Novosti
IZMJENE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA

Hoće li se električni romobili smjeti voziti samo nogostupom?
Objavljeno 17. rujna, 2020.
Prema planu MUP-a, izmjena zakona predviđena je za prvo tromjesečje sljedeće godine * Brzina e-romobila najčešće je 25 km/h

Na nogostupima, cestama i biciklističkim stazama sve je više vozača električnih romobila, no takva vožnja još nije regulirana nijednim zakonom i ne zna se gdje bi se trebali kretati kao ni tko i kada njima može upravljati. Baš zbog sve većeg broja električnih romobila i drugih električnih vozila u prometu, Ministarstvo unutarnjih poslova u javno savjetovanje uputilo je obrazac prethodne procjene za izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Neregulirano
Za sada se e-romobilima vozači kreću mahom po nogostupima, a njihova brzina je najčešće od 25 kilometara na sat, ponekad i veća. Nitko ne zna gdje bi zapravo smjeli biti, a za sada nema nikakvih pravila za brzinu, mjesto kretanja kao ni trebaju li vozači imati zaštitne kacige ili neku drugu dodatnu zaštitu. Prema planu MUP-a, izmjena zakona predviđena je za prvo tromjesečje sljedeće godine.

"Prema dostupnim podatcima, električni romobil nije ničim reguliran, niti zakonom niti ikakvim pravilnikom i nigdje ga se ne svrstava. Obični romobil koji se odgurivao nogom pripadao bi u kategoriju pješačkog pomagala kao i koturaljke i u kategoriju pješaka. S obzirom na to da smo se našli u vakuumu gdje e-romobil nije definiran, još uvijek se on zakonski svodi u obične romobile i definirao bi se kao pješak. Treba prelaziti kolnik na obilježenom pješačkom prijelazu, za njih bi vrijedio i znak na semaforu za pješake, a ne za bicikliste na biciklističkoj stazi. Ako postoji biciklistička staza i nogostup jedno pokraj drugog, električni romobil trebao bi se kretati po nogostupu. Nijemci su ih već stavili u kategoriju bicikla i izmjestili na biciklističku stazu. Smatra to velikim sigurnosnim problemom jer na mjestima gdje nema biciklističke staze e-romobil bi se trebao kretati po cesti, što nije sigurno. Električni romobili svakako su velika opasnost i za pješake jer se kreću brzinom i do 30 kilometara na sat. Sve bi bilo dobro da je romobil i dalje obični romobil, ali on je to uvelike nadišao što se tiče njegovih brzina i karakteristika. Ne znam kako to u Hrvatskoj misle riješiti", kaže osječki prometni stručnjak i sudski vještak Dražen Jeđud. Kako dalje navodi, već je bilo prometnih nesreća u kojima su sudjelovali bicikl i pješak, pa je pješak poginuo, a isto se može dogoditi i s e-romobilom. "To se može dogoditi i u srazu pješaka i romobila. Dovoljna je destabilizacija pješaka koji može nezgodno pasti i udariti glavom, tako zadobiti teške ozljede i preminuti", upozorava Dražen Jeđud.

Zaštita
I iz Hrvatske udruge vozača električnih romobila (HUVER) kažu da su zbog nedostataka trenutnog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji ih prepoznaje samo kao pješake, u vrlo nepovoljnoj situaciji.

"Zakonodavac bi trebao jasno definirati što je električni romobil, potrebnu zaštitnu opremu te definirati na koji način se romobilisti mogu kretati. Razgovarali smo s nekolicinom političkih opcija koje su shvatile potrebu nadopune zakona, kao i jasno definiranje područja gdje se romobili smiju kretati. Kako europske države polako počinju implementirati električne romobile kao prijevozno sredstvo u svoje zakonske akte, očekujemo da će i Hrvatska vrlo brzo imati dobar zakon koji će zaštititi sve sudionike u prometu. Vozačima preporučujemo nošenje kacige i korištenje reflektirajućih materijala u uvjetima smanjene vidljivosti te da paze na sve ostale sudionike u prometu, a pogotovo pješake", kaže Goran Petković, predsjednik Udruge HUVER iz koje ističu kako 95 posto e-romobila postiže maksimalnu brzinu do 25 kilometara na sat. Tek manji broj vlasnika skupih romobila vrijednih i do 20.000 kuna može voziti nešto brže.

Sandra Lacić
BRITANKA PRVA ŽRTVA NA E-ROMOBILU
Sredinom prošle godine objavljeno je kako je prva smrtno stradala osoba na e-romobilu u Europi Britanka koja je prelazila raskrižje kada ju je udario kamion. Nesreće u kojima su sudjelovali električni romobili u Hrvatskoj su zabilježene još 2018. U kolovozu 2018. 71-godišnjak je teško stradao kada je pri skretanju e-romobilom izgubio nadzor i pao na cestu. U studenome prošle godine teško je ozlijeđen i 30-godišnji vozač e-romobila u Zagrebu koji se sudario s automobilom koji je izlazio s parkirališta. U sudaru bicikla i e-romobila u Varaždinu 25. kolovoza ove godine ozlijeđena je vozačica e-romobila. U nesreći 27. srpnja u Brodarici 43-godišnji vozač električnog romobila zadobio je teške ozljede. Maloljetnik na e-romobilu stradao je u nesreći 1. lipnja u Zagrebu.
VIŠE IZMJENA
U planu je i izmjena Zakona o sigurnosti cestovnog prometa u dijelu koji se odnosi na parkiranje na mjestima namijenjenim za punjenje vozila na električni pogon dok se vozilo ne puni, povećan broj izvanrednih nadzornih zdravstvenih pregleda za vozače, različitost sankcija za vozače koji posjeduju hrvatsku vozačku dozvolu i vozačke dozvole drugih država i ostalo.
HUVER: Zakonodavac bi trebao jasno definirati što je električni romobil te potrebnu zaštitnu opremu