Mozaik
ANIMAFEST U ZAGREBU - TREĆI DAN

U bogatom programu i hrvatski animirani filmovi iz 1972.
Objavljeno 1. listopada, 2020.
Animafest je u svom trećem danu, uz niz filmova u konkurenciji i izvan nje, donio retrospektivni program hrvatskog animiranog filma, fokusiranog na 1972. godinu, što je bilo razdoblje svojevrsnog zamora Zagrebačke škole, nakon što su glavna autorska imena napustila animaciju. Prema izboru Borivoja Dovnikovića Borde, u Kinu SC je, uz besplatan ulaz, prikazano devet filmova nastalih u godini u kojoj su priliku dobili oni redatelji koji dotad nisu radili na seriji "Baltazar", mlađi autori te animatori, scenografi i asistenti režije. Među njima su bila i dva buduća važna autora Zagrebačke škole, Pavao Štalter, čiji je film "Konj" prikazan u programu, i Zdenko Gašparović, koji je predstavljen filmom "Kišobran", a tada je nastao i "Tup-tup" Nedeljka Dragića, koji je uz mnoga priznanja dobio i nominaciju za Oscara.


Srijeda na Animafestu počela je Svjetskom panoramom, ovaj put s filmovima iz Francuske, Belgije, SAD-a, Nizozemske, ali i s Tajvana, iz Macaa, Španjolske i Švicarske, među kojima je i novi spot Alice Saey "Careful" za Jo Goes Hunting te "Lursaguak. Prizori iz života" afirmirane Izibene Oñederra. Tu su još film "Plamenac" Kawa Khana, znanog i pod pseudonimom Sushijojo, dolazi s animacijski egzotičnih meridijana jugoistočne Azije, a nove radove predstavljaju i Jérémie Cousin, Nathania Rubin, Antoine Robert. Kao stilski i tematski posebno zanimljiv bio je triptih "PTSP" triju diplomandica briselske škole La Cambre, Claudije Cortés Espejo, Lore D‘Addazio i Mathilde Remy.


Natjecanje studentskog filma donosi "Dušicu" Barbare Rupik, ostvarenu kombinacijom glinamacije i ulja na platnu, a kao "dopadljiv antipod" tom ambicioznom poljskom djelu tu je pomalo groteskna belgijska "Nizogarska" Capucine Muller.


Uz operom osuvremenjenu Ezopovu basnu u "Cockperi" Kate Gugić prikazan je "Blieschow" Christopha Sarowa, film žarkih ljetnih boja i fluidne animacije. Ljetni je film i "Jedna ljigava priča", minijatura o besmislenoj dokolici likova, a već nagrađivana "Kći" Darije Kaščeve je lutka-film za animirani medij inovativne "kamere iz ruke".


Večernji termin velikog natjecanja predstavio je "Arku" hrvatskog autora Natka Stipaničeva, "začudnu, osuvremenjenu varijantu biblijske priče smještenu na prekooceanskom kruzeru kao aktualnoj distopijskoj alegoriji kasnokapitalističkog društva u kojoj civilizacija polazi na posljednje putovanje u noć dok orkestar i dalje svira".


Iz konkurencije ističu se i "Genius loci" Adriena Mérigeaua, bravura modernističkih tendencija oslonjena na geometrizam, grafizam, skicoznost i prizvuke Kandinskog, te novo djelo filmskog esejista Victora Orozca Ramireza "Revolykus" i "Bijesne ulice" Aidana McAteera, koje se poigravaju konvencijama i stilom progresivnih borilačkih igara.


U Velikom natjecanju moglo se, među ostalima, vidjeti pobjednika Annecyja, "Fiziku tuge" Theodorea Usheva, "istovremeno epski i intimni film" tog istaknutog autora, "Betty" Willa Andersona, gorko-slatki metafilm o prekidu te japanski horor "Mekakure". Večer u SC-u zaključili su Biseri francuske animacije, "60 godina u 70 minuta", retrospektivni program kojim se obilježava 60 godina najvećeg svjetskog festivala animacije u Annecyju, u izboru umjetničkog direktora Marcela Jeana.


Prema njegovim riječima, taj program, koji donosi i najvažnije dobitnike Grand Prixa te novi film Bruna Colleta "Nezaboravno", prilika je da se proslavi dugogodišnje prijateljstvo dvaju festivala, koji su se 30 godina održavali izmjence - Annecy neparnim, a Zagreb parnim godinama. Animafest Scanner nastavljen je panelima o ženama u animaciji i vezi animacije i poezije. T.K.
Najčitanije iz rubrike