Autoglas
ROĐENDAN VOLKSWAGENOVA ČUDA

Legendarna buba počela se voziti prije 75 godina
Objavljeno 29. prosinca, 2020.
U Njemačkoj je 27. prosinca 1945. godine pokrenuta serijska proizvodnja tipa 1 - automobila koji poznajemo kao buba

Nakon završetka Drugog svjetskog rata tvornica u Wolfsburgu u Njemačkoj i buba suočile su se s mračnom i neizvjesnom budućnošću. Iako je razvijen prije rata, za vrijeme sukoba izrađeno je samo 630 jedinica “narodnog automobila”, a tvornica je usmjerila snage na ratne napore i ratnu opremu. Zbog toga su je savezničke snage tijekom 1944. nekoliko puta bombardirale.


Kad se vratio mir, bilo je puno lakše poravnati tvornicu, otpisati bubu i učiniti nešto drugo s tim gradilištem. To se gotovo i dogodilo, ali britanskoj vladi - koja je kontrolirala zonu u kojoj se Wolfsburg nalazio nakon rata - bila su prijeko potrebna vozila za njihovo osoblje. Nakon ispitivanja rane bube, u kolovozu 1945. naručili su 20.000 automobila, a taj su broj udvostručili nekoliko tjedana poslije.


U početku je cilj bio proizvesti 1000 automobila mjesečno, što znači da je ispunjavanje narudžbe trebalo trajati tri godine. Pokrenuti proizvodnju bilo je lakše reći nego učiniti; do sirovina i goriva bilo je teško doći, a pronalaženje načina za smještaj i prehranu radnika bila je logistička noćna mora. Unatoč preprekama, Volkswagen je dva dana nakon Božića 1945. pokrenuo serijsku proizvodnju Type 1, a prije 31. prosinca izrađeno je ukupno 55 automobila, uglavnom ručno, pa tvornica do početka 1946. nije postigla mjesečni cilj od 1000 automobila. U to vrijeme prekoračenje tog broja nije bilo moguće zbog spomenutih nestašica, ali proizvodnja se znatno povećavala kako se situacija poboljšavala. Uvođenje bube u prodaju u SAD-u 1949. godine dramatično je povećalo njezinu popularnost i pomoglo je pretvoriti taj model u legendu.
Wolfsburg nije jedina tvornica koja je proizvodila bubu; to se odvijalo i u nekoliko drugih njemačkih pogona, uključujući jedan u Audijevu rodnom gradu Ingolstadtu, u Australiji, Brazilu, Meksiku, Belgiji, Južnoj Africi i Jugoslaviji, u sarajevskom TAS-u. Iako je do tada već dobrano izmijenjena i unaprijeđena, buba je u drugoj polovini sedamdesetih, u Europi i Sjevernoj Americi, postupno zamijenjena Golfom prve generacije. Ostala je relativno popularna na drugim svjetskim tržištima. Pod neslužbenom oznakom VW buba automobil je postao popularniji od gotovo bilo kojeg drugog modela automobila diljem svijeta.


Mato Pavličević
PROIZVEDENO 21,5 MILIJUNA BUBA
Volkswagenova buba također je bila rekorder glede trajanja proizvodnje i broja prodanih jedinica. Volkswagen je prekinuo proizvodnju VW bube u Meksiku tek 3. srpnja 2003. godine, nakon što je proizvedeno 21.529.464 vozila, uključujući oko 15,8 milijuna u Njemačkoj. Iako s tvorničkih traka ne silazi već 17 godina, stotine tisuća zaljubljenika i dalje se bubama voze po svim kontinentima. Samo u Europi organizira se desetak susreta u kojima sudjeluje nekoliko desetaka tisuća ponosnih vlasnika Volkswagen buba.