Objavljeno 11. lipnja, 2021.
PIše: Danijel MIKLIĆ
Jedan od prvih londonskih punk-sastava predvođenih ženom, X-Ray Spex, ismijavao je društvena očekivanja koja se odnose na djevojke, kao i potrošačku kulturu koja je njima manipulirala. Snimio je samo jedan zapaženi album, no bilo je to dovoljno da nadahne cijeli pokret. Premda je u grupi proveo kraće vrijeme, vrištavi saksofon Lore Logic pokazao se važnim prethodnikom bendova iz 80-ih koje su vodile žene i zvuk oslanjale na saksofon, kao što su The Waitresses i Romeo Void. Ipak, X-Ray Spex najdojmljiviji su bili zbog svoje pjevačice Poly Styrene. Kombinacijom mladosti i zrelosti, ženstvenosti i lukavosti, snage i radosti, shvatila je da punk posjeduje potencijal za izražavanje frustracija i iskazivanje ženske inteligencije, kao što ga je imao i za nezadovoljne momke. Njezin glas prepun entuzijazma i vrištanja postao je model za sve punk-pjevačice.
Za prve prakse nadolazeće engleske punk-rock eksplozije zaslužni su muškarci bijele boje kože, koji su istovremeno ohrabrili i sve ostale društvene izopćenike da se slobodno izraze, a među mnogobrojnim klincima željnim akcije nakon što su vidjeli Sex Pistolse bila je i Marianne Joan Elliott-Said, debeljuškasta tamnoputa 18-godišnjakinja (napola Somalka) sa zubnom protezom. Ono što joj je nedostajalo za izgled rock-zvijezde učinilo ju je savršenom antiheroinom. Nakon nezapaženog samostalnog singla uzela je ime Poly Styrene i 1976. osnovala bend.
S pratećom ekipom, u kojoj su bili gitarist Jak Airport, basist Paul Dean i bubnjar B.P. Hurding, Styrene je u otkačenoj 16-godišnjoj saksofonistici Lori Logic pronašla još jednu snažnu žensku osobnost. Nazvani po igrački (naočale s kojima se, navodno, može vidjeti kroz odjeću) koju je Styrene dobila od rođaka iz Amerike, X-Ray Spex vrlo su brzo došli na svoje. Drugi nastup održali su u vodećem londonskom punk-klubu The Roxy, a kad je njihova pjesma “Oh Bondage Up Yours!” s tog nastupa uvrštena na kompilaciju “The Roxy London WC2” iz 1977., privukli su pozornost novinara. Na red je došlo snimanje studijske verzije tog neustrašivo iznesenog moćnog iskaza o djevojačkoj pobuni, i objavljivanje debitantskog singla, a nakon toga su slijedili i singlovi “The Day the World Turned Day-Glo” i “Identity”, u kojima se Styrene počela baviti temama koje je sa “Oh Bondage Up Yours!” tek nagovijestila: razorni učinak potrošačke kulture na osobnost djevojaka i neprirodnost svakodnevice.
Početkom 1978. Lora Logic vratila se u školu, na njezino mjesto pristigao je Rudi Thompson, a u studenome iste godine X-Ray Spex objavili su album prvijenac “Germfree Adolescents”. Na omotu ploče prikazani su članovi grupe odjeveni u fluorescentnu odjeću i uhvaćeni u velike epruvete; bila je to jedna od prvih naslovnica s jarkim bojama i futurističkim slikama, kakvima će se koristiti new wave. Iako je glazba bila prijemčiva i dovoljno zabavna da bi se mogla natjecati s ponajboljim pop-pjesmama, u srži je čisti punk. Prepune drske inteligencije, pjesme kao što su “I Am a Poseur”, “Warrior in Woolworths” i “Art-I-Ficial” uspješno kombiniraju Styreneinu artikuliranu potragu za identitetom i neobuzdanu mladenačku radost i slobodu.
No, čim su se počeli uspinjati, X-Ray Spex su i stali. Kako je Styrene odrastala, nije htjela nastaviti s drskim, drečavim intenzitetom po kojem je bila poznata. Ne samo da je htjela bend usmjeriti prema sporijim pjesmama s pretežno akustičnim aranžmanima nego je i tragala za stabilnijom egzistencijom, pa je objavljivanje singla “Highly Inflammable” u proljeće 1979. označilo kraj grupe. Iako je mislila da će se smiriti izvan glazbenog biznisa, vratila se 80-ih sa sporadičnim samostalnim pločama i gostovanjima na albumima Boya Georgea i grupe The Dream Academy. Nakon ponovnog okupljanja i nastupa u Londonu izvorna postava X-Ray Spexa 1995. objavila je album “Conscious Consumer”. Njihov povratak nije bio posebno zapažen, no “Germfree Adolescents” ostao je ključni album buntovnih djevojaka. Nakon što joj je dijagnosticiran rak dojke, koji je ubrzo uznapredovao, zahvativši joj pluća i koštanu srž, Poly Styrene nas je zauvijek napustila u travnju 2011.