Osijek
ZAŽELJELI SE KILOMETARA I PUTNIKA

Turistički vodiči: Želimo ponovno živjeti od putovanja i za njih
Objavljeno 20. studenog, 2020.

Turistički su vodiči među najpogođenijim profesijama u koronakrizi. Kako žive dok nisu na kotačima.

NERA MAĆAŠEVIĆ

Prvi put imam slobodne vikende, pa se educiram

Simpatična Nera Maćašević zacijelo je jedan od najpoznatijih turističkih vodiča mlađe generacije, pa u Osijeku gotovo nema osobe koje je putovala na neki od kraćih turističkih izleta a da na njemu nije bilo Nere u pratnji. Nera je na put do turističkog vodiča krenula nakon završene gimnazije, kada se zaposlila u jednoj osječkoj turističkoj agenciji kao administrativni djelatnik. Ipak, zbog svoje elokventnosti, ljubaznosti i otvorenosti vrlo je brzo promovirana u turističkog vodiča. I danas se dobro sjeća kako joj je prvi izlet na koji je vodila putnike bio onaj u Budimpeštu.

- Do sada sam radila kao vodič u većem broju agencija, a trenutačno sam zaposlenica Brod Toursa. Kao vodič radim već oko sedam godina, a najviše sam se afirmirala na kraćim putovanjama, kao što su vikend-putovanja u Sarajevo, Novi Sad, Budimpeštu ili neke hrvatske detinacije. No moj je posao preko tjedna nešto drukčiji, jer od ponedjeljka do petka radim bukinge, osmišljavam putovanja i slično, a svaki sam vikend na putu. No, kada je u ožujku počela koronakriza, sve do lipnja nije bilo ničega, nikakvih putovanja. Ipak, moja je agencija poprilično rano stupila u kontakt s hotelima na hrvatskom Jadranu, pa smo tijekom ljeta svaki vikend imali ljetovanja i ja sam cijelo ljeto radila Jadran i smjene putnika. Uistinu smo imali jako velik interes, iako nisam očekivala da će građane uopće zanimati ljetovanje. No sredinom rujna opet je sve stalo i odonda smo imali samo dva lokalna izleta u Sarajevo, jer BiH je jedina ostavila otvorene granice. Zanimljvo je da građane, kada je riječ o BiH, zanima jedino Sarajevo, iako smo pokušali ponuditi i druge destinacije. Sada smo stavili u ponudu doček Nove godine u Sarajevu i dosta se ljudi javlja, ali ih zanima i mogućnost povrata novca u slučaju odgode putovanja. Naime, agencije su dosta ograničene i u mogućnosti organiziranja putovanja jer se nikome ne isplati izlet za koji u autobus može staviti samo do 20 putnika, u skladu s epidemiološkim uvjetima. Građani jako puno pitaju i za Advent u Beču, ali mi za sada nudimo Zagreb, Advent kod obitelji Salaj te Varaždin i dvorce Zagorja, kao i jedan zanimljiv advent u Dalmaciji, a to je Božićna bajka obitelji Galić. Zapravo, svi mi u agencijama čekamo proljeće i maturalce, koji su bili odgođeni.

Osobno sam u situaciji da prvi put od kada radim kao vodič imam sve vikende slobodne i još se nisam snašla što s tolikim vremenom. Ovo vrijeme koristim i za nove edukacije za interpretatora baštine, a čitam i literaturu da naučim nove stvari o destinacijama na koje vodim grupe - kaže Nera.

TENA MAGDIĆ BUTKOVIĆ

Sada Osijekom turistički vodimo naše sugrađane

I Tenu Magdić Butković u turističke je vode odvela ljubav. Tu je učiteljicu razredne nastave na posao turističkog vodiča nagovorio također poznati osječki turistički vodič, Domagoj Butković, a ti su zaljubljenici u turizam prije mjesec dana svoju višegodišnju vezu okrunili i brakom. Tena kaže kako je danas ipak u nešto boljoj poziciji od slobodnih turističkih vodiča, jer je i zaposlenica turističke agencije Adriatic DMC. Ipak, zanimljiv je njezin kut gledanja, i to kao turističkog vodiča koji ne putuje, nego goste Osijeka te Slavonije i Baranje upoznaje s lokalnim zanimljivostima.

