Osijek
AUTOTRŽNICA ODUVIJEK PRIVLAČI LJUDE

Autopija: Birajte, sve je na rasprodaji!
Objavljeno 27. lipnja, 2022.
Popularna autopija nudi razmjenu iskustava, natjecanje i dobru zabavu

Od ranog nedjeljnog jutra, koje je nagovještavalo vruć i sparan dan, gotovo poput hodočasnika iz svih mogućih smjerova stotine ljudi kretale su se Čepinskom cestom prema prostoru koji se proteže na 4,5 hektara zemljišta smještenog nasuprot Avenue Malla. Dakako, riječ je o mjestu koje nosi službeni naziv Sajam automobila, a koje je ljudima iz cijelog kraja poznatije kao osječka autopija.



I tako već 30-ak godina svakog nedjeljnog jutra koje nije kišno ili snježno rijeke ljudi pohode ju poput svetišta. Za većinu je njih to rutina koju su usvojili već nakon prvog susreta s tim maštovitim pijačnim svijetom jer valjda je u čovjekovoj prirodi oduvijek potreba za druženjem i socijalnim kontaktom. Danas je to, nakon stanke zbog korone, i dodatno naglašeno. Osječka autopija, naime, nudi puno više od same prodaje, kupnje i razmjene roba i usluga; ona nudi razmjenu iskustava, znanja, ali i natjecanje, suparništva i dobru zabavu. Reći u današnje doba da na njoj možete kupiti sve od igle do lokomotive čini se otrcano, puno bi joj bolje pristajao citat grčkog pjesnika Eubula iz IV. stoljeća: "U Ateni ćete naći sve na prodaju na istome mjestu: smokve, svjedoke za sud, grožđe, repu, kruške, jabuke, jatake, ruže, mušule, kašu, saće, slani grah, parnice... mjerila, peruniku, svjetiljke, vodene satove, zakone, posude." To je autopija, na istom mjestu okuplja ljude različitih ekonomskih, društvenih, pa i političkih uvjerenja.


Skupi "polovnjaci"


Iako je ljeto doba kada je na autotržnici ponuda nešto skromnija, živosti ne manjka. Najviše se taj nedostatak osjeti u ponudi automobila, kojih je u nedjelju bilo stotinjak, dok u špicama sezone, koje su u proljeće i jesen, u prodaji zna biti i pet puta više "polovnjaka".

Cijene su astronomske, jada nam se gospodin srednjih godina iz Vukovara koji je došao, kako kaže, pogledati i možda kupiti neki auto srednje klase za sina. "To nikada nije bilo tako", kaže nam Vukovarac propinjući se na prste da bi uspio vidjeti cijenu Golfa četvorke i karakteristike izložene na "šoferšajbi". Za Golfa starog osam godina i s 250 tisuća prijeđenih kilometara traže više od 10 tisuća eura. "Za te pare prije godinu, dvije mogao se dobiti novi auto", govori poluglasno čovjek.

Ostavili smo ga u njegovim mukama i krenuli dalje do, čini se, zvijezde jučerašnjeg sajma Porschea Macan iz 2016. godine za koji vlasnik traži više od 400 tisuća kuna odnosno 55 tisuća eura.

Oko cvijeća koje šarenilom svojih boja i mirisa daje poseban šarm tržnici najviše je okupljenih žena. Zeleni dio tržnice koji se proteže uz cestu uvijek privlači velik broj kupaca. "Inače kupujem na glavnoj tržnici, no došla sam tu misleći da će cijene trešanja i grožđa biti nešto niže", kaže nam gospođa Ruža, koja nije česti posjetitelj autopije. Kaže da je razočarana cijenama jer su identične onima na gradskoj tržnici, a da su neke stvari čak i skuplje. "Skuplji su od trgovačkih centara, a ispod klupa nekih prodavača vide se kutije veletržnica, što znači da nije baš sve domaće", prigovara Ruža, ali ipak kupuje kada je već prešla toliki put dovde.

Na prostoru Sajma automobila postavljeno je sedam šatora za prodaju hrane i pića i ukupno 220 klupa koje su uglavnom unaprijed zakupljene. Godišnja cijena zakupa tržnog prostora iznosi 8500 kuna po šatoru, a osim godišnje zakupnine, ugostitelji plaćaju i tržnu naknadu od 250 kuna po održanom sajmu te režijske troškove, kaže nam Ivana Davidović, direktorica Tržnica d.o.o. Osijek.

