Ekonomija
EUROSPIN OTVARA SVOJU PRVU TRGOVINU U HRVATSKOJ

U potrazi su za građevinskim
zemljištem, dolaze li u Osijek?
Objavljeno 11. kolovoza, 2020.
Dolazak Eurospina neće znatnije poremetiti odnose u maloprodaji, kažu iz HGK-a

Eurospin, talijanski lanac diskontnih trgovina specijaliziran za prodaju prehrambenih proizvoda i svakodnevnu kupnju koji prodaje isključivo svoje robne marke, ovih dana otvara u Hrvatskoj (u Zadru) svoj prvi supermarket na našem tržištu od 100 najavljenih.

Prvi je to ulazak nekog stranog trgovačkog lanca u Hrvatsku nakon više od deset godina, što i ne iznenađuje, kako ističu iz Hrvatske gospodarske komore (HGK), jer je hrvatska maloprodaja postala jedna od najkonkurentnijih i najdinamičnijih grana gospodarstva.

Novi izazovi
"Koncentracija maloprodajnog tržišta u RH kreće se oko 80 %, što drugim riječima znači da deset trgovaca drži oko 80 % tržišta. Devedesete godine u Hrvatskoj obilježene su procesom tranzicije, kao i ulaskom stranih trgovačkih lanaca, koji su na domaće tržište ušli kao globalni igrači. Domaći trgovci nisu te promjene dočekali najspremniji, ali s vremenom su pronašli načine uspješnijeg djelovanja na tržištu, restrukturiranjem, konsolidacijom i udruživanjem. Početkom 2000. trgovina je doživjela vrhunac razvoja. U to vrijeme domaću trgovinu obilježile su velike investicije, rast potrošnje, prometa i zaposlenosti... Jedan od većih ulazaka na tržište domaće maloprodaje dogodio se 2006., kad je na tržište ušao Lidl, čijem su ulasku prethodili ulasci drugih inozemnih trgovačkih lanaca. Osim ulazaka na tržište domaću maloprodaju obilježio je i izlazak pojedinih trgovačkih lanaca, tako je prvo izišao Ipercoop, Billa i Baumax. Krizna 2008. dovela je do poremećaja kao posljedice globalnih kretanja. To je rezultiralo stabilizacijom potrošnje i padom prometa u trgovini na malo. Od 2008. trgovina je ušla u novu razvojnu fazu, koja se ogleda u trajno promijenjenim navikama kupnje potrošača, rastu udjela trgovačkih marki, trendovima zdravog života, ali i neizostavnom razvoju elektroničke trgovine. Nakon kriznih godina, od kolovoza 2014. promet u trgovini na malo rastao je do ožujka 2020. Valja istaknuti da živimo u izazovnim vremenima, u jeku pandemije koronavirusa i pred trgovinom su novi izazovi. Vezano uz ulazak Eurospina na hrvatsko tržište, možemo reći kako ne očekujemo da će znatnije poremetiti odnose u domaćoj maloprodaji, no s obzirom na sadašnju rasprostranjenost maloprodajnih kapaciteta, još treba vidjeti gdje Eurospin planira otvoriti najavljenih 100 dućana, jer već i sada tržište u cjelini prilično dobro funkcionira. Što se tiče plana otvaranja trgovina Eurospina, dostupne informacije govore o najavljenom otvaranju prve trgovine ovog četvrtka u Zadru, što je bila poslovna politika još nekih od stranih trgovaca u odabiru prve lokacije", naveli su iz Hrvatske gospodarske komore.

Pametna kupnja
Kako iz Eurospina na svojoj web-stranici navode, nakon Zadra otvaranje trgovačkog centra predviđeno je i u Požegi.

Pokušali smo doznati je li u planu otvaranje Eurospinova trgovačkog centra i u Osijeku, odnosno na istoku Hrvatske, no do zaključenja teksta nismo dobili odgovor.

U Gradu Osijeku do sada nisu imali upita ili informacija od potencijalnog investitora, također ni oni koji su upućeni u tržište nekretnina nemaju preciznu lokaciju. "No izvjesno je da u Osijeku potencijalnih lokacija ima, bilo da se odluče graditi vlastiti centar, bilo da se odluče ući u najam. Izvjesnije je da će se ovdje odlučiti ući u najam, jer gradnja vlastitog centra vremenski je duža varijanta. U Osijeku ima raspoloživih objekata u visokoj fazi dovršenosti u gotovo svim dijelovima grada, pitanje je za što će se novi igrač odlučiti. Izvjesno je da u središtu grada manjka maloprodaje, pa bi to eventualno moglo biti u njihovu fokusu", kažu nam naši sugovornici iz te branše.

Eurospin su 1993. osnovala četiri partnera s dugogodišnjim iskustvom u maloprodaji kao talijanski odgovor na rastuću potrebu potrošača za uštedama. Tijekom godina mreža prodavaonica proširila se na cijelu Italiju i susjednu Sloveniju, gdje ima više od 50 trgovina. "Temelj Eurospin distribucijskog modela postaje sve uspješniji, 2016. dosegnuli smo brojku od 10 milijuna kupaca. Namjeravamo širiti koncept pametne kupnje, stoga tražimo poslovne prostore ili građevinska zemljišta u gradovima s više od 10.000 stanovnika na području cijele Hrvatske", navode na svojoj web-stranici iz Eurospina.

Z. Rupčić/D. Kuštro
Više prodajnog prostora od prosjeka EU-a
I u Hrvatskoj udruzi poslodavaca nisu iznenađeni odabirom Zadra kao prve lokacije. Martin Evačić, predsjednik Udruge trgovine pri HUP-u (i direktor Narodnog trgovačkog lanca), podsjetit će da je više lanaca svoj dolazak u Hrvatsku počelo upravo iz Zadra. No ne očekuje da će njihovo najavljeno širenje unijeti nemir na domaće tržište, na kojemu su posljednjih godina “raspoređene karte”. “Mi već sada imamo 30 do 40 posto prodajnog prostora u trgovini po stanovniku više od europskog prosjeka, što otvara pitanje kako ćete ostvariti planove, recimo, od 1000 novih kvadrata po supermarketu, što bi mogla biti zamisao Eurospina”, kazao je Evačić.​ Za primjer uzima susjednu Sloveniju, u kojoj s 50 supermarketa ne ostvaruju više od pet posto tržišta, a, kaže, slične omjere mogli bi postići i u Hrvatskoj.
Eurospin su 1993. osnovala četiri partnera s dugogodišnjim iskustvom u maloprodaji
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike