Magazin
PUTOVANJA U KORONI: PANDEMIJA UZIMA DANAK

Kako ćemo i kamo putovati
u bližoj budućnosti?
Objavljeno 24. prosinca, 2020.

Pandemija je poremetila mnogo toga, a među onima koji su ove koronagodine bili najzakinutiji svakako su turisti i turizam u globalu, odnosno svi oni skloni putovanjima diljem svijeta, koji su tijekom pandemije uglavnom bili prisiljeni ostati kod kuće. Pritom je mjesec prosinac poseban problem, s obzirom na božićne i novogodišnje blagdane, kada su zbog rigoroznijih mjera putovanja u užem i širem smislu još ograničenija, odnosno svedena na minimum.

U Hrvatskoj se u prosincu ni približno ne putuje kao lani, ali se ipak putuje, i poslom i turistički, pri čemu je najvažnije poštovati sve propisane epidemiološke mjere, poručuje predsjednik UHPA-e Tomislav Fain.

"Bude li to moguće, vjerujem da će određeni broj ljudi otići nekamo, promijeniti destinaciju da se malo makne za doček Nove - u hotel, u neku kuću za odmor, vilu i slično, bez grupnih dočeka i takvih stvari. Ponude ima, kao i interesa, i na domaćem i na stranom tržištu, a što će se moći i smjeti - vidjet ćemo", kaže Fain.

Sada su putovanja ograničena i stoga je, kako dodaje, jako teško predvidjeti što će biti moguće jer, kolikogod želja za putovanjima bila jaka, većina se ljudi zbog pandemije, mjera i neizvjesnosti ne odlučuje tako lako za putovanja.

"Putuje se poslom, jer unatoč svim mobilnim i web mogućnostima neke stvari i ljude treba vidjeti uživo ili putovati u inozemstvo i tu se dijelom koriste usluge agencija - specijalista za poslovna putovanja, ali je takvih malo, većina se agencija bavi ljetnom sezonom. Stoga ne možemo ni u tom segmentu govoriti o nekom većem prometu, kao ni u turističkim putovanjima i ostalim agencijskim poslovima, ali nešto posla ipak ima, nije baš da se uopće ne radi i ne putuje", komentira Fain, koji je ujedno i turistički poduzetnik i vlasnik zadarske agencije Terra travel.

ŽELE PUTOVATI
Na pitanje očekuju li agencije možda više posla oko blagdana, poput transfera s aerodroma i drugih, kaže da je bilo nešto upita, ali da ljudi sve manje zovu, čekaju mjere, pitaju pa ne bukiraju ili čekaju zadnju sekundu da vide hoće li moći putovati. Tako je i sa zimskim odmorima i skijanjem, pri čemu Fain napominje kako se skijaši još nadaju da će otići na skijanje, ali i da je još rano govoriti više o tome, jer će to ovisiti i o graničnim mjerama, iako kaže da ima ljudi koji su se spremni testirati i otići na skijanje.

I u Hrvatskoj, kao i u Europi, definitivno postoji želja za putovanjima, i sigurno bi puno ljudi sada putovalo da su granice otvorenije i epidemiološka slika bolja, jer je i ova godina pokazala da ljudi žele putovati i da se to može ako se poštuju mjere, smatra turistički stručnjak, poduzetnik i vlasnik novoosnovane turističke agencije u Zagrebu Cor Travel Lab Mislav Veselica.

"Sada se teško mogu očekivati putovanja u daleke destinacije, zbog ograničenja na granicama i mjera za ulazak i povratak iz određenih zemalja, ali tu su putovanja po Hrvatskoj, na Jadran i u unutrašnjost zemlje, ili čak i u mikrolokacijama, primjerice, samo po Slavoniji ili oko Zagreba, gdje i sami stanovnici mogu otkriti nešto zanimljivo, poput, primjerice, noćenja u hotelu u vlastitom gradu i slično", smatra Veselica.

Ipak, sve ovisi, kako dodaje, o epidemiološkoj situaciji, pa i upiti i odluke za putovanja za Novu godinu i dalje, uz napomenu da trenutno ima dovoljno otvorenih kapaciteta i odluke se mogu donositi i "od danas do sutra" i da se može očekivati "ultra ultra last minute" rezervacija i prodaja. I Veselica, kao Fain, kaže da će se za Novu godinu i zimske praznike, bude li moguće putovati, najviše tražiti hoteli, vile, kuće za odmor, kampovi koji rade i zimi, smještaj na imanjima i općenito putovanja koja nude određenu distancu, aktivnosti u prirodi i uz more i slično, a među destinacijama ističe Liku, Dubrovnik, Istru, Gorski kotar, Zadar, Split, Opatiju, kvarnerske otoke, ali i Zagreb i Zagorje.

