.

Osobno prijevozno sredstvo vozilo je koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju prema posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a radni obujam njegova motora nije veći od 25 cm³, ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW, i ono na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h. Vozači takvih prijevoznih sredstava, kao i biciklisti, prema novim odredbama, ne smiju se u vožnji koristiti slušalicama. U slučaju kršenja tih pravila očekuje ih novčana kazna od 300 kuna, a ista je kazna predviđena za osobe na e-romobilu koje ne budu imale kacigu tijekom vožnje. Za vožnju izvan biciklističkih staza i drugih predviđenih površina kazna će iznositi 500 kuna, a za prekoračenje brzine kretanja kazna je 1000 kuna. Ista kazna predviđena je i za prekršaj neprilagođene brzine, koji se najčešće izriče kod prometne nesreće.

Upravo obveza nošenja kacige u vožnji na električnim romobilima dovela je do sukobljenih mišljenja. Tako Željko Marušić, prometni stručnjak i urednik Autoportala, kaže kako korištenje električnih romobila, koji su za učinkovitost, protočnost i sigurnost prometa u urbanim sredinama došli kao "dar s neba", treba promicati, a ne sputavati, te kako je ta odredba u zakonu štetna.

- Uz romobiliste u gradskom cestovnom prometu sudjeluju i pješaci, vozači i putnici u automobilima te biciklisti. Svima bi njima zaštitna kaciga koristila u slučaju nesreće, čak i više nego romobilistima, ipak, zbog sustavnih razloga (opravdano) nije propisana. Biciklistima je, zbog dinamike pada preko upravljača, glava prva na udaru, a romobilistima prvo stradaju noge, potom ruke. Kod naleta vozila na pješaka kaciga bi mu često bila spasonosna, a pri prevrtanju automobila kacige bi bile vrlo korisne za sve osobe u automobilu (zbog toga su obvezne u utrkama). Zašto se za njih ne propisuju zaštitne kacige?! - pita se Marušić.

Jeftine kacige opasne


Kako dalje ističe, obveza nošenja kacige na električnom romobilu mnoge će demotivirati da se počnu koristiti tim spretnim, učinkovitim i korisnim prijevoznim sredstvom (obveza nošenja kacige dodatna je logistička obveza, a vožnju čini manje ugodnom), koje ne treba parkirno mjesto, te će se gradom nastaviti voziti automobilima i motociklima, povećavajući gužve te nužno ulazeći u rizične situacije s drugim vozilima i pješacima. Dakle, smatra Marušić, povećat će se gužve te posredna stradavanja u cestovnom prometu.

- Kaciga na glavi romobilista, uz prednosti prilikom pada, donosi i rizike. Prilikom pada romobilisti krutom kacigom mogu ozlijediti pješake, posebice djecu, koji im se nađu na padnoj putanji. Nošenje kacige povećava samouvjerenost vozača romobila i smanjuje im oprez. Nošenje kacige, mase od 1,4 do 1,8 kilograma, smanjuje statičku, a posebice dinamičku stabilnost električnog romobila (za 3 do 5 posto), koji je, zbog najvećeg omjera visine ukupnog težišta (romobil + vozač) i dinamičkog polumjera kotača, ionako dinamički najnestabilnije motorno vozilo u prometu. U padnoj situaciji kaciga na glavi povećava moment inercije vozača, a dodatna masa na najvišoj poziciji izaziva dodatnu rotaciju tijela prilikom pada. Dakle, izglednije je da će glavom o tlo ili tvrdu prepreku udariti vozač romobila s kacigom nego bez nje. Kaciga treba biti propisane izvedbe i kvalitete, dakle certificirana, što nije definirano novim prijedlogom zakona. Necertificirane kacige, kakvih je dosta na tržištu, a kupovat će se jer su razmjerno niske cijene zbog loše strukture, od krte i krute plastike, bez odgovarajuće unutrašnje zaštitne i amortizirajuće obloge, malo su korisne, a mogu biti opasne – izazvati dodatne ozljede glave - ističe poznati prometni stručnjak i dodaje kako će se znatno otežati poslovanje iznajmljivača električnih romobila i skutera, što postaje važan segment urbane i turističke ponude. Osobe koje žele iznajmiti električni romobil rijetko sa sobom nose zaštitnu kacigu, a malo će tko poželjeti staviti kacigu koju je prethodno nosila znojna osoba. Nekima će opcija, kaže Marušić, biti iznajmljivanje automobila.

Sandra Lacić
MOGLE I NIŽE KAZNE, SUSTAVNO NAPLAĆIVANE
Prometni stručnjak Marušić ističe kako je, uz obvezu nošenja kacige, u novom zakonu nerezonski podignuta kazna za najčešći, ali u pravilu neprocesuirani prekršaj, neprilagodbu brzine uvjetima s 500 na 1000 kuna, premda se uzima u obzir samo nakon nesreća.

- Važnije bi bilo da se zadržao iznos kazne od 500 kuna, odnosno od 250 kuna pri plaćanju u tri dana, ali da se sustavno naplaćuje, primjerice, kad netko brzinom od 50 km/h prođe gradom kroz raskrižje ili 50 km/h vozi po kiši (umjesto smanjenom prilagođenom brzinom). Također bi bilo važno da se tolerancija policijskog mjerenja brzine "10/10" – 10 km/h do 100 km/h (dakle 33 posto i u pješačkoj zoni!) i 10 posto iznad 100 km/h izmijeni na "3/3" - zaključuje Željko Marušić.

Možda ste propustili...