TvObzor
14. IZDANJE SUBVERSIVE FESTIVALA

Bogati diskurzivni filmski program, promocije knjiga i izložbe
Objavljeno 24. rujna, 2021.

Četrnaesto izdanje Subversive festivala održat će se od 3. do 23. listopada na nekoliko zagrebačkih lokacija (Kino Tuškanac, Dokukino KIC, Kulturno-informativni centar, Leksikografski zavod Miroslav Krleža i SKD Prosvjeta) te na online platformi volimdokumentarce.net. Očekuje nas bogati diskurzivni, natjecateljski i popratni filmski program, promocije knjiga te izložba uz prisutnost brojnih svjetskih intelektualaca, umjetnika, filmaša i aktivista i uz ovogodišnju festivalsku temu Post-COVID demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti.



Festivalska tema sažeta u sintagmi Post-COVID demokracije daje ukupnost perspektiva i zahtjeva za radikalnim prekidom s kontinuitetom dominacije i potrage za novim univerzumom u kojem senzualnost, igra, mir i ljepota postaju oblici egzistencije i stoga oblik samog društva, dok je Etika borbe i poetika solidarnostiizražava temeljni uvjet stvaranja otpora protiv izrabljivanja životinja, uništavanja prirode, odustajanja od sreće, opresije nad ženama, obmanjivanja djece, despotizma vojske i policije, razdvojenosti od samih sebe i općenito zatiranja sloboda.

Natjecateljski i popratni program 14. Subversive Film Festivala održat će se od 3. do 10. listopada i donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu. Filmovi iz selekcije Dine Pokrajac i Dragana Rubeše natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto Mc Nulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).

Filmski program otvorit će u nedjelju, 3. listopada u kinu Tuškanac nagrađivani hrvatski dokumentarac “Tvornice radnicima” Srđana Kovačevića o zlosretnoj sudbini samoupravljanja uz panel u kojem će sudjelovati i protagonisti filma, radnici tvornice ITAS.

U dokumentarnoj konkurenciji ističu se još dvostruki pobjednik Visions du Réel “Faya Dayi” Jessice Beshir spiritualno putovanje u čijem su središtu rituali khata, najunosnijeg usjeva u Etiopiji i pobjednik Hot Docsa “Ostrov” Svetlane Rodine i Laurenta Stoopa o stanovnicima izgubljenog otoka usred Kaspijskog mora. Tu su i “Povratak u Reims (Fragmenti)” Jean-Gabriel Périota inspiriran istoimenim romanom Didiera Eribona, a naratorica je slavna glumica Adèle Haenel te friško sa svjetske premijere u Cannesu “Futura”, portret Italije kroz oči tinejdžera, koji potpisuje renomirani trio sineasta Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.

Iz igrane konkurencije izdvaja se gruzijsko remek-djelo “Što vidimo kada gledamo u nebo?” Aleksandrea Koberidžea, dobitnik nagrade FIPRESCI na ovogodišnjem Berlinaleu te čeznutljiva ljetna priča i idealan protulijek izolaciji “Tsugua dnevnici” proslavljenog portugalskog autora Miguela Gomesa i njegove partnerice Maureen Fazendeiro. Prema brojnim renomiranim filmskim kritičarima u pitanje je dosad najuspješniji filmski izdanak lockdowna.

Tu su i pobjednik Locarna “Osveta je moja”, svi drugi plaćaju gotovinom, zaigrana posveta i dekonstrukcija azijskih B-akcijskih filmova, u režiji indonezijskog redatelja Edwina te “Kutija uspomena” libanonskog dvojica Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, jedan od miljenika publike na ovogodišnjem Berlinaleu, koji užas libanonskog građanskog rata prezentira kroz priču o kćerki koja u Montrealu otkriva Pandorinu kutiju punu majčinih bilježnica, fotografija i kaseta iz odrastanja u Bejrutu tijekom 1980-ih. Ističu se i pobjednik ovogodišnje sekcije Encounters na Berlinaleu, vijetnamska vizualna rapsodija “Okus” Lê Bảoa te “Dragi drugovi!” Andreja Končalovskog, dobitnik Posebne nagrade žirija u Veneciji o masakru pobunjenih radnika u ruskom industrijskom gradiću.

Nikola Kučar
POPRATNI PROGRAM
Iz popratnog filmskog programa izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera čiji dokumentarno-igrani hibridi pokazuju kako je, usprkos naizgled idiličnom miljeu u Švicarskoj, itekako moguće stvarati filmske naracije otpora i denuncirati društvo kontrole. Švicarski maestro dobitnik je prestižne nagrade za životno djelo Pardo alla carriera koja mu je uručena 2019. na Locarno Film Festivalu. U sklopu programa Film XX koji je posvećen ženskim filmskim narativima bit će predstavljena legendarna njemačka vizualna umjetnica i sineastica Ulrike Ottinger, poznatu po svojim osebujnim komadima koji isprepleću etnografiju, povijest i fantaziju. Prikazujemo njezin najnoviji dokumentarni film “Pariški kaligrami” (2020), filmsku poemu Parizu tijekom 1960-ih i redateljičinim formativnim godinama. Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921-2012), voditelju filmskog kluba Cinema 16 i autoru “Film kao subverzivna umjetnost”, nezaobilazne knjige za svakog pravog filmofila. Povodom 100. obljetnice njegova rođenja kustosica Petra Belc priredila je prigodni filmsko-diskurzivni program. U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU-om Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazujemo najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt, spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju, “Žene minorne spekulacije”, koje će zatvoriti filmski dio festivala.

Možda ste propustili...

SATIRIČNA KOMEDIJA “IZA KULISA”

Jedinstven prikaz pandemije putem umjetnosti

NA NOVOJ TV SVE JE SPREMNO ZA PRAĆENJE IZBORNOG DANA

Bogat program i prva procjena rezultata

Najčitanije iz rubrike