"Sada treba zbilja biti svjestan stvarnosti i pandemije, ali i ekonomske krize, koja je već tu i što za mnoge znači da možda i neće moći putovati zbog manjih kućnih proračuna, ali, generalno gledano, u doglednoj budućnosti može se očekivati povratak putovanja, posebice u svjetlu dolaska cjepiva i smanjenja zaraze. Putnika će sigurno biti manje, važno će biti prilagoditi i putovanje i poslovanje novim modelima i uvjetima, ali određeni optimizam postoji", zaključuje Veselica.

VIZIJA BOOKINGA
Ukupno uzevši, globalna pandemija preokrenula je planove putnika naglavačke u 2020. godini. Gledajući, pak, prema 2021. godini, utjecaj pandemije ne mijenja samo izbor odredišta nego i vrstu putovanja na koja će zainteresirani željeti ići. Novo istraživanje globalnog lidera u industriji putovanja, Booking.coma, otkriva pet najpopularnijih vrsta putovanja u 2021. godini, kako bi nadahnuo putnike željne novih avantura.

1. SOLO UŽIVANJE: Trend solo putovanja vjerojatno će dobiti još veći zamah u 2021. godini jer će žeđ za putovanjima blokirana pandemijom potaknuti putnike da se odvaže i otputuju nekamo sami. Booking.comovi podatci prije pandemije pokazivali su da samo 17 % putnika planira solo putovanje, a sada je 30 % globalnih putnika, isto vrijedi za 25 % putnika iz Hrvatske, kažu da će u budućnosti planirati solo putovanje. Budući da 42 % putnika (41 % putnika iz Hrvatske) kaže da želi više putovati u budućnosti kako bi nadoknadilo izgubljeno iz 2020., to će ih svakako potaknuti da isplaniraju solo putovanje života kako bi se vratili u vanjski svijet.

2. OPUŠTANJE U LUKSUZU: Neočekivani prekid svih planova za putovanja mnogim je putnicima značio da je sama mogućnost putovanja luksuz, zapravo, 61 % putnika obećalo je da u budućnosti neće uzimati putovanja zdravo za gotovo. Isto smatra i 63 % putnika iz Hrvatske. Dok istraživanje pokazuje kako putnici i dalje imaju namjeru ponovno putovati, samo 13 % globalnih putnika (8 % putnika iz Hrvatske) sada planira luksuzan odmor (npr. u vili ili hotelu s pet zvjezdica), a većina (51 %) planira opuštajuće putovanje kako bi pobjeglo od svakodnevice, što opuštanje čini pravim luksuzom za 2021. godinu.

3. POVEZIVANJE S VOLJENIMA: U 2020. godini većina je putnika provela više vremena razdvojena od obitelji i prijatelja. Mnogima daleko od očiju ne znači i daleko od srca, naprotiv! Čak 61 % globalnih putnika, a isto vrijedi za 70 % putnika iz Hrvatske, planira buduća putovanja iskoristiti kao priliku za posjet voljenima. Zapravo, 36 % putnika otkrilo je da je tijekom te razdvojenosti razgovor s obitelji i prijateljima o putovanjima bio jedno od glavnih nadahnuća za ponovna putovanja.

4. VIKEND-PUTOVANJA: Mnogi se putnici boje da bi im se budući planovi ponovno mogli izjaloviti, pa će stoga postojati veća potražnja za kratkim putovanjima, jer više od polovine globalnih putnika (53 %) i čak 67 % putnika iz Hrvatske želi više kratkih putovanja u 2021. nego što ih je imalo u 2019. kako bi maksimalno smanjilo moguća razočaranja. Dodatnih 28 % globalnih putnika (32 % putnika iz Hrvatske) također otkriva da im je upravo vikend-putovanje želja za prvo putovanje nakon ukidanja ograničenja, što pokazuje koliko im je važna mogućnost bijega iz svakodnevice, čak i na samo nekoliko dana.

