Magazin
RAZGOVOR: KRISTJAN STANIČIĆ

Novi životni stil globalno je sve prisutniji
Objavljeno 6. ožujka, 2021.

Krajem prošle godine premijer Plenković izjavio je kako Hrvatska postaje jedna od prvih zemalja koja regulira boravak digitalnih nomada! S tim u vezi - od 1. siječnja 2021. RH je zemlja s posebnim režimom za digitalne nomade.

Što to znači za hrvatski turizam, jesu li i koliko digitalni nomadi prilika za dodatni rast turizma tijekom, ali i nakon završetka pandemije koronavirusa, pitali smo Kristjana Staničića, direktora Hrvatske turističke zajednice (HTZ)?

- Digitalni nomadi nisu novost na tržištu, no zbog pandemije koronavirusa i sve većeg broja ljudi koji privremeno ili trajno “rade na daljinu” povećala se i potražnja za ovom vrstom boravka u drugim zemljama. Hrvatska je među prvima u Europi, ali i svijetu, koja je prepoznala potencijal ovog segmenta i koja je regulirala njihova prava i obveze, što nas čini vrlo poželjnom i atraktivnom destinacijom za digitalne nomade. Navedeno je vrlo važno i za hrvatski turizam jer se na taj način otvaramo jednoj posebnoj i potencijalno brzorastućoj tržišnoj niši koja i u ovim okolnostima može doprinijeti još boljoj popunjenosti turističkih kapaciteta tijekom cijele godine. Očekujemo da će novi zakonski okviri pozitivno utjecati na povećanje broja digitalnih nomada u Hrvatskoj u budućem razdoblju, a optimizam daje i samo hrvatsko turističko tržište na kojemu se već nude određeni oblici paketa i ponude prilagođene potrebama digitalnih nomada.

ATRAKTIVNOST I SIGURNOST
Kao turistička destinacija, u kojim je sve turističkim segmentima Hrvatska privlačna digitalnim nomadima? Naime, vodeći svjetski brend turističkih vodiča Lonely Planet piše o Hrvatskoj kao destinaciji za digitalne nomade. Kako takvu besplatnu medijsku promidžbu iskoristiti za daljnje jačanje domaće turističke ponude?

- Hrvatska ima vrlo atraktivnu ponudu i sve potrebne preduvjete za privlačenje većeg broja digitalnih nomada. U ovim je okolnostima percepcija sigurnosti jedan od osnovnih preduvjeta, a tu kao destinacija imamo odličnu tržišnu poziciju. U prilog nam ide i odlična prometna povezanost, odnosno geografska pozicija, a možemo se pohvaliti i vrlo kvalitetnom smještajnom ponudom, izuzetno očuvanom prirodnom baštinom te bogatim kulturno-povijesnim nasljeđem, odnosno brojnim mogućnostima za provođenje slobodnog vremena. Imamo dobru i pouzdanu internetsku vezu, odličnu infrastrukturu, dobru zdravstvenu zaštitu, povoljnu klimu... Sve navedeno prepoznaju i brojni strani mediji, pa je tako vodeći svjetski brend turističkih vodiča Lonely Planet svoj nedavni članak posvetio upravo temi digitalnih nomada i uvjetima koje stranci moraju ispuniti kako bi u Hrvatskoj proveli godinu dana u tom statusu. Možemo se pohvaliti nedavnom objavom u francuskom izdanju uglednog časopisa Forbes, koji ima više od 1,2 milijuna posjetitelja mjesečno, a gdje je objavljen članak o našoj zemlji kao poželjnoj i za digitalne nomade otvorenoj destinaciji. Isto tako, brojni američki mediji navode Hrvatsku i Dubrovnik kao poželjne destinacije za digitalne nomade.

S tim u vezi - HTZ priprema posebnu kampanju vezanu uz digitalno nomadstvo. O čemu se radi?

- Kampanja je spremna te će za cilj imati daljnje pozicioniranje Hrvatske kao atraktivne i poželjne destinacije za digitalne nomade. Planirane aktivnosti posebno ćemo usmjeriti na tržišta SAD-a, Kanade, Velike Britanije i Irske, a kroz kampanju ćemo isticati niz komparativnih prednosti naše zemlje. Uz marketinške i PR aktivnosti bit će aktivna i posebna podstranica na engleskom jeziku na Croatia.hr koja će sadržavati sve ključne informacije o boravku digitalnih nomada, ali i o Hrvatskoj kao njihovoj idealnoj destinaciji za rad i boravak.

(NE)KLASIČNI TURISTI
Pad turističkog prometa neke su hrvatske turističke tvrtke odlučile iskoristiti kako bi privukle i veći broj digitalnih nomada... Vaš komentar?

- Prema informacijama hotelijera te predstavnika kampova i privatnih iznajmljivača, potražnja za vidom ponude prilagođene digitalnim nomadima postoji, a u budućnosti se očekuje daljnji rast potražnje, što će također utjecati i na kreiranje novih ponuda i paketa. Pritom je potrebno fokusirati se na ponude koje uključuju duži boravak, koje jamče kvalitetnu internetsku vezu, smještaj i popratne sadržaje, ali i koje digitalnim nomadima mogu osigurati osjećaj zajednice u kojoj borave. Naime, digitalni nomadi nisu klasični turisti, oni žive i rade u destinaciji čiju kulturu, običaje i način života u cijelosti žele upoznati.

Kad se sve zbroji i oduzme, digitalno nomadstvo u turizmu - kakav bi bio jedan opći zaključak?

- Možemo reći da digitalno nomadstvo sve više postaje globalni trend koji donosi brojne benefite za čitav niz djelatnosti, pa tako i za turistički sektor zemlje u kojoj digitalni nomadi borave. Vjerujem kako nije riječ o privremenom trendu, već o jednom novom stilu života koji globalno postaje sve prisutniji. Mijenjaju se trendovi rada, proširuje se krug digitalnih zanimanja i ljudi koji rade na daljinu i koji si tijekom određenog razdoblja mogu priuštiti iskustvo života u drugoj zemlji.

Nedavna istraživanja sugeriraju kako će ljudi u bliskoj budućnosti odlaziti na manji broj putovanja tijekom godine, ali na duže razdoblje, pa će tako sve veći broj njih spajati ugodno s korisnim, odnosno posao s odmorom. Vjerujemo kako smo pravodobno reagirali i kako će upravo naša zemlja biti jedna od omiljenih destinacija digitalnih nomada. (D.J.)
Možda ste propustili...

PROF. DR. SC. ENES KULENOVIĆ, FAKULTET POLITIČKIH ZNANOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU

Agresivni politički akteri svojim istupima štete razvoju demokratske kulture

JOSIP MILIČEVIĆ GLAVNI TAJNIK MREŽE MLADIH HRVATSKE

Želimo da mladi budu uključeniji u političke procese

Najčitanije iz rubrike