Novosti
DRŽAVA I PRIJEVOZNICI TRAŽE MODEL

Može li javni prijevoz biti jeftiniji i dostupniji?
Objavljeno 25. lipnja, 2022.
“U Hrvatskoj nije moguć njemački model zato što je sustav drugačiji”

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture neće usvojiti prijedlog Koordinacije javnih linijskih prijevoznika da se u Hrvatskoj uvede neograničena mjesečna karta za javni prijevoz. No, o prijedlozima rješenja i dalje razgovaraju sa svim dionicima na ovom tržištu.



Krajem prošlog tjedna iz Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca predložili su da se, po uzoru na Njemačku i Sloveniju, koje su pozvale građane da se umjesto automobilima voze autobusima i vlakovima, i u Hrvatskoj uvede neograničena mjesečna karta za javni prijevoz od 70 kuna. Koordinacija ističe da je javni prijevoz jedina prava alternativa za putovanje pri drastično visokim cijenama goriva te da primjeri Njemačke i Slovenije pokazuju kako to može u stvarnosti odlično funkcionirati. Njemačka vlada, podsjetimo, od početka lipnja testira posebni model u sklopu kojeg je odlučila stimulirati korištenje javnog prijevoza, ponudivši kartu od devet eura mjesečno za autobuse i vlakove. Reakcija građana bila je odlična i karte su se rasprodale. Ako se, primjerice, karta kupi u Hamburgu, može se bez problema koristiti u Berlinu, ili u bilo kojem drugom njemačkom gradu. U Sloveniji je ovakva javna usluga predviđena EU uredbama, što je omogućilo uvođenje jedinstvene cijene karata u regionalnom autobusnom prijevozu, a prijevoznici s državom imaju tzv. dizel-klauzule kojima se kompenzira promjena u cijeni goriva. No je li tako što u Hrvatskoj moguće? U spomenutim primjerima riječ je o mjerama koje je donijela državna politika, a ovdje bi se moglo reći kako je riječ o interesnom udruživanju, što je protivno odredbama o tržišnom natjecanju...

Na naš upit o sudbini prijedloga prijevoznika, iz Ministarstva prometa odgovaraju kako su s predstavnicima javnolinijskih prijevoznika razgovarali o toj temi. "Njemački model nije u ovom trenutku izravno primjenjiv u Hrvatskoj radi drugačije organiziranih sustava javnog prijevoza. Međutim, željeli bismo dodati kako o prijedlozima rješenja i dalje razgovaramo sa svim dionicima na tržištu, kako s HUP-om tako i s HGK-om te ćemo u slučaju daljnjeg rasta cijena goriva nastojati pronaći i predložiti primjenjivi model koji bi olakšao poziciju prijevoznika, ali prije svega građanima osigurao postojanje odgovarajućeg i povoljnijeg javnog prijevoza", odgovaraju iz tog ministarstva.

Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri HUP-u, stava je kako je javni prijevoz jedina alternativa za putovanje pri visokim cijenama goriva. "Imamo model prema kojem u cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna za građane. To su goleme uštede i velika pomoć koju država odmah može omogućiti građanima. To bi za većinu građana značilo smanjenje s tisuću i više kuna, koliko sada plaćaju za gorivo, ili za prijevoz na samo 70 kuna mjesečno", kaže Meštrović, dodavši da je to ujedno i pomoć prijevoznicima koji se bore za očuvanje više od 7000 radnih mjesta.

Dario Kuštro
POMOĆI GRAĐANIMA I DOBRO POSLOVATI
Bi li se ovakva mjera mogla primijeniti i u osječkom Gradskom prijevozu putnika? U Hrvatskoj nema previše gradova koji imaju organiziran gradski prijevoz. Već su svim javnim prijevoznicima na mikrorazini prijevozne karte subvencionirane s više razina, odnosno od strane države i lokalne samouprave. Te su karte, primjerice one za učenike i studente, u nekim slučajevima i jeftinije od cijene iz prijedloga Koordinacije, a u nekima čak i potpuno besplatne za korisnike, jer ih sufinancira država i općina do punog iznosa. “Prijedlog koji dolazi od Koordinacije javnih linijskih prijevoznika odnosi se na međugradski prijevoz koji GPP ne obavlja, no voljni smo odgovoriti na svaki upit i razmotriti svaki prijedlog koji bi išao u korist našim korisnicima, a da pri tome ne bi utjecao na poslovanje naše tvrtke”, kažu u osječkom GPP-u. U Zagrebu su saborski zastupnici Kluba socijaldemokrata gradonačelniku predložili da cijena pokaza ZET-a za zaposlene bude 100, umjesto dosadašnjih 360 kuna te da cijena za umirovljenike, studente i učenike bude 50 kuna.