Autoglas
ZIMA NA KOTAČIMA

Ne stavljajte "ćelave", zimska guma glavu čuva
Objavljeno 16. studenog, 2021.
Zimska oprema obvezna je do 15. travnja, a vozač koji nema gume sukladno zakonskom aktu, suočit će se s nemalih 1000 kuna kazne

Vezani članci

NISSANOVO ISTRAŽIVANJE U EUROPI

Više od trećine vozača nije spremno za zimsku vožnju

Od ponedjeljka (15. studenoga) zakonski je obvezna upotreba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Hrvatskoj, i ta će obveza trajati do 15. travnja iduće godine. Ako ga se u tom razdoblju zaustavi od strane policije, a vozilo nema propisane pneumatike, vozač će dobiti 1000 kuna novčane kazne.



Kazne nisu male


Svjedočimo ovih dana naglim promjenama vremena praćene kišom, vjetrom i maglom. Upravljanje vozilima u takvim je uvjetima otežano, pa se vozačima preporuča dodatni oprez, jer se tada povećava i opasnost od prometnih nesreća. Zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom, ili kada je na kolniku poledica. Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama se zabranjuje promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu te kamionima s priključnim vozilom. Vozač motornog vozila dužan je prije uključivanja u promet očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg, led ili vodu na vozilu.Sukladno Odluci o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj (“NN” br. 121/20.), propisana je obveza korištenja zimske opreme u razdoblju od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga. U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 kilometra autocesta, 1863,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.Novčanom kaznom u iznosu od 5000 do 15.000 kuna kaznit će se pravna ili fizička osoba obrtnik, ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu, ili teretni automobil s priključnim vozilom. Za ovaj prekršaj kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1500 do 5000 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti, ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Kako smo naveli na početku teksta, novčanom kaznom u iznosu od 1000 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako upravlja vozilom suprotno odredbama ovoga članka.Ako policajac zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno, ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom, ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.


Dimenzije


Pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N, a čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, smatraju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 milimetara i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače. Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N, čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 tona, smatraju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a vozila kategorije M i N, čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t, a koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače, moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima. Iako gotovo svi vozači to ne rabe, izričito je navedeno kako se na vozila ne smiju postavljati pneumatici s čavlima.

Gume na vozilima moraju odgovarati i dimenzijama koje je odobrio proizvođač, moraju biti namijenjeni za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo može kretati, ili najveće brzine koju dopušta ograničenje brzine ugrađen na to vozilo te moraju biti tako dimenzionirani da izdrže najveće dopušteno osovinsko opterećenje vozila. Pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po obliku šara gazne površine, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske/ljetne), konstrukciji (radijalne/dijagonalne itd.) i marki/tipu.

Unatoč suvremenoj opremi, led je jedini problem koji još uvijek autoindustriji zadaje glavobolje, jer na njemu ne pomažu ni najbolje gume, pa ni najsofisticiraniji uređaji poput ABS-a, ESP-a i sličnih. Vrijeme se mijenja, dani su sve hladniji i preporučeno je automobile odvesti na pregled kako bi punom snagom svladali predstojeće skliske dane.



Milan Bugarić
ZIMSKE DIONICE U SLAVONIJI I BARANJI
Što se tiče Slavonije i Baranje, zimske dionice su obje autoceste na njezinom području, A3 (Bregana - granični prijelaz Bajakovo) te A5 od Osijeka do Sredanaca. Zimska oprema obvezna je i na cesti Osijek - Vukovar - Ilok, ukupne duljine 85,7 kilometara, od Terezinog Polja do Stare Gradiške (123,1 km), Duboševica - Beli Manastir - Osijek (43 km), čvorište Velika Kopanica (A3) - GP Slavonski Šamac (13,2 km), Donji Miholjac - Valpovo - čvorište Osijek na A5 (41,2 km), na popisu zimskih dionica je i cesta između Donjeg Miholjca, Našica i Slavonskog Broda (91,6 km), Osijeka i Erduta (26,7), Kneževih Vinograda i Batine (22,1 km), Dalja i Borova (16,2 km). Zimske dionice su i između riječnog pristaništa Vukovar do Borova (2,7 km), odnosno od Borova, Vinkovaca, do čvorišta Županja na A3 (41,5 km). Na popisu je i cesta od Luke Tranzit do južne osječke obilaznice.

ZIMSKE GUME NA ČELIČNE NAPLATKE
Najbolji je način korištenja zimskih guma njihova montaža na čelične naplatke i zamjena svih četiriju kotača. Postavljanjem samo dvije zimske gume ne samo da nećete zadovoljiti zakone pojedinih zemalja o zimskoj opremi, nego se dovodite u opasnost, jer automobil se ponaša poput jegulje u ruci. Dok jedan par kotača drži cestu, drugi samo plovi po njoj. Čelični su kotači zahvalniji jer su, prije svega, jeftiniji te manje osjetljivi na udarce u rupe ili rubnik ceste, koji su normalna zimska pojava. Pri kupnji pripazite na starost gume, jer nakon pet godina guma znatno gubi na svojstvima.