Novosti
EGSO: STANJE EUROPSKOG TURIZMA

Gotovo polovina najavila da neće preživjeti 2021. godinu
Objavljeno 30. rujna, 2020.
U očekivanju cjepiva podržavaju ideju o zdravstvenoj putovnici EU-a

Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO) predviđa da bi u idućih šest mjeseci polovina poduzeća iz europskog turističkog sektora mogla propasti zbog pandemije koronavirusa ako Europska unija hitno ne poduzme neke mjere.

To mišljenje u EGSO-u temelje na internetskoj anketi provedenoj kroz 175 organizacija koje predstavljaju tisuće turističkih poduzeća, a diljem EU-a zapošljavaju stotine tisuća radnika. Naime, 88,2 posto ispitanika izjavilo je da je kriza izazvana COVID-19 na njih "vrlo negativno" utjecala, a 80,6 posto ispitanika reklo je da će dugoročne posljedice krize biti još teže nego one u kratkoročnom razdoblju. Najviše zabrinjava to da je 45 posto anketiranih najavilo da vjerojatno neće preživjeti 2021. godinu.

"Tražim od Europske komisije da ne čeka da turističkom sektoru voda dođe do grla. Mehanizam za spašavanje građana i poduzeća potreban nam je odmah. Od njega neće biti nikakve koristi za šest mjeseci jer će poduzeća tada već biti u stečaju", rekao je izvjestitelj za mišljenje EGSO-a Panagiotis Gkofas. Procjenjuje se da turistički sektor u EU-u zbog pandemije trpi gubitak prihoda u iznosu od oko milijardu eura mjesečno. Svjetsko vijeće za putovanja i turizam predviđa da bi 2020. u turizmu moglo nestati 6,4 milijuna radnih mjesta. Situacija je posebno teška u popularnim turističkim destinacijama kao što su Francuska, Španjolska, Italija, Grčka, Portugal, Malta i Cipar.

Kako bi se ovaj sektor pokrenuo, EU mora djelovati na vraćanju povjerenja građana u sigurnost putovanja, smatraju u EGSO-u. U očekivanju cjepiva podržavaju ideju o zdravstvenoj putovnici EU-a s usklađenim obrascem za lociranje putnika (PLF) i QR kodovima u kombinaciji s višejezičnom platformom za zdravstvenu pomoć. Građani bi se mogli koristiti QR kodom za pristup informacijama i zdravstvenim uslugama u zemlji koju posjećuju i imati pristup zdravstvenim sustavima i sustavima socijalne sigurnosti u hitnim slučajevima.

"Kad bi sve države članice odlučile uvesti istu platformu za obrasce za lociranje putnika, svi akreditirani laboratoriji mogli bi slati rezultate izravno u platformu, čime bi se stvorila putovnica za COVID-19 za sve putnike koja bi bila pouzdana", rekao je Gkofas.

Prioritet je i osiguranje likvidnosti turističkim poduzećima i njihovim zaposlenicima što je prije moguće jer nedostatak svježeg novca ugrožava njihov opstanak. EGSO smatra da bi program SURE trebao pružati pomoć nezaposlenima u turističkom sektoru i naknadu za plaće malim i srednjim poduzećima bar do 30. lipnja 2021. Odbor također smatra da bi EU trebao uspostaviti mehanizam za praćenje provedbe mjera potpore zbog toga što su se mnoge organizacije uključene u anketu požalile da im, zbog birokracije ili drugih prepreka u njihovoj zemlji, nije pružena nikakva financijska pomoć nakon što je EU najavio da je sredstva stavio na raspolaganje.

Tomislav Prusina
NOVI UVJETI POSLOVANJA AGENCIJA
Udruga hrvatskih putničkih agencija priopćila je kako se agencije, unatoč novim uvjetima u kojima živimo, susreću sa sve većim interesom klijenata za jesenska i zimska putovanja. “Prema informacijama naših članova, interes za putovanja, iako uz povećan oprez, i dalje postoji, što nas jako veseli. Većinom se radi o individualnim putovanjima i tradicionalnim skijaškim aranžmanima. Kako bi odgovorili zahtjevima klijenata, naši članovi su promptno prilagodili uvjete i način poslovanja te vjerujemo da će svojim pristupom novonastalim okolnostima motivirati putnike u planiranju putovanja”, istaknuo je predsjednik UHPA-e Tomislav Fain. Novi uvjeti poslovanja i pružanja usluga u okolnostima pandemije COVID-19 imaju za cilj osigurati povrat uplaćenih sredstava u slučaju otkaza putovanja zbog onemogućenog dolaska u željenu destinaciju zbog restriktivnih mjera. “U agencijskom poslovanju uvijek je bilo najvažnije pravovremeno uočiti nove trendove i prilagođavati im se u što kraćem roku. U skladu s time agencijski posao se kontinuirano mijenjao i prilagođavao zahtjevima tržišta i putnika”, kaže Fain.