Autoglas
PROBLEM

Nema čipova s Tajvana, autoindustrija u šoku
Objavljeno 26. siječnja, 2021.
Većina proizvođača smanjila je proizvodnju zbog nedostatka čipova s dalekog istoka, pa se sve više govori o gradnji tvornica u Europi

Od početka godine automobilska industrija u Europi, i to gotovo sve poznate marke, u popriličnom je problemu, a neki i privremeno gase proizvodnju. Problem je kronična nestašica automobilskih čipova koji se već desetljećima proizvode na Tajvanu. Tko bi rekao da će tako malena stvar ugroziti jednu od najjačih svjetskih industrija. A svemu je, prateći kronoliški slijed, kupovao i sada već bivši predsjednik SAD-a Donald Trump.


Prvi konkretan potez povukla je Njemačka koja je zatražila pomoć od Tajvana u rješavanju problema nestašice čipova u automobilskom sektoru, najavljujući i državnu potporu povećanju domaćih i europskih kapaciteta za proizvodnju poluvodiča. Proizvođači automobila diljem svijeta gase proizvodnju zbog problema u nabavi poluvodiča, koje su u nekim slučajevima pogoršale mjere bivšeg američkog predsjednika Donalda Trumpa protiv ključnih kineskih proizvođača. Nestašica je utjecala na Volkswagen, Ford Motor, Subaru, Toyota Motor, Nissan Motor, Fiat Chrysler Automobiles, ali i druge proizvođače automobila.

Europa nema dovoljno kapaciteta

Njemački ministar gospodarstva Peter Altmaier zatražio je u nedjelju od tajvanskog kolege Wan Mei-hua da porazgovara o tom problemu s najvećim svjetskim proizvođačem čipova i jednim od glavnih njemačkih dobavljača Taiwan Semiconductor Manufacturingom. Cilj je osigurati dodatne kapacitete i isporuke poluvodiča u kratkom i srednjem roku, rekao je Altmaier. Njemačka automobilska industrija već je izravno razgovarala s TSMC-om o dodatnim isporukama i TSMC je poslao „vrlo konstruktivne“ signale da bi se problem mogao riješiti, dodao je njemački ministar. Njemačko ministarstvo gospodarstva vrlo pozorno prati situaciju i razgovara o tom pitanju s automobilskom industrijom, izjavila je glasnogovornica.


Kako bi smanjio ovisnost o azijskim dobavljačima i izbjegao slične probleme u budućnosti, Berlin planira povećati državnu potporu kako bi potaknuo povećanje kapaciteta za proizvodnju poluvodiča u Njemačkoj i Europi, dodala je glasnogovornica. Tajvansko ministarstvo gospodarstva priopćilo je da je diplomatskim kanalima primilo zahtjeve za pomoć u ublažavanju nestašice čipova u automobilskom sektoru, dodavši da nema informacija o Altmaierovom pismu. Navode da su na zahtjeve iz inozemstva počeli razgovore s domaćim dobavljačima čipova i zatražili od njih „da pruže svu moguću pomoć".

Ponuda i potražnja

- Situacija s ponudom i potražnjom o kojoj smo obaviješteni usko je povezana i s planovima tvornica čipova za automobile da smanje zalihe izvan sezone, ističu u ministarstvu. Iz TSMC-a poručuju da pitanje nestašice čipova za automobilske tvrtke smatraju jako važnim. "Ono je na vrhu naše liste prioriteta i TSMC tijesno surađuje s klijentima u automobilskom sektoru kako bismo riješili pitanja vezana uz potporu (povećanju) kapaciteta", dodali su.


Europski proizvođači automobila oporavljaju se od koronakrize brže nego što se očekivalo, no nestašica čipova prouzročila je velike glavobolje šefovima kompanija. Zbog krize koju je izazvao koronavirus proizvođači čipova morali su reorganizirati kapacitete i pronaći nove klijente, i to im je pošlo za rukom, rekao je Wolfgang Weber, glavni izvršni direktor njemačkog udruženja elektroindustrije ZVEI. Pandemija je potaknula veliku potražnju za čipovima među proizvođačima uređaja za zabavu, poput televizora, glazbenih uređaja i igraćih konzola te u biotehnološkom i računalnom sektoru. Neočekivano brzi oporavak od posljedica pandemije potaknuo je u međuvremenu val narudžbi i u automobilskom sektoru, koji čipove koristi u sve sofisticiranijim elektroničkim komponentama vozila.


Proizvođačima čipova stoga treba nekoliko mjeseci da reorganiziraju proizvodnju i ponovno uhvate korak s potražnjom. Nažalost, to nije moguće brže provesti i proizvođači automobila trebali bi to razumjeti, i ubuduće o tome više voditi računa, pojasnio je Weber.

Njemačko udruženje automobilske industrije (VDA) poručilo je kako je nestašica već rezultirala privremenim ukidanjem radnih smjena u Volkswagenu, Audiju i Daimleru, koji su zato intenzivirali sudjelovanje u programima vladinih potpora za naknadu plaća radnika.


Milan Bugarić/Hina
// POSTVIRUSNA KRIZA //
FORD ZATVORIO TVORNICU U NJEMAČKOJ
Ford je na mjesec dana zatvorio tvornicu u Njemačkoj kako bi prilagodio proizvodnju u uvjetima globalne nestašice poluvodiča. Tvornica u njemačkom Saarlouisu, koja proizvodi najpopularniji Fordov automobil u Europi "Focus", zatvorena je do 19. veljače. Tvornica zapošljava oko 5000 radnika. Fordov glasnogovornik rekao je da pozorno prate situaciju i prilagođavaju rokove proizvodnje „kako bi umanjili utjecaj na zaposlenike, dobavljače, kupce i distributere u Europi". Trenutačno ne predviđamo slična zatvaranja u drugim pogonima u Europi, dodao je. Tvrtka je prošlog tjedna bila prisiljena zatvoriti tvornicu sportskih vozila u Louisvilleu, u američkoj saveznoj državi Kentucky, također zbog nestašice čipova. Kompanija poručuje da surađuje s dobavljačima kako bi se riješili potencijalni problemi u proizvodnji zbog globalne nestašice poluvodiča.
Smanjena proizvodnja silicija u Kini
Stručnjaci ukazuju na posljedice smanjene proizvodnje u Kini, nakon nedavnog gašenja 20 pogona u kojima se talio silicij, objavila je Njemačka agencija za mineralne resurse. Među razlozima navedena je dugotrajna suša u pojedinim regijama koja je rezultirala smanjenom proizvodnjom vode. "A treba nadoknaditi i pad proizvodnje povezan s koronavirusom", ističe čelnik njemačke agencije za mineralne resurse Peter Buchholz. Ne očekuje dugoročne probleme s opskrbom, poručio je. Iz ZVEI-ja ipak pozivaju europske proizvođače čipova da sagrade vlastite proizvodne kapacitete zbog tehnološkog suvereniteta.