Svijet
PADOVI NISU RIJETKI

Poginuo 51 srpski pilot u MiG-21
Objavljeno 30. rujna, 2020.
Pad srpskog zrakoplova MiG-21, koji se srušio prije nekoliko dana pod još uvijek nerazjašnjenim okolnostima, kada su oba pilota poginula, podsjetio je kako to nije prvi pad zrakoplova MiG-21 srpskog ratnog zrakoplovstva. Naime, u proteklih 58 godina, koliko je lovac MiG-21 u brojnim verzijama služio u ratnom zrakoplovstvu Jugoslavije i Srbije, poginuo je ukupno 51 pilot, uključujući i dvojicu letača koji su poginuli u petak kod Malog Zvornika. Beogradska Politika piše, pozivajući se na specijalizirani portal Balkanska sigurnosna mreža, kako je padom "Mig-21 UM evidencijskog broja 16185 praktički okončana služba jednog od najpoznatijih lovca svjetske povijesti u srpskom ratnom zrakoplovstvu jer je to bio posljednji zrakoplov tog tipa u letnom stanju." Većina zrakoplovaca na MiG-21 poginula je u miru, a dvojica se nisu vratila s borbenih zadataka 1991./92.


Mediji podsjećaju kako je bivša država, SFRJ, nabavila 261 MiG-21 u desetak verzija u vremenu od 1962. do 1986. i čak 58 godina MiG-21 bio je u sastavu lovačkih eskadrila u vojnim zračnim lukama Batajnica, Bihać, Priština, Pula i Ponikve.


U incidentima je potpuno uništen 41 aparat tog tipa ili 15,7 posto, ne računajući ratne gubitke. Na jednosjedima se dogodila 31 nesreća, a na 10 dvosjeda poginulo je 18 pilota. U nesrećama su iskočila i prizemljila se padobranom 42 zrakoplovca, a petorica su iskočila iz zrakoplova koje su pogodile hrvatske oružane snage.


Portal BSM podsjeća da je najviše žrtava bilo na prvim verzijama lovca MiG-21, jednosjedu u verziji F-13 i dvosjedu u verziji U, a problem s tim letjelicama je što su imale nedovoljno učinkovita sjedala za iskakanje. Taj nedostatak je uklonjen na novim verzijama ugradnjom kvalitetnijih sjedala, ali su i na tim prvim verzijama MiG-21 poginula 22 pilota. U ratu 1991. i 1992. izgubljeno je sedam srpskih zrakoplova MiG-21, od kojih je šest oboreno, a za sedmi je ostao nerazjašnjen razlog pada. Prvi srpski MiG-21 srušio se još 1964., a prije nesreće od petka, posljednja nesreća dogodila se u kolovozu 1994. kada se pilot katapultirao iz zrakoplova s male visine i poginuo.


No portal BSM doznaje kako na crnoj listi broja žrtava MiG-21 ipak drži drugo mjesto, jer najviše pilota - njih čak 57, poginulo je na lovcima bombarderima američke proizvodnje F 84G Thunderjet
koji su bili u uporabi od 1953. do 1974. M.F.
Najčitanije iz rubrike