TvObzor
GLAZBENI VREMEPLOV

Adrian Sherwood: Približavanje svjetova duba i rocka
Objavljeno 8. listopada, 2021.

Kao bjelački klinac koji je odrastao u Engleskoj tijekom punk-eksplozije, Adrian Sherwood vrlo se teško uklapa u profil nekoga tko bi trebao postati vrhunski dub/reggae producent. No, postignuvši upravo to, on je približio svjetove duba i rocka. Posluživši se vlastitom etiketom On-U Sound kao mjestom susreta, koristio je studijske tehnike duba u postpunk stilovima, a koristio je i proširenu zvučnu paletu postpunka ne bi li modernizirao i proširio mogućnosti duba. Mada ne svira nijedan instrument, neizmjerno je pridonio određenju tonskog studija kao instrumenta za stvaranje i oblikovanje zvuka. U tom je smislu bitno uporište, posebice u Velikoj Britaniji, stvaraocima elektronske glazbe svih žanrova, od techna do trip hopa i drum’n’bassa, a njegove su inovacije ušle i u rječnike industriala te postrocka. Osim bezbrojnih projekata On-U Sounda, remiksirao je neke od najistaknutijih grupa 80-ih i 90-ih, uključujući The Cure, Einstürzende Neubauten, Depeche Mode, Nine Inch Nails, Primal Scream i Garbage.



Rođen 1958. u Londonu, Adrian Sherwood postao je opsjednut reggaeom kao tinejdžer, a posebice je bio sklon ekscentričnim studijskim efektima dub producenata Leeja “Scratcha” Perryja i Kinga Tubbyja. Dok je 1977. punk vladao njegovim rodnim gradom, pokrenuo je koncertni dub/reggae bend Creation Rebel, čiji je album prvijenac objavio na svojoj etiketi Hit Run. Povezavši se i s grupom Prince Far I & The Arabs, pronašao je jezgru suradnika s kojima će raditi tijekom cjelokupne karijere. Punk-sastavi vrlo su rano iskazali solidarnost s politički angažiranom reggae supkulturom te su u njoj tražili nadahnuće. Iako su Creation Rebel izvodili tradicionalnu vrstu dub/reggaea, Sherwoodova družina bila je bliska s punk-scenom, tako da su ih The Clash pozvali na turneju. Početkom 80-ih, povezavši se s članovima postpunk-grupa The Slits, The Raincoats i Public Image Ltd., krug Sherwoodovih suradnika bitno se proširio.

Kad je predosjetio promjenu usmjerenja Sherwood je pretvorio Hit Run i druge etikete na kojima je djelovao u novu svepokrivajuću etiketu i organizaciju nazvanu On-U Sound, koja je 1981. i 1982. predstavila svoje izvođače, među kojima su se isticali sastavi Singers & Players i New Age Steppers. Na ploči “War Of Words” Singers & Playersa došlo je do suradnje Keitha Levenea (Public Image Ltd.) s pjevačima On-U Sounda Bimom Shermanom i Princeom Farom I, dok su na istoimenom prvijencu New Age Steppers povezali uobičajene suradnike On-U Sounda s brojnim gostima poput Ari Up (The Slits), Vicky Aspinall (The Raincoats) i Marka Stewarta (The Pop Group). Oba su projekta dokazala da dub može biti izrazito sveobuhvatan i fleksibilan, a uvođenjem rock-zvukova i aranžmana unutar duba, ti su albumi postali predložak prisutan i u kasnijim sastavima s utjecajima duba kao što su Tortoise.

Sherwood i grupa predvođena Bonjom Iyabinghijem su kao African Head Charge produbili svoje nagnuće spajanju nezapadnjačkih ritmova i specifično afričkog pjevanja s plesnom glazbom, a njihova ploča “My Life in a Hole in the Ground” (1981.), ključno je ostvarenje za razvoj techno/trance glazbe. Sredinom desetljeća upustio se u novi pothvat miješanja stilova preuzevši bivši kućni bend Sugar Hill Recordsa, koji je na prvom projektu za On-U Sound pratio Stewarta, kao Mark Stewart & The Maffia. Oni su, uz Sherwooda i MC-ja Garyja Claila pokrenuli On-U Sound System, ili Tackhead Sound System, a kasnije su dolaskom vokalista Bernarda Fowlera postali Tackhead. U svojim ponajboljim ostvarenjima Tackhead su kombinirali užarenost hard funka s hip-hop ritmovima i industrijskim efektima, a iako je dub i nadalje bio način oblikovanja, u njihovoj je glazbi gotovo potpuno nestalo tradicionalno reggae zvukovlje.

Mnogi su se Sherwoodovi sastavi početkom 90-ih odvojili od On-U Sounda, no on je nastavio djelovati i kao remikser istaknutih bendova i kao producent novih On-U Sound izvođača, poput Revolutionary Dub Warriorsa i technu usmjerenih Tribal Drift. Njegova skupina On-U Sound System i u novom tisućljeću nastavlja misiju održavanja duha jamajkanskih sound sistema, a 2003. Sherwood je konačno objavio i prvi samostalni album “Never Trust a Hippy”, nakon kojega su uslijedili i “Becoming a Cliché” (2006.) te “Survival & Resistance” (2012.). Od 2015. surađuje sa začetnikom dubstepa Pinchom.

Piše: Danijel MIKLIĆ