Ekonomija
UČVRSTILI POZICIJU NAJVEĆEG PROIZVOĐAČA

Žito preuzelo farmu jaja iz Jastrebarskog i djelatnike
Objavljeno 12. listopada, 2020.
Jaja pretežito plasiraju na domaće tržište, a izvoze u Sloveniju i Austriju

Najveći hrvatski proizvođač jaja, Žito grupa, s proizvodnjom od 140 milijuna jaja godišnje, uz farmu koka nesilica Vuka, gdje je smješteno 220.000 nesilica, preuzeo je farmu i sortirnicu Piko d.o.o. u Jastrebarskom, koja drži 250.000 nesilica.

Kako navode iz Žito grupe, preuzeli su i većinu djelatnika, ali i zaposlili nove, pa su tako na toj lokaciji ukupno zaposlena 32 djelatnika.

Podrijetlo
Piko d.o.o. osnovan je 1994. godine, 1995. započeli su proizvodnju konzumnih jaja, a 2004. izgradili su i suvremeni objekt za prihvat, sortiranje i skladištenje jaja, čime su osigurani kvalitetni uvjeti proizvodnje i čuvanja jaja, kakve EU propisuje od 2012.

"Sve naše nesilice u obogaćenom su kaveznom i podnom uzgoju u skladu sa svim regulativama Europske unije. Na obje lokacije imamo sortirnice i pakirni centar za jaja, gdje se jaja sortiraju i pakiraju prema zahtjevima kupca. Koke nesilice hrane se visokokvalitetnom hranom iz vlastite proizvodnje te je, poput ostalih djelatnosti Žito grupe, i proizvodnja svježih jaja karakterizirana potpunim procesom sljedivosti. Članice i djelatnosti Žito grupe, u koje ulaze i trajni mesni proizvodi DOBRO, ulje Tena, kao i brašno i krupica Tena, međusobno su koordinirane i slijedno obavljaju aktivnosti na putu od sirovine do krajnjeg potrošača. Jaja Žito, zahvaljujući kontroliranom podrijetlu, nose oznaku Jaja hrvatskih farmi, koju dodjeljuje Hrvatska poljoprivredna agencija. Žito grupa upravo takvim procesom proizvodnje za sve svoje prehrambene proizvode osigurava oznake Meso hrvatskih farmi, Brašno hrvatskih polja i Mlijeko hrvatskih farmi", navela je Nina Anić Lukić, voditeljica prodaje jaja u Žito grupi.

Plasman
Iz tvrtke Žito ističu da jaja pretežito plasiraju na domaće tržište, a u manjoj mjeri izvoze u Sloveniju i Austriju. Cijene prema kupcima su, kažu, stabilne i ne očekuju se drastične promjene te dodaju da finalnu cijenu na polici formira trgovački lanac, tako da o njegovoj politici ovisi hoće li doći do dizanja ili spuštanja cijena.

"Da su jaja važna i zdrava namirnica, govori podatak kako proizvodnja u svijetu kontinuirano raste te je 2018. godine iznosila 76,8 milijuna tona. Konzumacija jaja blagotvorno djeluje na moždanu i kardiovaskularnu funkciju, kao i na zdravlje očiju, kože, kose i noktiju. Jedno jaje sadržava između 4,5 i 6 g visokovrijednih proteina, koji se u tijelu potpuno iskoriste. Bjelanjak se smatra idealnim izvorom proteina jer sadržava sve esencijalne aminokiseline u pravim omjerima. Od ukupnih masti u jajetu više od polovine otpada na nezasićene masne kiseline. Žumanjak je najveći izvor kolina - aminokiseline ključne u razvoju mozga i za bolji rad metabolizma, važne za trudnice. Sadržavaju i lutein, važan za zdravlje očiju, kao i željezo, koje, poput onog u mesu, ima visoku bioraspoloživost. Jaja su dobar izvor selena, joda, fosfora, vitamina B2, B5, B12 te vitamina D i E. Najveći proizvođač je Kina s proizvodnjom od 466 bilijuna u 2018., a najveći potrošači Japanci, koji prosječno konzumiraju 19 kg jaja, odnosno 368 jaja, po stanovniku godišnje. U Hrvatskoj je taj broj skromniji, pa tako Hrvati, prema podatcima Državnog zavoda za statistiku, konzumiraju 11 kg jaja po stanovniku godišnje, a prosjek je Europske unije 12,6 kg", zaključuju iz Žita.

Zdenka Rupčić
S proizvodnjom raste i potrošnja jaja
Iako je proizvodnja jaja u Hrvatskoj jedna od rijetkih djelatnosti u kojima smo samodostatni, i dalje se uvozi jeftinija roba. Prije nekoliko godina domaći proizvođači jaja teško su se nosili s prekomjernim uvozom jaja, pretežito iz Poljske, po dampinškim cijenama. “Uvoz jeftinijih jaja i danas postoji, no u manjoj mjeri. Proizvodnja jaja u Hrvatskoj u 2019. godini iznosila je 602 milijuna jaja, što je rast od dva posto u odnosu prema 2018. godini. To je jedan od rijetkih sektora u kojima smo samodostatni, pa je i potreba za uvozom sve manja. Istodobno s proizvodnjom raste i potrošnja jaja jer se radi o hranjivoj namirnici s jednostavnom obradom i širokom primjenom”, naglasili su iz Žita.
Svjetski dan jaja obilježava se svake godine drugog petka u listopadu, a ove je obilježen 9. listopada
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike