Tehno
SPRIJEČITI PRIJEVARE I GUBITAK NOVCA

Sedam nezaobilaznih savjeta: Neka online kupnja bude sigurna
Objavljeno 31. prosinca, 2021.
Iako je online kupnja, kao i prodaja, načelno sigurna, nažalost, svjedočimo i prijevarama

Pandemija, koja, nažalost, još uvijek traje, među promjena u životnim navikama donijela je i – eksploziju online kupnje. Iako je online trgovanje u Hrvatskoj svake godine bilježilo stabilan porast, s pandemijom se dogodio svojevrsni bum. Online su počeli kupovati svi – od onih koji su i prije imali tu naviku do onih kojima je sve donedavno online kupovanje bilo puno nepovjerenja. U tom silnom rastu svjedočili smo i snažnom zamahu online trgovina – od novih imena do razvoja postojećih. Iako je online kupnja, kao i prodaja, načelno sigurna, svako toliko, nažalost, svjedočimo prijevarama. Mnoge je nekoliko uspješnih online kupnji toliko ohrabrilo da su izgubili i najmanju sigurnosnu zabrinutost, a bez nje prije ili poslije dolazi do prijevara i izgubljenog novca.



Blagdansko vrijeme tradicionalno znači i bitno veću potrošnju, a s njom i povećanje online kupnje, donosimo vam, u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka (HUB), sedam savjeta koji će vaše iskustvo online trgovanja učiniti sigurnim.

1. Ako je predobro...

Sigurno ste na internetu naletjeli na natpise s nerealno visokim sniženjima poput "HOT SALE", "80 % OFF", "Discount Sale" i sl. Često su takvi natpisi vezani uz tražene renomirane brendove, pa iako nije pravilo, gotovo uvijek je riječ o prijevarama. Ako nešto zvuči bolje nego što bi moglo biti, posebno budite oprezni. Provjerite prodajno web-mjesto na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik. Provjerite dostupnost korisničke službe prodajnog web-mjesta, mogućnost reklamacije, povrata i troškove dostave robe, kao i suglasnosti koje dajete prilikom kupnje. Tek kada ste sve provjerili – obavite kupnju.

2. Ne dajte se upecati

Pojam "phishing" sve češće viđamo uz objave o online prijevarama. Riječ je o svojevrsnom "pecanju", gdje vas netko zlonamjeran želi opljačkati tako da vas navede na kupnju ili prodaju a da do nje nikada ne dođe. Stoga nikada ne unosite svoje osobne podatke ni podatke o kartici u ponude, nagradne igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer mogu biti oblik prijevare s ciljem prikupljanja osobnih i financijskih podataka. Takve poruke često vode na lažne stranice koje mogu izgledati uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih stranica na kojima inače kupujete, no zapravo je iza njih prijevara. Provjerite e-mail adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se ona od nepovezanog skupa znakova ili sadržava naziv prodajnog mjesta, a na originalnim stranicama dostavne službe informirajte se o uvjetima plaćanja poštarine.

3. Oprezno na oglasnicima

Online oglasnici doživjeli su jednak rast aktivnosti kao i online trgovine. Gotovo svi koji danas nešto prodaju oglašavaju to preko oglasnika, pa iako su oglasnici dobrodošli i takva je kupnja često dobra za obje strane – i onog tko prodaje, jer se riješio nečeg nepotrebnog, i onog tko kupuje, jer je kupio nešto povoljnije nego u dućanu, ona je i meka za prevarante. Ako prodajte nešto, nikada, ali baš nikada, ne šaljite kupcu sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken kod). Dovoljno je da mu pošaljete svoj IBAN. Ako kupujete, nemojte autorizirati uplatnu transakciju preko programa 3D Secure ni otvarati poveznice u kojima se od vas traži da unesete podatke o platnoj kartici i iznose njezinih limita. Ako prodajete nešto, nikada, ali baš nikada, ne šaljite kupcu sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice, valjanost, CVV/CVC, mToken kod).

4. Oprezno s e-mailovima

Iako je današnja komunikacija nezamisliva bez e-maila, ona je često i povod za prijevaru. Ne odgovarajte na e-mail poruke lažnih prodajnih mjesta, javnih poduzeća, državnih i financijskih institucija ili dostavnih službi na kojima traže odavanje vaših osobnih i financijskih podataka radi tzv. obnove vašeg korisničkog računa. Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na stranicama na kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi prodajnog mjesta, unosom svojeg korisničkog imena i lozinke, a nikada preko zaprimljenog linka. Ako vam je nešto imalo sumnjivo, budite sigurni da ste vjerojatno u pravu.

5. Ne dijelite podatke

Ako ste aktivni na društvenim mrežama, onda ste vrlo vjerojatno već uočili prodaju i preko njih. Ondje često možemo vidjeti komentare kupaca koji ostavljaju svoje osobne podatke sa željom da im se proizvod pošalje. Kao takvi ti su podatci javno dostupni i mogu poslužiti za prijevaru. Stoga, ako već kupujete, pošaljite podatke za dostavu u poruci, ali nikada preko društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova ne šaljite podatke o svojoj kartici ni njezinu presliku.

6. Ne spremajte podatke

Prilikom unosa broja kartice, primjerice, za plaćanja unutar raznih aplikacija, igrica, pretplata i slično, provjerite uvjete uporabe i jesu li podatci o kartici automatski spremljeni za buduće kupnje, a osobito ako uređaj dajete na uporabu djeci. Budite svjesni da ste, ako dijete ili treća osoba obavi kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija, kao korisnik kartice odgovorni za takve transakcije.

7. Pratite troškove

Samokontrola u ovim vremenima itekako je dobrodošla. Ponuda je puno i potrebno je kontrolirati se kako bismo i troškove držali pod kontrolom. No, osim toga, kontrolirajte i svoje kupnje. Redovito pregledavajte svoje troškove i koristite se ostalim mogućnostima upravljanja potrošnjom preko usluga i aplikacija izdavatelja vaše kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjiv ili nepoznat trošak, to odmah prijavite.


Marin Režić
Nikada preko društvenih mreža, SMS

poruka ili e-mailova ne šaljite podatke o svojoj kartici

Provjerite prodajno web-mjesto na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik

Najčitanije iz rubrike