5. HRANA KAO MOTIVACIJA: Želja putnika za istraživanjem svijeta nije nestala, no većina globalnih putnika (53 %) i dalje će izbjegavati putovanja u inozemstvo nakon ukidanja ograničenja. Isto vrijedi i za 36 % putnika iz Hrvatske. Stoga su lokalna putovanja postala nov način istraživanja svijeta, a kulinarske su delicije na vrhu popisa. Istraživanje je pokazalo da 36 % globalnih putnika želi kušati lokalne specijalitete na putovanju, a 38 % želi češće jesti u restoranu i tako trošiti novac koji su uštedjeli odlukom da ne putuju u inozemstvo.

Priredio: Darko JERKOVIĆ
MISLAV VESELICA: Putnika će sigurno biti manje, važno će biti prilagoditi i putovanje i poslovanje novim modelima i uvjetima, ali određeni optimizam postoji.
TOMISLAV FAIN: Putuje se poslom, jer unatoč svim mobilnim i web mogućnostima neke stvari i ljude treba vidjeti uživo ili putovati u inozemstvo
Mnogi se putnici boje da bi im se budući planovi ponovno mogli izjaloviti, pa će stoga postojati veća potražnja za kratkim putovanjima...
ARJAN DIJK: Putovanja će se vratiti snažnija nego prije
“Godina 2020. nije bila nalik ni na jednu drugu i premda će potrajati neko vrijeme dok se putovanja ne vrate na razinu prije pandemije, svi znakovi upućuju na važnu i trajnu ulogu koju putovanja igraju u našim životima. Putovanja i dalje ljudima diljem svijeta donose radost i nadahnuće tijekom ovog nesigurnog razdoblja, bez obzira na to je li riječ o maštanju i planiranju ili prisjećanju na prethodna putovanja. Ona nam pomažu da bolje upoznamo jedni druge i povezuju nas u zajedničkoj želji za istraživanjem nepoznatog. Stoga vjerujem da putovanja posjeduju jedinstven potencijal da se u nadolazećim godinama vrate snažnija no prije, s ulogom primarnog pokretača rasta, jednakosti i prosperiteta za ljude diljem svijeta. Uz misiju da svima olakšamo da istraže svijet, u međuvremenu i dalje našim korisnicima nudimo najveći izbor, izvrsnu vrijednost te najjednostavnije iskustvo u rezervaciji iz bilo kojeg dijela svijeta te s bilo kojeg uređaja kako bi putnici mogli uživati u svim nezaboravnim iskustvima koja ovaj svijet nudi”, kaže Arjan Dijk, viši potpredsjednik i Direktor odjela za marketing u Booking.comu.
Dva istraživanja
Prvo neovisno istraživanje proveo je Booking.com na uzorku odraslih osoba koje su bile na putovanju u proteklih 12 mjeseci ili ga planiraju u sljedećih 12 mjeseci. U istraživanju su sudjelovale 22.000 ispitanika (po 1000 iz Australije, Njemačke, Francuske, Španjolske, Italije, Japana, Kine, Brazila, Indije, SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva, Rusije, Indonezije, Kolumbije i Južne Koreje te po 500 iz Novog Zelanda, Tajlanda, Argentine, Belgije, Kanade, Danske, Hong Konga, Hrvatske, Tajvana, Meksika, Nizozemske, Švedske, Singapura i Izraela). Ispitanici su ispunili online anketu između 9. i 28. kolovoza 2019.

Drugo istraživanje Booking.com proveo je na uzorku odraslih osoba koje su u proteklih 12 mjeseci putovale poslovno ili iz zabave i koje planiraju putovati u sljedećih 12 mjeseci (ako se/nakon što se ukinu ograničenja putovanja). U anketi su sudjelovala 20.934 ispitanika iz 28 različitih zemalja (999 iz SAD-a, 496 iz Kanade, 497 iz Meksika, 997 iz Kolumbije, 999 iz Brazila, 499 iz Argentine, 995 iz Australije, 499 iz Novog Zelanda, 999 iz Španjolske, 996 iz Italije, 996 iz Francuske, 999 iz Ujedinjenog Kraljevstva, 996 iz Njemačke, 498 iz Nizozemske, 499 iz Danske, 499 iz Švedske, 498 iz Hrvatske, 1001 iz Rusije, 498 iz Izraela, 997 iz Indije, 994 iz Kine, 499 iz Hong Konga, 497 iz Tajlanda, 496 iz Singapura, 499 iz Tajvana, 997 iz Južne Koreje, 500 iz Vijetnama i 995 iz Japana). Ispitanici su ispunili online anketu u srpnju 2020.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike