Novosti
AUTOCESTOM "OD MOSTA DO MOSTA"

Slavonikom od Drave do Save stiže se za nepunih pola sata
Objavljeno 11. listopada, 2021.
Most Svilaj namijenjen je samo za putnički promet, teretni i dalje ide preko Sl. Broda

Rijeke Sava i Drava vremenski nikada nisu bile bliže. Dijeli ih tek 30-ak minuta vožnje, koliko je potrebno da se autocestom Slavonika, od mosta Drava kod Petrijevaca, stigne do novootvorenog mosta i graničnog prijelaza Svilaj na Savi.



Granični prijelaz, a time i promet preko novog savskog mosta, otvoren je 1. listopada, pa je ovo bila prilika da ove dvije lokacije povežemo u priči radnog naziva "od mosta do mosta". Oba su sastavni dijelovi autoceste A5 - Slavonika, koja je će nakon svojeg cjelovitog završetka Slavoniju i Baranju povezati, na sjeveru s Mađarskom u smjeru prema Budimpešti, južno s Bosnom i Hercegovinom, odnosno na krajnjem hrvatskom jugu s lukom Ploče. Nažalost, realizacija ove priče jako dugo traje, prema prvotnim projekcijama ova je autocesta trebala biti odavno završena, ali to nije predmet ove priče...


Posljednji dan babljeg ljeta iskoristili smo za test-vožnju, sada već povezanih 59 kilometara Slavonike, koliko ih je u prometu. Ipak, uz privolu i tehničku podršku HAC-a, taj put smo produžili, počeli smo ga od mosta preko Drave kod Petrijevaca. O njemu smo već iscrpno pisali, on je zbog svoje impozantnosti i dalje meta za fotografiranje, posebice u večernjim satima, zbog atraktivne ambijentale rasvjete. Ali u Baranju smo zašli i kako bismo se uvjerili je li gotov još jedan most, onaj preko kanala Halasica. On će na ovoj autocesti biti gotovo neupadljiv jer pokraj ova dva velebna mosta Halasica sa svojih 80 metara dužine doima se tek kao ružno pače, ali bez njega trasa ne bi mogla nesmetano ići prema Belom Manastiru. Ovaj je most stoga bio naša prava polazišna točka.


Prelazimo dakle most preko Drave, njegov raspon preko rijeke je 420 metara, ali zajedno s vijaduktima iznad poplavnog priobalnog područja sa slavonske strane, ukupno je dugačak 2,5 kilometara. Posljednji pogled prema dinama pijeska koje se koriste za gradnju autoceste kroz Baranju. Kod naplatnih kućica Osijek uključujemo se u redovan promet, uživamo potom u vožnji usred slavonske ravni. U tijeku je berba kukuruza, polja su puna kombajna i traktora. Od čvorišta Đakovo do odmorišta Ivandvor prometujemo jednim trakom, HAC-ovci kose travu, vjerojatno im je ovo posljednja košnja, sada slijedi prelazak na zimsko održavanje...

Prolazimo pokraj čvorišta Sredanci i nakon što smo nadvožnjakom prešli preko A3, za koju minutu smo na naplatnim kućicama Svilaj, a odmah poslije toga i na novom graničnom prijelazu, te na krajnjoj destinaciji - mostu Svilaj. Dugačak je ukupno 660, a širok 29 metara. Ima po tri putnička traka u oba smjera. Most je do daljnjeg namijenjen samo za putnički promet, teretni i dalje ide preko graničnog prijelaza u Slavonskom Brodu. Preko mosta se ne može niti pješice. U svakom slučaju ovaj će prijelaz rasteretiti onaj u Slavonskom Šamcu, pa i onaj u Slavonskom Brodu.


U pratnju granične policije našeg MUP-a zaustavljamo se radi fotografiranja na sredini mosta, uživamo u pogledu na jesen s obje obale Save. Most je, istina, završen u svibnju prošle godine, dva mjeseca poslije prošao je tehnički pregled, no sve do listopada nije otvoren za promet. Granični prijelaz s hrvatske strane izgrađen je još 2019. godine, a nakon završetka gradnje mosta čekao se i kraj radova na pristupnom putu te carinskom terminalu s bosanskohercegovačke strane, kao i kategorizacija graničnog prijelaza. Sada je i to realizirano.

Most je zajednička investicija Hrvatske i BiH, pri čemu su obje države projekt financirale s udjelom od 50 posto. Ukupna vrijednost izvedenih radova je 172 milijuna kuna, udio RH u investiciji iznosio je 86 milijuna kuna, od čega je 58 posto sufinancirano nepovratnim EU sredstvima.


Za našeg polusatnog boravka na mostu bilježimo više prometa iz BiH u smjeru Hrvatske, ali to će se uskoro promijeniti. Pred nama je, kažu nam granični službenici, blagdan Svih svetih i očekivan je pojačan povratak BiH državljana iz europskih zemalja. To će biti pravi test funkcionalnosti novog graničnog prijelaza.



Dario Kuštro
BIT JE POVEZIVANJE
Ursula von der Leyen, predsjednica Europske komisije, Andrej Plenković, predsjednik Vlade RH, i Zoran Tegeltija, predsjedatelj Vijeća ministara BiH zajedno su označili puštanje mosta Svilaj u promet. “Most Svilaj povezuje EU i zapadni Balkan. EU je uložio 25 milijuna eura u izgradnju, ali od ulaganja novca možda je važnija simbolika koju most predstavlja. Bit mosta je povezivanje, izgradnja mostova između ljudi, naroda, zemalja, kultura, što je toliko važno za našu zajedničku budućnost”, rekla je Ursula von der Leyen.

80

metara dugačak je most preko kanala Halasica u Baranji

660

metara dugačak je novi most preko Save kod Svilaja

2,5 kilometara ukupna je dužina dravskog mosta