Cijena za ulazak i izlaganje osobnih i kombi automobila je 40 kuna, a za teretna vozila 75 kuna. Četvorni metar prostora za prodaju s tla izdaje se za pet kuna po danu, a postoji i mogućnost da se četiri kvadratna metra prostora zakupe i tromjesečno po cijeni od 300 kuna. Klupe za prodaju obrtničke robe ili starih stvari zakupljuju se po cijeni od 300 kuna godišnje ili se mogu rezervirati na mjesec dana, što stoji 100 kuna. Dnevna pak tržna naknada za slobodne klupe iznosi 10 kuna. Zakupnici koji prodaju langošice, sladoled i slično plaćaju godišnju rezervaciju u iznosu od 625 kuna te 80 kuna po održanom sajmu i režijske troškove.


Nikad praznih ruku


Ugostitelji nam kažu kako cijene zakupa nisu bile previsoke dok su cijene bile stabilne, a ljudi se gostili, no napominju da zbog krize i inflacije građani znatno manje troše na hranu. Na konstataciju "kao da je jučer kila janjetine bila 150 kuna" moj sugovornik kaže da je to bilo prije tri ili četiri mjeseca. "Sada je kilogram pečene janjetine 200 kuna, a nastavi li se ovako, na jesen će biti i znatno više", poručuje ovaj ugostitelj. Vjerojatno je to razlog što šatori nisu više tako dobro popunjeni, a na tržnici je sve više "šetača".

Dvojica "mladića", Josip od 89 i Tomislav od 82 godine, ne propuštaju ni jednu nedjelju da dođu na autopiju. I tako već 60-ak godina. Sjećaju se oni kada je tržnica bila na mjestu današnjeg Panturista, pa na Zelenom polju i sve do današnjih dana. "Kada pada kiša, mi smo žalosni. Ovo je jedino mjesto gdje možeš izići, a da nas to ništa ne košta", šale se dvojica vitalnih staraca koji ipak priznaju da nikada s tržnice ne odlaze praznih ruku.

Retfalčanin Neven Kordić na svom štandu prodaje uredno održavanu i lijepo posloženu kolekciju gramofonskih ploča za kojima je posljednjih godina interes ponovno porastao. Cijene se kreću od 20 do 200 kuna, kaže Neven, koji je član osječke Udruge "Volim gramofonske ploče".

Naravno, jeftinije su one koje su nam bile i dostupnije, odnosno vinili s golemim nakladama. Skuplje su ploče starih američkih rock-bendova. Od domaćih traženiji su Oliver, Arsen i Balašević. Kako koji umre, potražnja za njihovim pločama raste, tvrdi on i dodaje da u posljednje vrijeme raste i prodaja kaseta.

Tomislav Prusina
Nema nama nigdje bolje!
Među sigurno najstarijim prodavačima osječke autopije je Jozo koji s tla prodaje stare i rabljene stvari, alate, uređaje, aparate... Nedostaje li vam kakav vilasti, okasti ili imbus ključ, pila, čekić, izvijač ili stvrdlo, kod Joze ćete ga sigurno pronaći. “Bude dana kada ne pazarim ništa, a opet nekada se poklopi da u jednu nedjelju zaradim koliko u nekoliko mjeseci. Ne možeš to nikada pogoditi”, priča Jozo zavaljen u stolac pod suncobranom. Kaže da robu nabavlja tako što drži “obnovu” i ljudi mu donose razne stvari. “Nešto kupujem, nešto mijenjam i tako posao ide malo-pomalo. Znaš, imaju ljudi para, ali se boje trošiti, boje se krize”, otkriva nam Jozo prisjetivši se kako je prije više od 20 godina prodavao voće i povrće. “Ovo je bolje, nema rizika, upoznajem ljude, malo se družim i dobro je. Nema nama nigdje bolje, možeš otić’ gdje god i zaradit koliko god, ali ovdje nam je suđeno”, poručuje Jozo.

Uređenje Sajma
Svi prihodi koje Tržnica d.o.o. ostvari na Sajmu automobila su njezini vlastiti prihodi koji služe za pokriće troškova poslovanja. Na svakom održanom sajmu angažirano je desetak djelatnika te njih petorica ponedjeljkom na poslovima čišćenja prostora Sajma. Prema riječima direktorice Ivane Davidović, Tržnica je proteklih godina iz vlastitih prihoda uložila znatna sredstva u uređenje cjelokupnog prostora. “Uveden je videonadzor radi zaštite života i imovine posjetitelja i korisnika, asfaltirane su prometne površine, tlo je nasuto tucanikom, ugrađene su naplatne rampe. Uspostavljena je nova regulacija ulaska na parkiralište radi rasterećenja prometa na cesti za naselje Filipovica čime je riješen dugogodišnji problem stanovnika tog naselja. Kompletno je adaptiran javni sanitarni čvor, uređeni su zasebni prilazi i kabine za osobe s invaliditetom i osobe smanjene pokretljivosti u ukupnom iznosu od oko 350.000 kuna”, tvrdi Davidović.

Najčitanije iz rubrike