TvObzor
FLIPPER

Muljeviti punk-rock San Francisca na korak do grungea
Objavljeno 2. travnja, 2021.
Piše: Danijel MIKLIĆ

Krajem 70-ih godina prošloga stoljeća, kada je hardcore učinio punk bržim nego ikada prije, Flipper su s disonantnim, sklepanim zvukom - što je bio sporiji, bio je sve teži i prljaviji - krenuli u suprotnom smjeru. Danas to ni izbliza ne zvuči tako sporo kako je zacijelo tada zvučalo u usporedbi sa suvremenicima poput Black Flaga i Bad Brainsa, no neumoljiva buka njihovih najsporijih radova i dalje zvuči kao da im se nikamo ne žuri i kao da nikamo ne namjeravaju krenuti. Po smislu za humor i preziranju bilo kakvih konvencija postali su miljenici grupa kao što je Butthole Surfers (imali su radioemisiju nazvanu prema pjesmi Flippera “Brainwash”). Njihov muljeviti punk-rock bio je samo na korak do grungea; Melvinsi su ih toliko voljeli da su obradili njihovu pjesmu “Sacrifice”, a zasigurno su utjecali i na “mlađu braću” Melvinsa, Mudhoney i Nirvanu.

Flipper su nastali 1979. u San Franciscu na temeljima grupe Negative Trend u kojoj su svirali basist Will Shatter i bubnjar Steve DePace. Nakon raspada grupe dvojac je uzeo gitarista Teda Falconija i pjevača Brucea Loosea, koji je do tada bio poznatiji po tome što je izmislio ples worm - pri čemu bi se bacao po podu i uvijao poput crva - nego kao glazbenik. Taj teatralni otkvačenjak i Shatter ubrzo su pokrenuli kreativno partnerstvo gdje su se izmjenjivali na basu i pjevali te zajedno pisali pjesme. Nakon što se njihova prva, prljava i ljepljiva snimka “Earthworm” našla na kompilaciji lokalne etikete, Flipper su 1980. objavili debitantski singl na kojemu je agresivni zvuk pjesme “Love Canal” pojačan izrugivanjem u “Ha Ha Ha” na B-strani. Iduće su godine izbacili svoju najpoznatiju stvar “Sex Bomb”, 8-minutnu elegiju s ponavljajućim rifom i stihom: “She’s a Sex Bomb, My Baby, Yeah”. Bio je to ultimativni izraz njihove razuzdane, beskompromisne buke.

Iste su godine Flipper uspjeli složiti pravi album. Nazvavši ga “Album - Generic Flipper”, preduhitrili su Lydonov PiL, koji su pet godina kasnije objavili svoj “generički” album. Usprkos tome što su zanemarili strukturu pjesme, oslanjajući se na jednostavne rifove i repetitivni bas, većina ih je bila uvjerljiva i prijemčljiva, a iako je ploča u usporedbi s prvim singlovima zvučala dotjerano, ona predstavlja pravo remek-djelo umjetnički nesuvisle traljavosti. Bilo je jasno kako Flipper nisu tipična hardcore grupa, a oni su drugim izdanjem otišli još dalje. Na “Gone Fishin’” (1984.) uveli su nove instrumente: klavir, klarinet i konge. Iako nije bila uspješna poput prvijenca, ta je ploča prodrla do srži noisea - ili ga je bar drukčije usmjerila - i ona predstavlja zanimljivu etapu u ustrajno šlampavo vođenoj karijeri Flippera. S uvrnutim skladbama kao što su “The Light, the Sound, the Rhythm, the Noise”, “Survivors of the Plague” i “Sacrifice”, ukazala je na stvarni talent i potencijal grupe. Međutim, ta se postava više nikada nije vratila u studio i otkrila kojim će putem dalje. Umjesto toga, izdali su dva koncertna albuma: “Blow’n Chunks” (1984.), snimljen u čuvenom njujorškom klubu CBGB, te dvostruki “Public Flipper Limited, Live 1980-1985” (1986.), kojim su pokrili cijelu svoju karijeru.

I kada je nepogrešivo bučnim i zabavnim nastupima Flipper pridobio publiku i probio sferu undergrounda dospjevši do gotovo svih vodećih rock-magazina i medija, u prosincu 1987. zbog predoziranja heroinom umro je Will Shatter, nakon čega su se razišli. Ponovno su se okupili početkom 90-ih - na Shatterovo mjesto došao je John Dougherty - no novi Flipper nije imao drskost i opuštenost po kojoj su ostali upamćeni. U glazbenom svijetu toga vremena, gdje su sastavi koje su inspirirali zauzimali vrhove top-ljestvica, reformirani Flipperi nisu pronašli svoje mjesto. Još nekoliko mjeseci poslije blijedog ostvarenja “American Grafishy” (1993.) bili su aktivni, a odlučili su prekinuti nakon prometne nesreće u kojoj je teško ozlijeđen Bruce Loose. Dougherty je preminuo 1997., kao i njegov prethodnik, od prekomjerne doze heroina, a preostali su se članovi još jednom okupili, s Kristom Novoselićem na basu, te nakon 16-godišnje diskografske pauze objavili (tek) četvrti studijski album Flippera naslovljen “Love”.

Danijel Miklić