Autoglas
VIZILI SMO: ŠKODA ENYAQ

Električna zaraza s hrpom dodatne opreme
Objavljeno 17. kolovoza, 2021.
Skeptike prema struji Škoda Enyaq iV zasigurno će razuvjeriti i možda na najbolji način predstaviti zašto je budućnost električna

Strujni automobili već su duže vrijeme s nama. Prvi električni automobil autor ovih redaka vozio je prije nešto više od šest godina. Pa iako su već godine iza nas od njihove pojave, "strujići" su i dalje pomalo egzotika i kod mnogih izazivaju čuđenje, ali i skepsu. Srećom, električni automobili zadnjih godina dobivaju poseban zamah, pa smo uvjereni kako će vrlo brzo oni postati svojevrsni standard. Nije da likujemo nad klasičnim automobilima s motorima s unutrašnjim izgaranjem, no činjenice su jasne - električni automobil bolji je u gotovo svim aspektima. Škoda Enyaq iV možda to najbolje i pokazuje.



Škoda Enyaq iV stvarno je pojava na cesti. Automobil zbog SUV oblika, ali i privlačnog dizajna kojim dominiraju oštre linije, plijeni pozornost i poglede slučajnih prolaznika. Posebice to vrijedi za naš testni model koji je nadograđen dodatnom opremom "High Plus II" koja uz svoju vrijednost od vrtoglavih gotovo 100.000 kuna donosi i hrpu opreme koja čini Škoda Enyaq iV toliko privlačnim.

Krenut ćemo od velikih 21-inčnih kotača, LED matrix svjetala, ali i dotjeranim interijerom. Ovaj paket donosi i hrpu tehnološke dodatne opreme koju predvode brojni asistenti u vožnji i head-up zaslon, motorizirano otvaranje prtljažnika, 125-kW punjenje, itd. Iskreno, nakon vožnje u ovako opremljenom Škoda Enyaq iV-u teško nam je zamisliti se u manje opremljenom modelu, pa iako ovaj paket zvuči astronomski skupo, lako je naći opravdanje za njega i svakako ga preporučujemo.

Novi koncept


Škoda Enyaq iV skladan je automobil iz svakog kuta gledanja i nema sumnje, jedan od najljepših modela ovog češkog proizvođača. Interijer nastavlja priču vanjštine s funkcionalno i inovativno postavljenim interijerom. Ispred vozača nema glamuroznih zaslona nego upravo suprotno – majušni zaslon koji prikazuje ono osnovno – informacije o vožnji i navigaciji. Iste se informacije projiciraju i na head-up zaslonu. Ako mislite da je to odveć malo, Škoda Enyaq iV uvjerit će vas u vožnji da nam više informacija zapravo ni ne treba. Zato, pak, mnogo više informacija i zapravo svega što se tiče automobila, donosi golemi 13-inčni središnji zaslon.


Računalo na kotačima


Upravo središnji zaslon s gotovo nepreglednim mogućnostima koje nudi i informacijama koje donosi najbolje nam prezentira koliko su električni automobili računala na kotačima. Iako smo zaljubljenici u sve novo, moramo priznati da su neke stvari kod Škode Enyaq iV mogle biti ipak malo jednostavnije. Jedna tako banalna opcija, poput upravljanja klimom, ponekad će biti zamorna jer će nekima možda nuditi i previše opcija. No, kad jednom ovladate svim izbornicima, uživat ćete u svim mogućnostima i bit će vam drago da su tu. Prostranost automobila na jednoj je sasvim novoj razini. Golema prostrana unutrašnjost oduševljava, a ravna podnica donosi mogućnost udobnog smještanja triju putnika straga, dok vozaču i suvozaču nudi dodatne pretince za pospremanje. Karakteristično za Škodu, tako i Enyaq iV nudi golemi prtljažni prostor koji se s 585 litara može povećati preklapanjem sjedala na golemih 1710 litara. Za kraj osvrta ostavljamo možda i ono najvažnije – kako je voziti Škodu Enyaq iV. Model na testu nosi brojčanu oznaku 80 koja se odnosi na kapacitet baterije. Zahvaljujući svojih 82 kWh Škoda Enyaq iV realno nudi doseg veći od 400 kilometara, što je svakako među najboljim rezultatima strujnih automobila. Osim velikog dosega, Škoda Enyaq iV nudi i brzo punjenje. Nažalost, mi smo se mogli "počastiti" samo 50-kW punjačem, jer jačeg nismo imali u blizini. No, i uz njega punjenje je brzo i jednostavno. Kako punjače nude različiti pružatelji (vodeći su ELEN i HT), valja se opremiti svim potrebnim aplikacijama.

Iako Škoda Enyaq iV na papiru nudi samo 90 KS, čitajući opis automobila vidimo kako je prava snaga zapravo nešto veća od 200 KS. Zašto se navodi ovih 90 KS nije nam jasno, jer kod automobila uglavnom se iskazuje vršna snaga, a ne minimalna. No, bilo kako bilo, Škoda Enyaq iV pravi je užitak za vožnju. Upravo zbog snažne isporuke snage i momenta, električni automobili su zarazni za vožnju, a povratak među klasične benzince i dizelaše je poput povratka u prošlost.



Marin Režić
// vozili smo //
UBRZANJE DO 100 ZA 8,6 SEKUNDI
Ubrzanje Enyaq iV 80 od 0 do 100 km/h je 8,6 sekundi, a krajnja brzina elektronički ograničena na 160 km/h. Njegova kombinirana potrošnja iznosi 15,2 – 21,6 kWh/100 km u WLTP ciklusu. Njegova baterija s 82 kWh (neto 77 kWh) također se primjenjuje u dvjema verzijama s pogonom na sve kotače. Opremljene dodatnim elektromotorom ove verzije razvijaju snagu od 195 kW (265 KS) kod modela Enyaq iV 80x i 220 kW (299 KS) kod modela Enyaq RS iV. Sistemski okretni moment iznosi 425 odnosno 460 Nm, a doseg više od 500 i 460 kilometara. Dok se u modelima Škode s motorom na izgaranje gorivo nalazi u spremniku za gorivo ispod stražnjih sjedala, pogonska energija u modelu Enyaq iV dolazi iz visokonaponskih baterija koje su smještene između prednje i stražnje osovine u podvozju. Baterija se sastoji od više modula u kojima se nalaze po 24 litij ionske baterijske ćelije.

TIŠINA S IZVRSNIM PERFOMANSAMA
Brzina je ograničena na oko 160 km/h, što je dovoljno, a fascinantna je brzina kojom Enyaq iV postiže taj limit. Tišina koju pruža u vožnji, izvrsne performanse, prostranost, nebriga oko servisa i cijena goriva – sve to i mnogo više što pruža jedan električni automobil, čine modele poput Škode Enyaq iV 80 toliko privlačnima. Nažalost, prepreka do svega navedenog i testne Škoda Enyaq iV 80 gotovo je pola milijuna kuna. Međutim, prije negoli krenete negodovati, valja naglasiti kako ovako opremljen ekvivalentan dizelaš ili benzinac ne bi bio gotovo ništa povoljniji, a onda je bolje uzeti struju.