- Kada sam upoznala Domagoja i kada smo počeli hodati, on je već bio turistički vodič, tako da me nagovorio da se i sama okušam u tom poslu. S poslom vodiča počela sam još kao studentica, a na dan kada sam polagala stručni ispit za nastavnika već sam letjela u Dubrovnik na razgovor za posao u sadašnjoj tvrtki. Moje je prvo putovanje bio izlet u Sarajevo, gdje sam bila pratitelj. Bilo mi je teško i bilo je to pravo vatreno krštenje. Inače, osobno sam se afirmirala prije svega kao lokalni vodič za četiri slavonske županije, a najviše radim vođenje grupa po Osijeku i Vukovaru, te sam se specijalizirala za mlađe školske skupine. To su djeca koja dolaze iz cijele Hrvatske u Slavoniju i Vukovar, a kada se ide u Vukovar, spoji se to s Osijekom i Baranjom te dvorcima Slavonije. Inače, treba reći da su najčešći posjetitelji ovog dijela Hrvatske gosti s kruzera, školske ekskurzije i umirovljeničke grupe. Nama su uvijek najjači mjeseci lipanj, srpanj i listopad, a sada nema ni jedne od tih skupina. Djeca idu u školu online ili pod strogim epidemiološkim uvjetima, pa ekskurzija nema, nema ni kruzera, a umirovljenici se kao najugrožnija skupina boje putovanja. Imali smo tek u lipnju jednu skupinu iz Koprivnice, kao otvoreni buking, ali Slavonija još uvijek nema onu privlačnost Plitvičkih jezera da bi dolazile skupine iz otvorenih bukinga - kaže Tena.

Stoga se nekoliko osječkih turističkih vodiča, među kojima su i Tena i njezin suprug, sada ujedinilo u organizaciji turističke ponude za Osječane.

– U povodu Dana grada organiziramo informativno-turističko događanje u Regionalnoj vinoteci u Tvrđi pod nazivom "Kako sam upoznao cara". Sve se kao događa u 18. stoljeću, kada u Osijek dolazi car, a na scenu stupaju brojni znameniti ljudi koji su dali pečat ovom gradu. Cijelo će događanje biti dodatno najavljeno u medijima - napominje Tena, koja kaže kako se turizam sada mora prilagođavati novim okolnostima.

DANIEL MARTIN KUKUČKA aka ŠPANAC

Dok čekam bolje dane, vozim taksi i konobarim

Nakon što su mu u ožujku u samo dva dana otkazali 20 putovanja na kojima je trebao biti službeni vodič i pratitelj, Daniel Martin Kukučka shvatio je da za turizam i turističke agente počinje vrijeme izazova.

Kako izgleda život slobodnog turističkog vodiča, koji je posljednje 22 godine živio od i za putovanja, ispričao nam je taj temperamentni Španjolac, s kojim smo sjeli na kavu nedaleko od njegova doma u Osijeku. Priča o tome što uopće čovjek prije 44 godine rođen u Španjolskoj radi u Osijeku, nalik je na neku od meksičkih telenovela, kao i sve što mu se događa posljednjih devet mjeseci.

– Moj je otac iz Seville, a majka iz Osijeka, ali ja i moje dvije sestre rodili smo se u Španjolskoj. Prvi sam put došao u Osijek kao sedmogodišnjak, gotovo da nisam znao ni riječ hrvatskog. Stoga sam u Osijeku poznatiji pod nadimkom Španac. Razlog dolaska bio je razvod mojih roditelja, a kako je majka podrijetlom Slovakinja, rodbina je govorila ili španjolskim ili slovačkim, tako da je škola bila pravi izazov. No poslije sam se zaljubio i ostao u Osijeku, kako zbog djevojke tako i zbog mame, a sestre su se vratile u Španjolsku. Na nagovor svoje djevojke, a kao izvorni španjolski govornik, počeo sam raditi kao turistički agent i, naravno, afirmirao se na maturalcima u Španjolsku. Mislim da je bilo godina kada sam i 20 puta išao u Španjolsku, a do sada sam sigurno tamo bio tristotinjak puta. No radio sam i ostala europska putovanja, kao i vođenje gostiju iz Španjolske po Hrvatskoj - priča nam Daniel, koji je kao jedan od pasioniranih skateboardera i jedan od osnivača osječkog Pannonian Challengea.

Kada je početkom ožujka ostao bez svih angažmana, Daniel je odlučio posjetiti oca i sestre u Španjoskoj, ali kako je Španjolska postala COVID-om najpogođenija država u EU-u, ondje je zaglavio, pa se iz Španjolske uspio vratiti tek zrakoplovom koji je za hrvatske državljane organiziralo hrvatsko veleposlanstvo. Danielu je vrlo brzo postalo jasno da situacija s epidemijom neće tako brzo proći, pa je odlučio potražiti druge poslove.

– Kao vodič imao sam izvrsna primanja, ali kada sam vidio da epidemija neće brzo proći, krenuo sam u potragu za poslovima kako bih si mogao pokriti životne troškove. Tako sam prvo bio konjušar u jednoj privatnoj konjušnici, onda sam prešao na posao vozača taksija, a vikendom radim kao konobar. Ništa mi nije problem i na sve ovo gledam kao na izazov u kojem ispitujem i svoje granice. Ipak, jedva čekam normalizaciju života, kako bih se vratio svome poslu - zaključuje Daniel.

Možda ste propustili...

VLASTA RAMLJAK GOŠĆA SUSRETA UGODE

Najviše od svega volim teatar, on mi život znači