Objavljeno 31. prosinca, 2021.
Iako je online kupnja, kao i prodaja, načelno sigurna, nažalost, svjedočimo i prijevarama
Pandemija, koja, nažalost, još uvijek traje, među promjena u životnim
navikama donijela je i – eksploziju online kupnje. Iako je online trgovanje u
Hrvatskoj svake godine bilježilo stabilan porast, s pandemijom se dogodio
svojevrsni bum. Online su počeli kupovati svi – od onih koji su i prije imali tu
naviku do onih kojima je sve donedavno online kupovanje bilo puno nepovjerenja.
U tom silnom rastu svjedočili smo i snažnom zamahu online trgovina – od novih
imena do razvoja postojećih. Iako je online kupnja, kao i prodaja, načelno
sigurna, svako toliko, nažalost, svjedočimo prijevarama. Mnoge je nekoliko
uspješnih online kupnji toliko ohrabrilo da su izgubili i najmanju sigurnosnu
zabrinutost, a bez nje prije ili poslije dolazi do prijevara i izgubljenog
novca.
Blagdansko vrijeme tradicionalno znači i bitno veću potrošnju,
a s njom i povećanje online kupnje, donosimo vam, u suradnji s Hrvatskom udrugom
banaka (HUB), sedam savjeta koji će vaše iskustvo online trgovanja učiniti
sigurnim.
1. Ako je predobro...
Sigurno ste na internetu naletjeli
na natpise s nerealno visokim sniženjima poput "HOT SALE", "80 % OFF", "Discount
Sale" i sl. Često su takvi natpisi vezani uz tražene renomirane brendove, pa
iako nije pravilo, gotovo uvijek je riječ o prijevarama. Ako nešto zvuči bolje
nego što bi moglo biti, posebno budite oprezni. Provjerite prodajno web-mjesto
na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik. Provjerite
dostupnost korisničke službe prodajnog web-mjesta, mogućnost reklamacije,
povrata i troškove dostave robe, kao i suglasnosti koje dajete prilikom kupnje.
Tek kada ste sve provjerili – obavite kupnju.
2. Ne dajte se
upecati
Pojam "phishing" sve češće viđamo uz objave o online prijevarama.
Riječ je o svojevrsnom "pecanju", gdje vas netko zlonamjeran želi opljačkati
tako da vas navede na kupnju ili prodaju a da do nje nikada ne dođe. Stoga
nikada ne unosite svoje osobne podatke ni podatke o kartici u ponude, nagradne
igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer mogu biti oblik prijevare
s ciljem prikupljanja osobnih i financijskih podataka. Takve poruke često vode
na lažne stranice koje mogu izgledati uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih
stranica na kojima inače kupujete, no zapravo je iza njih prijevara. Provjerite
e-mail adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se ona od nepovezanog skupa
znakova ili sadržava naziv prodajnog mjesta, a na originalnim stranicama
dostavne službe informirajte se o uvjetima plaćanja poštarine.
3. Oprezno
na oglasnicima
Online oglasnici doživjeli su jednak rast aktivnosti kao i
online trgovine. Gotovo svi koji danas nešto prodaju oglašavaju to preko
oglasnika, pa iako su oglasnici dobrodošli i takva je kupnja često dobra za obje
strane – i onog tko prodaje, jer se riješio nečeg nepotrebnog, i onog tko
kupuje, jer je kupio nešto povoljnije nego u dućanu, ona je i meka za
prevarante. Ako prodajte nešto, nikada, ali baš nikada, ne šaljite kupcu
sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken
kod). Dovoljno je da mu pošaljete svoj IBAN. Ako kupujete, nemojte autorizirati
uplatnu transakciju preko programa 3D Secure ni otvarati poveznice u kojima se
od vas traži da unesete podatke o platnoj kartici i iznose njezinih limita. Ako
prodajete nešto, nikada, ali baš nikada, ne šaljite kupcu sigurnosne podatke sa
svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken kod).
4. Oprezno
s e-mailovima
Iako je današnja komunikacija nezamisliva bez e-maila, ona
je često i povod za prijevaru. Ne odgovarajte na e-mail poruke lažnih prodajnih
mjesta, javnih poduzeća, državnih i financijskih institucija ili dostavnih
službi na kojima traže odavanje vaših osobnih i financijskih podataka radi tzv.
obnove vašeg korisničkog računa. Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na
stranicama na kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi
prodajnog mjesta, unosom svojeg korisničkog imena i lozinke, a nikada preko
zaprimljenog linka. Ako vam je nešto imalo sumnjivo, budite sigurni da ste
vjerojatno u pravu.
5. Ne dijelite podatke
Ako ste aktivni na
društvenim mrežama, onda ste vrlo vjerojatno već uočili prodaju i preko njih.
Ondje često možemo vidjeti komentare kupaca koji ostavljaju svoje osobne podatke
sa željom da im se proizvod pošalje. Kao takvi ti su podatci javno dostupni i
mogu poslužiti za prijevaru. Stoga, ako već kupujete, pošaljite podatke za
dostavu u poruci, ali nikada preko društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova ne
šaljite podatke o svojoj kartici ni njezinu presliku.
6. Ne spremajte
podatke
Prilikom unosa broja kartice, primjerice, za plaćanja unutar
raznih aplikacija, igrica, pretplata i slično, provjerite uvjete uporabe i jesu
li podatci o kartici automatski spremljeni za buduće kupnje, a osobito ako
uređaj dajete na uporabu djeci. Budite svjesni da ste, ako dijete ili treća
osoba obavi kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija,
kao korisnik kartice odgovorni za takve transakcije.
7. Pratite
troškove
Samokontrola u ovim vremenima itekako je dobrodošla. Ponuda je
puno i potrebno je kontrolirati se kako bismo i troškove držali pod kontrolom.
No, osim toga, kontrolirajte i svoje kupnje. Redovito pregledavajte svoje
troškove i koristite se ostalim mogućnostima upravljanja potrošnjom preko usluga
i aplikacija izdavatelja vaše kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjiv ili
nepoznat trošak, to odmah prijavite.
Marin Režić
Nikada preko društvenih mreža, SMS
poruka ili e-mailova ne šaljite podatke o svojoj kartici
Provjerite prodajno web-mjesto na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik